Coca-colakaka - har nån provat baka?

Startat av Andreas, 2007-11-09 12:59

Föregående ämne - Nästa ämne

ena

Den är helt klart värd att prova!! :) fast den räcker till många!! Jag gjorde den i två folieformar (Toppits 14 dl) och den räckte mer än väl till 20 personer
Dessutom blev det salta jordnötter ovanpå men dem kunde man varit utan, bara saltet som var spännande där

man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

ena:

Så 75% av receptet borde vara lagom till en stor kaka då?

Calle föreslog tidigare vispad grädde till, är det nåt du rekommenderar också?

Jag funderar på att ha den som födelsedagstårta. Men då borde den ju dekoreras på något sätt. Hittills har ingen varit nöjd med sin dekor. Vad kan man ha?

ena

75% låter lagom

vispad grädde...jo, det kan funka om man gillar det *ler*

och du vågar fråga mig om tårtdekorer *skrattar* skulle nog satsa på kristyrblommor och/eller figurer, då kan man välja om man vill äta sockerklumparna eller ej ;) du bor ju så till att du kan åka till Tårtdekor i Kungälv för att köpa sånt *ler* om du inte gör det själv, annars har de web-butik också. Hur gammal är den som fyller år?? man kan göra mkt med sugarpaste som passar även på en sådan här kaka, nästan bättre än på en gräddtårta.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Citat från: ena skrivet 2008-09-12 11:48Hur gammal är den som fyller år?? man kan göra mkt med sugarpaste som passar även på en sådan här kaka

Jag tror en rullator skulle vara en lämplig dekor på den här tårtan ;D

Ska kolla Tårtdekor. Har länge tänkt göra det men aldrig kommit till skott. Tack för puffen!

ena

det är en trevlig butik som helt klart är värd ett besök :) allt från fina blommor till mer barnsliga saker...
man kan komma långt med lite fantasi och strössel :) detta är inte colakakan men en liknande kaka, lite sugarpaste och guldströssel till en bowlande son :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Haha, vilken kul tårta! Nåt sånt vill jag göra.

ena

sådana tårtor är kul...fast inte alltid så lätt att komma på hur man ska garnera...oftast är dock det enklaste bäst...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Den som väntar på något gott heter det ju och ett drygt år tog det men nu har jag också till sist provbakat detta kakmonster.

Hittade inga minimarshmallows så jag fick den ljusa iden att köpa vanliga och skära itu dem med kniv. Fast vidare ljus var den inte, marshmallows är kletiga inuti och går inget vidare att dela trots rakbladsvass japansk kockkniv, det vill liksom ändå på att klibba fast i kniven. Nåja rätt skapliga bitar blev det väl till sist. Saltade pecannötter hittade jag för den delen inte heller så det fick bli osaltade. Annars helt enligt recept.

Tycker kakan är jättegod, den är saftig och sötsliskig utan att bli övermäktig och den småfrasiga coca-kakao-glasyren ovan är läcker.

Men lite besviken är jag ändå, jag hade hoppats på urskiljbara marshmallowbitar i kakan men mina marshmallows försvann helt och liksom smälte ihop med själva smeten vid gräddningen. Beror det på att jag hade delat dem så att det mjuka innandömet så att säga blev mer exponerat för smet eller är minimarshmallows hårdare än vanliga eller är det kanske omöjligt att ha i marshmallows i en kaka utan att de löses upp?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Njää, det där var nog inte min favoritkaka; den smakade liksom varken coca eller choklad. För att riktigt sliska till det dekorerade jag den med honungsglaserade jordnötter (man tager vad man....) Mängder med vispgrädde till. 
Bjöd på den igår efter kalkonen o ingen av elva personer tog om :'(

Andreas

Att gästerna inte tog om behöver ju inte betyda att de inte gillade kakan, nu vet jag i och för sig inte vilken kapacitet dina gäster har normalt, men hade de glufsat magarna fulla med kalkon kanske de inte hade plats för mer än en kakbit? Det är ändå en ganska rejäl kaka och dessutom med vispgrädde så...

Men du alltså bytt ut orginalglasyren mot honungsglaserade jordnötter? Jag tyckte att orginalglasyren var en stor del av tjusningen. Att det är svårt att ana att kakan innehåller cocacola håller jag med om. Undrar just hur man skulle gå tillväga för att baka en kaka som verkligen smakar colaläsk? Det vore faktiskt nåt!

Hur gick det med dina marshmallows förresten, försvann de på samma sätt som för mig?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vadå? Bara för att man ätit krabbpaj o kalkon med ostgratinerat potatismos innan kan man väl ha plats för två bitar tårta ???
Jag bytte inte ut orginalglasyren, den hade jag på. Men istället för att dekorera med pekannötter hade jag honungsglaserade jordnötter.
Jag hade små marshmallows o de flöt upp på kakan under gräddningen. När jag sen vände på kakan låg de i botten o var smetiga o gav ett intryck av att kakan inte var färdiggräddad.
Cola essens till Soda Streamer borde väl vara något om man vill göra en "riktig" cola-kaka ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal