Smörja brödform

Startat av Sozzi, 2008-07-21 14:39

Föregående ämne - Nästa ämne

Sozzi

Jag tänkte baka ett par limpor senare idag och tänkte göra dem i avlånga brödformar.

Jag smörjer in den med smör, men ska jag ha något mer. Typ mjöl, ströbröd eller nått?

Anne

Nej, bara smör (eller hellre olja) blir bra.
Anne's Food - min matblogg

kryddburken

Jag smörjer väldigt sällan formar, däremot klär jag dem med bakplåtspapper då är risken att de fastnar helt obefintlig! *S*
sist jag bakade hade jag inget bakplåtspapper och gjorde 4 franskor på en stor plåt, smorde med olja och alla bröd fastnade i botten, det blev halva bröd allihopa! :-)

jelvis

Smör har jag också kört med de få gånger jag har bakat i form.

Andreas

Välkommen till Maforum Sozzi! (Är det din Cavalier på bilden? Berätta i så fall gärna om din vovve i hundtråden!)

Jag bakar ofta bröd i form och brukar smörja formen med antingen raps- eller olivolja, inget mer och fungerar bara bra! (Nu lät jag visst lite som ett eko av Anne.)

Bakplåtspapper var smart Kryddburken men blir det inte liksom skrynklor på brödet efter det?



Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Citat från: Andreas skrivet 2008-07-21 21:33
Bakplåtspapper var smart Kryddburken men blir det inte liksom skrynklor på brödet efter det?

Nejdå, inte alls, kolla på det här paltbröden som jag bakar ofta, har alltid bakplåtspapper till de bröden :

Andreas

Ah! Får bestämt prova med papper vid tillfälle.
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag jagar goda recept på bröd som bakas i form. Då menar jag ett grövre bröd. Kanske lite fel tråd men nästan i alla fall....degen ska vara av den lösa sorten. Inget knådande alltså. Mer som en smet som hälls i SMORDA formar. Någon som har ett på lut?

Marit

vårt vardagsbr bakar jag utan fett i degen, sen penslar jag med olja och använder min farmors gamla inbakade formar. Det blir lite "stekyta" av oljan, gott tycker jag!


annamaria

Jag har idag bakat kryddburkens sirapslimpor i brödformar. Penslade bara med olja, funkar kalasbra!

Mickan

Nästan alla limpor kan bli bra i form. Jag strör ibland frön eller något i botten för att bröden ser vackra ut när man stjälper upp dem. Jag använder oftast olja. Älskar mina teflonformar!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal