Vad är pangasiusfilé?

Startat av Kari, 2007-07-02 18:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Måste fråga... *Pang*fisk, vad är det?  :)

agnetasch

Hajmal (Pangasius hypophtalmus). Odlad i Vietnamn.

Kari

Wow, närproducerat värre.. *ler*
Smak och koncistens? Om Du gör en liknelse - torsk - abborre typ, ser ut som vitfisk på bilden.
Nyfiken!

agnetasch

Den här firren har kallats vietnamesisk sjötunga o man kan väl säga att den påminner om en plattfisk.Den är rätt stadig i konsistensen o har ingen utpräglad smak.Bra till det mesta, jag kokar den oftast o grannen steker den.
Filéerna som säljs i våra frysdiskar ligger på drygt 150 g,en lagom portion.

Andreas

Citat från: elka skrivet 2007-07-03 12:26
Wow, närproducerat värre.. *ler*


Fast med tanke på att vår Norska lax fraktas till Thailand för att fileas och sen tillbaka (se denna tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=129.0) så är det kanske egentligen bättre att köpa fisk odlad och filead i Vietnamn? Den har ju så att säga bara rest enkel resa...
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Dubbelpanerade pangus-fileér stekta i äkta smör serverade med kokt potatis och hemmagjord remouladsås.. Mmmmmmmmm. :P
Jag som inte gillar fisk med stark fisksmak uppskattar verkligen Pangus fisken.. Det är verkligen en saftig god fisk!.

Kari

Konstig fråga, fileérna hur var dom förpackade? plastfilm emellan? Eller frytsta i "klump"?

Urban

Dom pangusfiléerna som jag köper är frysta i en plastpåse, och dom sitter inte ihop med varandra heller..
Ingen plastfilm existerar, ej heller är dom frysta i en klump på något sätt.
Fileérna ligger som lösa stycken i påsen som gör det lätt att välja ut antalet fileér man vill tillaga.

Kari

Bra att veta! Gjorde bort mig en gång med plastade fileér som jag helst vill glömma... *ler*

agnetasch

VAD gjorde du då?Kan vi inte få veta?  ;D

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-07-07 23:45
Dom pangusfiléerna som jag köper är frysta i en plastpåse, och dom sitter inte ihop med varandra heller..


Det är sådana där styckfrysta isade saker då? Brukar det inte bli väldigt mycket vattenspill av sådana?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban


agnetasch


Kari

Citat från: agnetasch skrivet 2007-07-08 09:02
VAD gjorde du då?Kan vi inte få veta?  ;D


Okeydå, fiskgratäng varvat med varm plast, läskigt eftet trev kvart i ugn.. Fick äta moset och översta lagret... *synd*
Jag har nog inte vågat köpa kvadratisk fisk sen dess..

agnetasch

Hahahaha.Du får gå en kurs i tillagning av fryst fisk:
1. Vi öppnar förpackningen.
2. Vi tar bort plasten från fiskfiléerna.........

Kari

Smisk borde Du få.. med fiskplasten... *s*

agnetasch

Fiskplastsmisk; kommer i fortsättningskursen:"För fördomsfria fiskälskare" (tolka det som ni vill) ;D

Kari

När går den kursen och var? *hihi*

crlhrv

Elka: till ditt försvar.. köttfärssoppa tillsammans med papperet som köttfärsen ligger på är inte heller någon höjdare.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Been there done that.. Inbyggd servett dårå.. *ler*

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal