Är kanelbullar bästa fikat?

Startat av Sofia, 2009-03-17 11:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia

Allra roligast är det att baka om man får gäster, tycker jag. Ska själv få fika-gäster om nån helg och sitter och funderar på vad jag ska göra för gott då. Rent instinktivt dyker choklad upp i huvudet, tätt följt av morotskaka med tjockt lager glasyr. Men efter att ha funderat lite till känner jag att nybakta kanelbullar väl ändå måste vara det allra bästa fikat? Det är ju så fantastiskt gott med varma, mjuka bullar, och så luktar det ju så härligt också!

Vad tycker ni?

Mickan

Jag kommer oavsett kanelbullar eller morotskaka! Hur dags? Gott sällskap är det viktigaste!
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Jag rösta också på kanelbullar förutom under december, då jag håller på nybakta lussebullar och spröda pepparkakor.
Under rabarbersäsong går också en extraröst till rabarbersmulpaj med kanel och vaniljsås

Mickan

Ivanl är rätt ute med sitt säsongstänkande. Enda problemet med saffran och pepparkaka kan vara att man är lite less på det i slutet av december efter all advents- och lussefika. Jag säger inte nej till gott bröd och pålägg heller  ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

Sofia

Japp, när man kommer in i december håller jag helt med om att det ska vara saffransbullar! Det är nog min favorit alla kategorier!  :)

Det där med gott "vanligt" bröd med pålägg, var ett mycket bra förslag. Det har jag inte riktigt tänkt på, men nybakt bröd med ost och paprika kanske till och med slår de söta bullarna? Hmm, det kräver visst överläggande...

agnetasch

Du får köra kalaset som ett Afternoon tea; nybakta scones med sylt, små goda snittar o sedan morotskaka med tjock glasyr.

Kari

OT: Jag tycker Agnetasch tråd Kafferep, vad bakar man till det? har det mesta.. Skulle man kunna klistra Sofias fråga där i så man inte missar något gott? :)

Malmis

På femtiotalet när jag var en liten gosse, fick jag när det bjöds till kallas vårgårdaris, snabbkräm och mjölk. Det var rysligt gott då, innehållet brydde man sig så mycket om då.

Andreas

2013-06-29 15:00 #8 Last Edit: 2013-06-29 15:16 by Andreas
Tack för den nostalgitrippen!

Mjölk vet alla vad det är!

Men jag var tvungen att kolla upp "vårgårdaris" och det är ju rispuffar... har aldrig tänkt på att det står så på påsen.

Snabbkräm är fortfarande lite mystiskt, vill du delge oss ditt minne av snabbkräm så gör gärna det här: http://matforum.se/index.php?topic=2690.0
Den som inte frågar får inga svar.

kallebakom

jag skulle helt klart bjuda på äppelkaka med kanel på gott o i säsong för det , o luktar okså gott

Helge

För mig som gammal språkpolis är frågan fel ställd. Fika betyder för mig "att dricka kaffe" och inte det man äter till kaffet. Kanelbullar - HEMBAKADE och alldeles färska och varma är utan tvekan det bästa "fikabrödet"!  ;)
/Helge

kallebakom

jag är svag för kladdkaka till kaffet ! mkt snabbare än kanelbullar som tar 2h iallafall,kladdis ca 20-30min

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal