Någon som har recept på en god vinbärsgele?

Startat av Ia, 2009-08-30 20:55

Föregående ämne - Nästa ämne

Ia

Snart är det tid för att laga höststekar :) Har alltid köpt färdig gele, men tänkte det kunde vara kul att göra en egen i år! Ngn som har ett gott och relativt enkelt recept? hur länge håller den sen i kylen?
Ia´s Matblogg

Ia

Ia´s Matblogg

annamaria

Jag tror tyvärr att det är lite sent för gelé nu. Bären ska vara knappt mogna när man kokar dem men har man frusna bär så ska det väl funka tror jag. Har inte själv gjort gelé men har en låda gelésocker i skåpet. Det borde vara enklare att göra gelé med det eftersom det innehåller pektin (tror jag...).

Det här receptet känns klassiskt och ser ut som de flesta "äldre" recept jag har. http://www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp?iMappeID=180&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=34006

Här är ett annat med gelésocker: http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=38&ProductPage=1&ProductID=1794&GroupID=62

Lycka till!!! Berätta gärna hur du gjorde sen.

Ia

attans då att jag är sent ute.. får se vad butikerna har att erjbuda. Tack i alla fall! :)
Ia´s Matblogg

annamaria


agnetasch


Ia

Ia´s Matblogg

annamaria

Det funkar säkert - likaså med det gelésockret jag skrev om i tidigare inlägg. Har inte provat Certo heller. Prova gärna o meddela  ;D. Har du frysta bär Agnetasch eller färska. Jag smakade röda vinbär från buske i går, dem var smaklösa nu. Övermogna men har man frysta funkar det ju bra.

agnetasch

Jag smög mig in till den bortresta grannen för att kolla vinbärsbuskarna, men de såg trista o halvdöda ut så där blir inget.
Jag får koka gelé på aroniabären jag har i frysen. Jag fick skörda aroniabusken fort som attan; ingenting skrämde koltrastarna, man fick slita dem från busken >:(
Fördelen är ju att det är säkert massor med pektin i dom halvmogna bären.

annamaria

Det låter spännande. Jag har som sagt aldrig ätit något av aronia. Blir allt lite sugen på att köpa en buske, för det väl en buske?  :-[

ena

skulle nog hellre använda pektin av något slag än gelesocker som har gelantin som stabilisator... gelantin känns som fusk när det gäller gele till stekar etc ;) dessutom kan man ju inte spara den gelén nån längre tid.

Aroniagelé är jättegott, fick det hos en vän förra året o blev jätteimpad, har dock inte haft möjlighet att plocka några bär själv iår...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal