Röka forellrom?

Startat av Miss Fish, 2009-03-27 00:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Miss Fish

Någon som testat att röka forellrom (rom av regnbåge?)? Och i så fall hur har du gjort?

Jag vet att torskrom går att röka, så annan rom bör väl också gå bra?
Det blev säkert 20 kg rom idag då vi (dvs jobbet) rensade 860 kg regnbåge. Något kul måste man ju kunna hitta på med sådan all rom..

Kari

Skulle man kunna dra in rommen i naturtarm och röka den som korv? Salta först. Kanske lite malen rödlök å?
Bara en idé jag fick :)


agnetasch

Jag tycker det ser bökigt ut att röka rom;det ska saltas i veckor o sedan kallrökas.Men går gör det säkert o det kanske är supergott.
Om du inte röker allt kan du ju prova att göra konjaksgravad rom. Den borde man kunna frysa, löjrom ser man ju i frysdisken.
http://www.recept.org/Caviar_Stenbitsrom.html

helfgren

Jag tycker Kari´s ide låter intressant , lite som laxkorven som det har pratats om i en annan tråd . Hur är rommen nu då är den i romsäckar eller är det löst ? Är det rom säckar bör du kunna lägga dem i salt över natten och varmröka dem .

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Jag tar tillbaka förslaget om gravad rom. Så här berättar finska Folkhälsoinstituet:
"Båda de fall av livsmedelsburen botulism som uppdagades i Finland 1999 och 2006 var av typ E. De misstänkta smittkällorna var heminlagd fiskrom och saluförd varmrökt fisk" :o

Mickan

Citat från: agnetasch skrivet 2009-03-27 13:16
Jag tar tillbaka förslaget om gravad rom. Så här berättar finska Folkhälsoinstituet:
"Båda de fall av livsmedelsburen botulism som uppdagades i Finland 1999 och 2006 var av typ E. De misstänkta smittkällorna var heminlagd fiskrom och saluförd varmrökt fisk" :o


Ooops! Nu försvann min främsta näringskälla! :D
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Gör du egen fiskrom? Berätta!

Miss Fish

2009-03-29 15:59 #7 Last Edit: 2009-03-29 16:44 by Miss Fish
Tack för alla förslag..
Det där med gravad rom låter ju inte helt fel, men botulism låter ju läskigt. I princip all "lekfisk" (den med rom) gravas, kall- eller varmröks då den är svår att sälja som filé. (lekfisk tappar det röda pigmentet (det går till rommen) och blir väldigt ljus i köttet, sån fisk ratar konsumentera). Alltså bör även fiskens kött påverkas om rommen var angripen av botulismbakterien?

Rommen ligger kvar i romsäckarna och därför kanske vi borde varmröka den, som Henrik föreslog.

Vanligtvis bereeder vi rommen genom saltning och säljer den, men det vore kul att göra något annat.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal