Varför någonsin steka kött eller fisk i annat än i stekpanna av gjutjärn?

Startat av Andreas, 2007-06-29 17:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Ibland brukar jag stanna upp och fundera på vad jag håller på med i köket egentligen. En sån sak är varför jag steker kött och fisk i teflonstekpanna..?

Fettsnålare blir det inte med teflon - kött och fisk som steks suger inte i sig matfett, men däremot får man ojämnare stekyta och långsammare tillagning med lite matfett i pannan eftersom matfettet leder värme till den oregelbundna köttytan (överbrygger ojämnheterna).

En gjutjärnspanna är dessutom oftast tjockare och därför en bättre värmelagrare än en teflonstekpanna - vilket gör att den inte kyls ner lika mycket när man lägger i det som ska stekas - dvs. man får en bättre stekyta.

Dessutom håller en gjutjärnspanna i evighet i jämförelse med en teflonpanna.

Håller ni med?
Den som inte frågar får inga svar.

kryddburken

Ja absolut! kött, färs, fisk, kyckling, grytor mm. ALLTID gjutjärn! Men knappst till att svinga plättar i, där använder jag teflon, likaså om jag ska göra en snabbare pastasås el dyl.

Urban

Själv så undviker teflonstekpannor pga. allför dåliga erfarenheter av sådana.
Jag kör bara med titan rakt av. Men nog kan jag tänka mig att köpa en gkutjärnspanna i framtiden.

Anne

Nej, jag gillar titanpannor. Tycker att allt fastnar i gjutjärn, och att det är svårt att hålla rent. Funderar dock på att ge det en chans igen, men då blir det nog bara till kött.. och jag har ju en grillpanna i gjutjärn, så det kanske blir till att ta fram den helt enkelt..
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Urban: När jag skrev teflonpanna ovan så syftade jag även på titanpanna. Titanpanna är ett lustigt begrepp. Vad jag har hört är det precis samma grundmaterial som i teflonpannor, bara det att det i "titanpannan" är fastsatt hårdare i botten på pannan.

Anne: Grillpanna, då menar du de här räfflade sakerna? Är de så bra egentligen - räfflorna ger värmeöverföring bara där de ligger an vilket ger en ojämnare stekyta som är fläckvis för hårdstekt, dessutom blir tillagningstiden längre.

Visst fastnar saker i gjutjärn, men vad jag menar är ju att göra som Kryddburken, dvs steka sådant som inte tar åt sig fett, främst då kött, i gjutjärn och sen annat som fastnar lätt - ex omelett och plättar i titanpannan.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Teflon, gjutjärn finns hemma i skåpet, titan har jag ingen erfarenhet av tror jag, hur vet man att det är titan?

Vilken titanpanna ska man köpa? Tips tack!

Andreas

Tror inte det finns nåt sätt att ta reda på om det är "titan" förutom att kolla upp fabrikat + att det brukar synas på prislappen.

Ang köptips titanpanna, se denna tråd: http://matforum.nu/index.php?topic=44.0
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Tack för missad länk!

Hur länge har titan funnits i pannor? Fick en känsla att min Hackman kanske är det. Väldigt lik som den på testet på SVT Plus.

Andreas

Jag är som sagts tidigare i denna tråd osäker på om det över huvud taget finns titan i det som kallas titanpannor. Vissa hävdar att det inte gör det och menar att det är en vanlig PTFE teflonplastbeläggning som är gjord med bättre tillverkningsmetod och kallas "titanpanna" för att det ska låta mer exklusivt. Andra säger att teflonet fäster bättre mot ett tunt lager titan.

Gräv gärna fram sanningen den som kan!!
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ja, så kan det ju vara - titan låter bra.. Ska ställa extra frågor nästa gång i rätt butik.

johbal

Hade pannan vart helt i titan hade ni blivit ruinerade och behövt sälja eran volvo. Jag kan tänka mig dock att en påkostad hackmanpanna eller dylikt lägger en titanlegering i botten innan teflonet läggs på då teflonet kanske fäster bättre på det... jag vet inte!

Jag diggar teflonpannor när mat ska lagas snabbt och enkelt... för övrigt gillar jag dem inte...

Teflon och Fluor (det som finns i tandkräm och som du borstar på tänderna) är i stort sett samma sak... fluor i ren form är giftigt och det är därför inte bra att svälja tandkräm som innehåller det... och heller inte steka i stekpanna där teflonen börjar lossna!

Teflonen värms fast i pannan, ca 600 grader om jag minns korrekt... och den sitter inte riktigt fast eftersom inget egentligen fäster på teflon, det är ju liksom dess syfte... därför lossnar det också från pannan när du använder metallredskap!

Jag skulle säga såhär.. dock utan erfarenhet... att en kopparpanna skulle vara bra... dock sägs sådana inte heller vara bra att laga mat i regelbundet då oxidationen från koppar inte är bra att få i sig i för stora mängder och för ofta!

Vanligt gjutjärn klår nog det mesta... trots svårigheterna med fastbränt kött och fisk, jag antar att en liten extra klick smör får lösa saken!

macce

Jag håller nog på gjutjärn till det mesta. Men till att t.ex. steka ägg eller värma gårdagens rester är en non stick panna bättre.

Teflon tröttnade jag för länge sedan på, oberoende om man köper kvalitet eller inte så håller de inte ens ett år i vår familj (kan hända att det är litet för lätt att dra på värmen för mycket på en induktionsspis).

Det som jag tycker är oslagbart är Hackmans Matador-serie med Ceratec-beläggning. Har haft två pannor i snart två år och trots hård användning är de som nya när det gäller beläggningens egenskaper. Dessutom kan man använda stålverktyg i dem.
Grillsäsongen tar aldrig slut!

Maskros

Urpsrungsfrågan gällde ju att steka kött eller fisk, och det finns väl ingen som är villig att säga emot trådskaparen om det lämpliga redskapsvalet i det fallet?
(jag tänker inte göra det).
Sen så finns det en massa antaganden och gissningar i den här tråden. Låt oss lägga dom åt sidan (tillsammans med teflons användbarhet vid vid äggstekning och gårdagens rester) och konstatera att ingen motsäger en gjutjärnspannas effekt vid stekning av kött eller fisk.
Jag skulle inte använda något annat i de fall ändamålet var att åstadkomma en ordentligt brynt yta på portionskuret kött eller fisk.

Svaret på ursprungs frågan  " Varför någonsin steka kött eller fisk i annat än i stekpanna av gjutjärn?" blir således "ingen aning. Vissa gör säkert så, men fråga inte mig varför".
Skilled professional since 1979

snurresprätt

Använder själv mest teflon men även en del gjutjärn, t ex när det ska brynas kött, korvar, pannkakor mm. Problemet med teflonpannor är att man måste betrakta de som förbrukningsvaror, de håller 1-3 år max oavsett pris och fabrikat, iallafall enligt mina erfarenheter både hemma och på kockjobbet. Man råkar ju glömma en 1500 kronorspanna på spisen också, så jag köper nya med jämna mellanrum och kompletterar med mina outslitingsbara gjutjärnspannor.

Mvh Fred http://matgalen.blogspot.com/

David

Jag håller med om stekytan med gjutjärnpannor, men saker fastnar ibland i dem vilket kan vara irriterande.

Jag gör så helt enkelt att jag köper billiga teflonpannor, fast inte för tunna, som jag sen byter ut en gång per år eller så.

Dyr "teflonpanna" går på en 700:- ungefär och håller i ca 3 år.

Billig teflon från tex ICA MAXI kostar 39-79:- och håller ett år. - Mer ekonomiskt med de billiga.


Grillpannor tycker jag är suveräna - även om stekytan blir ojämn som tidigare påpekats är det just det resultatet man är ute efter - de lätt brännda räfflorna ger faktiskt speciellt fläskkött en grillad karaktär. Inte dummt alls faktiskt.

Grillpanna i gjutjärn bränner fast nästan allt, kör en billig i teflon så kan du även köra fisk eller pilisar utan att det blir katastrof. Fet fisk tex flundra funkar dock inte helt bra då det släpper så mycket fett att rännorna tjockar igen.

crille

Non-stick, är inte det same shit som teflon? Kanske inte exakt samma material men det är ett konstgjort material som avger cancerogena ämnen?

crlhrv

crille: teflon är ett varumärke, precis som t.ex. jacuzzi och frigolit, men här har varumärkena blivit beskrivande för produkten. att något har non-stick behöver inte betyda att det är sämre än teflon.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Citat från: crille skrivet 2010-02-14 23:50
det är ett konstgjort material som avger cancerogena ämnen
Det är väl lite felakrigt att säga rakt av att non-stickbeläggning avger cancerogena ämnen. Det är när beläggningen är så sliten att den flagnar det är fara å färde: "Då finns det risk att man kan få i sig små komponenter av plasten som kan innehålla cancerogena ämnen" säger man på Kemikalieinspektionen.
Fast å andra sidan kan du hårdsteka saker i en gjutjärnspanna så att de blir cancerogena också ;)

crille

Ok. Men är inte teflon en slags non-stick? Det är ju nästintill omöjligt att bränna fast i en teflonpanna upplever jag.

Kanske det finns en sida som reder ut alla begrepp och varianter?

Kvasthilda

Jag hade teflonpanna/kastruller i min tidiga matlagarkarriär. Dom gick sönder. Och för övrigt går det utmärkt att bränna mat i dom, däremot bränns det inte FAST - det följer istället med maten när man öser upp den (bläää!).

Jag tycker det går utmärkt att steka ALLT i gjutjärnspanna. Ägg, omelett, kött, fisk. Till pannkaka har jag en pannkakslagg - av gjutgärn. En plättlagg finnes även i hushållet - av gjutjärn.

Sköt om gjutjärnspannan som man ska så bränner det inte fast.

Måste säga att jag förstår inte riktigt frågan.  ::) ;)
Det gör inget om det är enkelt.

Katarina

Vilken interessant tråd! Som svar på trådstartarens fråga: För att det är så mycket lättare att diska, sköta och lyfta en teflonpanna! Enbart därför.

Håller med den stora massan om gjutjärnspannans föredömlighet i övriga egenskaper. Jag använder gjutjärn till god mat som får ta tid (kvalitetsmat) och ceratecpanna till inte-så-noga-med-mat eller gräddiga såser/grytor.

Mirre

Enligt Norsk undersökning(naturskyddsföreningen) avger teflon giftiga gaser redan vid strax under 200 grader. Fåglar är extra känsliga för denna gas och det finns många fall på burfåglar i kök som har dött pga överhettade pannor. Inte lika farligt för oss men kan ge väldigt otrevliga symptom. Bekant som är eu anställd giftexpert har slängt all teflon. Sen finns det andra miljöaspekter kring teflon som får åtminstone mig att backa. Gjutjärn är väl enda vettiga alternativet om nu inte keramiska pannor håller vad de lovar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal