Att länka till sin blogg eller liknande

Startat av Kari, 2009-03-24 13:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Hur ska vi länka, enkelt eller snyggt?

Länk i klartext - långa länka
3 (37.5%)
Forumkod BBC - korta länkar
1 (12.5%)
Forumkod BBC - korta länkar med färg
3 (37.5%)
Inte alls
0 (0%)
Annat förslag - berätta hur
1 (12.5%)

Antal personer som röstat: 8

Kari

Jag tycker att långa länkar stör upplevelsen på Matforum, tex http://receptomaten.blogspot.com/2009/03/brod-med-poolish-mitt-lyckade.html

Man kan skriva en "kortlänk" och sätta färg på den att forumläsaren tydligt ser att det är en länk.
Det ser ut så här men då gäller det att hålla tungan rätt i mun och skriva rätt.. Exempel

Vad tycker ni? Långa länkar, korta länkar? Med markerade färg för tydlighetens skull om det är en kort länk? Inte länka alls?
Finns det något mer sätt som är smart?


Kari

Hela principen med internet är just länkar så jag röstar för "Alternativ 2 med färg". Men det har ni redan sett i mina inlägg ;) Eller hur?

Om vi nu ska länka alls ???

Anne

Jag känner spontant att jag.. inte bryr mig alls. :) Men jag vill gärna ha länkar - sen om de är långa eller korta, spelar ingen roll...
Anne's Food - min matblogg

Hasse

2009-03-24 16:54 #3 Last Edit: 2009-03-24 16:58 by Hasse
Om vi fick en knapp så att man enkelt kan infoga färgade länkar vore det bra. Annars tycker jag inte att långa länkar stör speciellt mycket, åtminstone inte om de är kortare än en rad.

Jag lägger ofta länkar som fotnoter[1].



[1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Fotnot

FredrikB

2009-03-24 21:14 #4 Last Edit: 2009-03-24 21:16 by FredrikB
Är det bara jag som inte fattar hur man får till kortlänkar? Infoga Länk-knappen ger mig ju bara
Kodstycke Välj

[url][/url]
med plats för URLen. Måste jag infoga ytterligare HTML-kod manuellt för att få URLen utskriven som ett textstycke?

Kari

Hasse: En knapp - ja tack!
Andreas: Kanske den redan finns i p-varan?

--

FredrikB: Jag skriver så här: [u*l=http://www.matforum.nu][colo*=red]Bästa forumet[/colo*][/u*l]
Där det nu står * skall det stå r (detta för att kunna visualisera exemplet)
Color taggen finns i "ändra färg" om man vill gör som jag.

Klipp ut och spara tills man lärt sig utantill. Enkelt att kolla med "förhandsgranska" innan att man gjort rätt.


Andreas

1) Det är klart man skall länka, länkar är alltid bra, det är toppen att snabbt kunna hitta mer information om något.
2) En fördel med en länk i klartext är att man direkt ser vart den leder.
3) Ännu en fördel med klartextlänkar är att alla ser att det faktiskt är just länkar.
4) Röd färg på en länktext tycker jag mest ser ut som en varning, jag brukar själv använda fetstil på länktexter (blå blir de automatiskt), det klassiska är ju egentligen understrykning även om det börjar bli väldigt sällsynt.
5) För dig som vill länka till din egen blogg är det mindre lyckat med länktexter som "här" och liknande allmänna ord eftersom sådana inte säger sökmotorerna något, då är oftast själva länken till ett blogginlägg betydligt mer meningsfull - http://receptomaten.blogspot.com/2009/03/brod-med-poolish-mitt-lyckade.html - innehåller ju till exempel både bloggens namn "receptomaten" och "poolish".

Själv brukar jag använda ibland klartext och ibland länktext lite beroende på sammanhang. Rent generellt tycker jag inte alls klartextlänkar stör, i mitt tycke finns andra stilmässiga detaljer som ser betydligt stökigare ut.

Och det får inte bli för komplicerat att länka, jag ser hellre att folk gör det någorlunda lätt för sig än att de inte skriver alls. Hur man än vrider och vänder på det är det enklaste att bara märka en länk i webbläsaren med CTRL+C och sen klistra in den i inlägget med CTRL+V rakt av. Och eftersom det är enklast, och eftersom man ändå aldrig kommer att få "alla" att följa en standard som är mer komplicerad, så är inte det bästa att folk får göra det som är enklast?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

FredrikB: Det är tänkt så att man skall skriva in länken, märka den och sen klicka URL-knappen. Dock är [u*l] + [/u*l] på det viset oftast helt onödigt - då visas ju bara själva länken precis som om man bara skriver  in den rakt av. Enda gången [u*l]-märkningen på det viset gör nytta är om det är vissa konstiga tecken i länken som gör att den inte annars visas/fungerar korrekt. Och vill man använda  [u*l] + [/u*l] för att skriva in en länktext måste man alltid in och redigera för hand på det sätt Kari beskriver.

Kari: Som framgår ovan, det finns inget helautomatiskt sätt att skriva in länktext. Och som också framgår i föregående inlägg, jag vet inte om det är något att sträva efter heller. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

Det här med att länka till sin blogg i seo-sfyte. Är det mest för recept det ska vara på matforum? Jag tänker förståss på dieter, kostråd etc.. ?

Andreas

Förstår tyvärr inte riktigt hur du menar, kan du förtydliga frågan?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

dagens mat är väl både för att dela med sig inspiration och för länkar in mot bloggen = seo, annars antar jag att allt hade skrivits in? gäller samma taktik för övriga trådar ?

Hasse

Taktik? Alltså, host, host...

Den som tänker använda (eller använder) Matforum för att ranka sin blogg högre bland sökmotorerna, är helt ute och cyklar!

Enligt min ringa mening...    :(

Anne

seo? Jag hänger inte med.

För egen del vill jag inte ha mina recept på fler sajter än min egen blogg, eftersom de betydligt lättare blir "snodda" och publicerade på andra ställen. Inte så roligt.
Anne's Food - min matblogg

Hasse

SEO betyder sökmotoroptimering. Alltså att exponera sin blogg/site på ett sådant sätt att den rankas högt av sökmotorerna.

På vilket sätt "stjäls" recept lättare om de publiceras på andra ställen än din blogg?

För övrigt omfattas inte recept av upphovsrättslagen och kan därmed svårligen stjälas.

kjpil

De flesta med bloggar gör väl någon form av seo, exempelvis bloggtoppen etc. Är väl roligare om fler kan hitta till sin blogg? Om det nu inte bara gäller som personlig dagbok - jag har en sån blogg med några kompisar www.offtrack.se som vi bara har som personlig dagbok och inte bryr oss om läsare så mkt.

Anne

Ingredienslistor omfattas inte nej, men beskrivningar kan göra det - det beror ju lite på hur man skriver. "1. knäck äggen 2. vispa med mjölk" osv lär inte täckas, men har man mer pratiga beskrivningar så lär de däremot täckas - titta t.ex. på Nigella Lawsons och Jamie Olivers kokböcker - man känner direkt igen när de recepten publiceras någon annanstans. Och likaså känner jag igen mina. Och uppskattar inte att de publiceras på andra ställen utan att jag tillfrågas, eller att det uppges vart de kommer ifrån. Ju fler ställen de finns publicerade på, desto svårare att ha koll. Personligen skriver jag alltid om recept med egna ord om jag publicerar dem på bloggen, och om jag inte ändrar mer än någon småsak så skriver jag också var originalet kommer ifrån. (Om det inte är väldigt generiskt.)

Ah - jag hade inte sett förkortningen SEO förut, helt enkelt. Och jag tror *inte* att de flesta bloggare aktivt använder det, faktiskt.
Anne's Food - min matblogg

kjpil

Vad är annars syftet med att länka till sin blogg, det räcker väl att säga till vänner man har en blogg så kan de gå in och läsa om de vill. Om man nu inte har något man vill förmedla till personer man inte känner så bra, som exempelvis bra recept - då är sökoptimering bra, exempelvis lägga en länk på ett forum?
Jag förstår inte riktigt varför det är fult att länka Hasse?

Hasse

Anne, vi är helt överens om tolkningen av upphovsrättslagen. Emellertid förstår jag inte nackdelen med att få "sitt" recept publicerat någon annanstans än på sin blogg. Men detta är off topic och bör kanske inte avhandlas här.

Karl-Johan, jag har inte påstått att det är fult att länka. Du länkar, i din signatur, till din blogg i varje inlägg du skriver och jag tycker att det är helt OK.

Men du antyder[1] i ditt inlägg #10 att tråden "Vad blir/blev det till middag idag?" skulle ha som ett delsyfte att generera länkar till sin egen blogg. Ett sådant syfte tycker jag är fullständigt galet! Jag menar, att varje inlägg på Matforum ska bära sig själv och vara läsvärt utan att man ska tvingas att läsa en extern länk.

Bloggar är kul! Fyll bloggen med bra innehåll så lär besökarna komma. Helt av sig själva!   :)



[1] Så tolkar jag ditt inlägg. Rätta mig gärna om jag har fel.

kjpil

2009-05-09 23:19 #18 Last Edit: 2009-05-09 23:22 by kjpil
[1] ja.. det blir väl i alla fall resultatet om inte jag misstolkar hur seo fungerar. Jag undrar om vi kanske har lite olika syn på vad som går under begreppet "seo"? - vilket iofs inte är helt enkelt.
Eller lägger inte folk i allmänhet in en länk till sin blogg för att de vill att folk ska läsa om de är intresserade? Samtidigt som intresserade också kan hitta till bloggen utan länken.

Anne

Citat från: Hasse skrivet 2009-05-09 21:56
Anne, vi är helt överens om tolkningen av upphovsrättslagen. Emellertid förstår jag inte nackdelen med att få "sitt" recept publicerat någon annanstans än på sin blogg. Men detta är off topic och bör kanske inte avhandlas här.


Det ÄR inte en nackdel - om man erkänns som upphovsrättsman. Om någon annan däremot publicerar "min" beskrivning som sin egen - det är mindre roligt. I synnerhet när det sker kommersiellt. Precis som det inte är så kul att se sina bilder användas i andra sammanhang...
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal