Varning! Felaktiga matbrödsrecept!

Startat av Andreas, 2008-09-29 09:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Startar här en tråd där vi kan varna varandra för brödrecept som inte alls stämmer - har du hittat ett matbrödsrecept som definitivt inte fungerar så berätta!

Här är mitt första bidrag:

Jag har en kulturhistorisk kokbok som heter Matrike Norrland (skriven av etnologiprofessor Kurt Genrup och kokboksförfattaren Ulla Tham) och i den finns recept på tjuckkambrö - jämtländskt tjocktunnbröd "enligt gammal tradition från gården Utat, Fagerdal, Hammerdals socken i Jämtlands län." Det oanvändbara receptet syns på bild nedan.

Det första jag märker är att de helt glömt bort salt så i med två matskedar.

Och sen var det det här med mjölet "Rör ner specielvetemjölet till en inte alltför fast deg. ... Använd vetemjölet vid utbakningen.". "Inte alltför fast" jo jag tackar, när specialvetemjölet är i har jag inget som kan kallas deg utan snarare välling. Slår i hälften av vetemjölet och nu är det en extremt lös deg. Slår i allt vetemjöl och då är det ändå en ovanligt lös deg men OK jag låter det vara nog, den är ju inte "alltför fast".

När det sen är dags för utbakning krävs förstås onödigt mycket mjöl för att få den lösa degen över huvud taget hanterbar. Gräddar sen på den elektriska bakhällen och brödet blir bra men det här receptet går ju inte alls att lita på, om nån har ett bättre på tjuckkambrö så säg gärna till!
Den som inte frågar får inga svar.

Per-Erik

Rosendals kokbok, det jag bakat har gått åt pepparn, det verkar vara fler som varnar för den se:
http://matalskaren.blogspot.com/2005/12/i-brist-p-konsumentjournalistik.html

Andreas

Ytterligare ett matbrödsrecept att höja ett varningens finger för: Kornbröd/Barley Bread i boken "Bröd från hela världen" av Tom Jaine. Receptet syns på bild nedan.

Först var det det här med temperaturen på vattnet. "2 1/4 dl varmt vatten ... Lös upp jästen i det varma vattnet och grädden." - varmt vatten och jäst är ingen vidare kombination. Men jag tog förstås inte varmt vatten utan snarare kallt eftersom det ändå blir ljummet av friktionen i degblandaren.

Och sen var det mjölet, i inledningen av receptet står "Ett problem med korn är att det inte har något gluten som kan ge höjning och elasticitet, så om det inte blandas med något annat sädesslag ger det ett tungt bröd." OK visst, men grahamsmjölet som det enligt receptet ska kombineras med är ju inte heller det mest glutenrika mjölet och det blev som jag trodde, väldigt kompakt.
Den som inte frågar får inga svar.

CII

2008-12-11 01:48 #3 Last Edit: 2008-12-11 01:51 by CII
Citat från: Andreas skrivet 2008-10-04 19:08
Först var det det här med temperaturen på vattnet. "2 1/4 dl varmt vatten ... Lös upp jästen i det varma vattnet och grädden." - varmt vatten och jäst är ingen vidare kombination.

Det låter som ett översättningsfel, det stod säkert att det skulle vara "warm water" i den engelska texten, vilket kan översättas till ljummet vatten. Det vi menar med varmt vatten blir på engelska "hot water", dvs, så varmt att man bränner sig.

PerG

http://recept.nu/1.18059/leila_lindholm/matbrod/mjol/dinkelbullar

Detta recept stämmer inte och man måste ha betydligt mer mjöl än vad som står. I Leilas bakbok (piece of cake) som jag bläddrade i en affär stod det andra proportioner på mjöl som låter mer rätt (och ungefär så som jag fick göra för att degen skulle bli bra).

Jag har mailat och påtalat det för redaktionen men inget har hänt...

Kvasthilda

Det gör inget om det är enkelt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal