Grisknorr!

Startat av bryggens, 2009-01-21 18:28

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Såg idag på Citygross att dom hade grisknorrar till salu.
Är det någon som äter sånt?
Det låg bland övriga köttvaror.
Detta har jag aldrig sett i en matbutik förut.

agnetasch

På 60/70-talet fanns konserverad grisknorr att köpa, i alla fall i Skåne. Billig mat för en fattig student. Det var gott, t.o.m godare än grisfötter, mörare på något vis.
 

kurt

På Island syntes den ekonomiska krisen snabbt genom att billiga matvaror som varit borta länge kom tillbaka. I Sverige är ju också hönan på väg tillbaka, men det beror ju i alla fall delvis på att den uppskattas av många invandrargrupper.

annamaria

Jag var på Willys för några veckor sedan, blev så lycklig över mina oxsvansar - som jag skulle ha till en ny köttfärssås. Hade stått i toklång kö och upptäcker....det är inga oxsvansar, det är GRISKNORRAR! GGGrrrrrrrr........gick tillbaka med dem. Kanske kunde jag ha använt dem, vad vet jag.

roffekock

Ang grisaruompor så é dé en delikatess utan dess like, kräver lång kokning, spadet användes till kålsoppa som ätes tillsamans med sovlet.
Gudbevars va de e gått.

Kålsopppan måste inehålla morot på skånskt gammaldas vis. ;D

/rolf
Matforum är bäst

Mickan

Alla vi som vill prova nytt blir nog nyfikna. Ska kanske skriva nygammalt. Oxsvanssoppa fick jag i skolan på lågstadiet, runt 85. Gott var det!
Video meliora proboque deteriora sequor

bryggens

Hur äter man dom då? Det kan väl inte gå att "skinna" dom?

Citat från: roffekock skrivet 2009-01-22 20:27
Ang grisaruompor så é dé en delikatess utan dess like, kräver lång kokning

agnetasch

Eftersom min ungdoms konserverade grisknorrarna var i form av aladåb skulle jag gjort som med grisfötter; koka dom 1½ timme (?) i saltvatten. Låt kallna o ät med klyftpotatis o inlagda rödbetor.

roffekock

Bryggens om du ätit majskolvar någon gång är du rätt på det. Skall ätas med skinn och hela baletten. Dock inte benet. ;D

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Skinnet...burr det ger mig kväljningar. De knorrar jag höll i var håriga....

roffekock

knorrarna ska brännas lite så dom blir utan hår eller ta fram lady shaven. :D
Om du käkar korv någon gång så äter du troligtvis en viss mängd skinn trots att du inte vet.

/rolf
Matforum är bäst

annamaria

Däremot så skulle jag ju kunnat behålla dem till min köttfärsssås då.

Michael

Hej alla matglada.. Äter grisknorr en till två gånger om året med alla i familjen. typ som en tradition eller nått.. supergott är det.. Jag gör som så att jag kokar grisknorren ca 2 timmar med en aning buljong bara.. ta upp en knorr o kolla så att ni kan försiktigt skrapa bort allt fettet med en slö kniv eller sked. kvar blir en knor med ca en halv cm av det mest delikata köttet på hela grisen... Typ dillkött faktiskt... gör en god kryddad panering på 1/3 mjöl och 2/3 skorpmjöl... givetvis lite salt o peppar samt ett par nyppor av din favorit krillkrydda... stek knorrarna krispiga som vilken panerad sak som helst. servera med kokt potatis och en sås. antingen en halvtjock rödvinssås eller en vanlig god och pepprig brunsås med ett par matskedar lingon i... detta kallar jag svensk husmanskost på hög nivå....

obs!! knorrarna går utmärkt att frysa in. micra dem bara sen för ett kvällssnack på en minut... ungarna älskar dem men hitta på nått annat att kalla dem om de är över 8 år haha...... 

Rekomenderar att köpa ca 5-8 kg första gången för mer än hälften av vikten går i tunnan vid tillagning om man inte vill göra sylta osv dvs..

Lycka till
Micke 35 år hbg

agnetasch

Vilken lyrisk beskrivning! Man blir riktigt sugen. Var köper du knorrarna?

Michael

Jag brukar gå in o snacka med köttavdelningen på typ Maxi eller nån annan bra affär o gör en beställning där. .. vi har ju inget slakteri här i hbg längre annars är det nog ett bra alternativ....

Michael

ett tips bara när ni beställer.. be dem lägga knorrarna i en plastsäck eller nått o sätta ett pris på det hela.. jag glömde det sist nämligen.. jag brukar beställa 10-12 kilo åt gången.. jag fyllde upp en hel kundvagn med sånna små tråg med  plast över som 500 g köttfärs brukar ligga i.... 3-4 knorrar i varje typ... snacka om att folk kollade på mitt rullband när jag började lägga upp.. samtidigt fick man ju lära halva maxikön hur man fixade till ett gäng goda knorrar:-) Många har tackat för upplysningen på min maxiaffär kan jag meddela..

roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: Michael skrivet 2009-04-23 19:47
Många har tackat för upplysningen på min maxiaffär kan jag meddela..
Snart får du nog jobb där som grisknorrsdemonstratör :D

Krista

Har ätit både öron och knorr, gott! :)

agnetasch

Öron? Det var något nytt. När, var o hur får man tag i såna? Trodde alla gick åt till såna där rökta hundgrisöron. Det är väl inte såna du äter? :-\

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal