Behöver man skölja plastade grönsaker? Hur gör du?

Startat av Andreas, 2008-08-19 09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Tisdag morgon: Jag tar fram en plastad gurka ur kylen, drar av plasten, sköljer gurkan under kranen, skär gurkan i skivor och lägger på frukostmackan. Men stopp där, var det verkligen nödvändigt att skölja gurkan som nyss varit inplastad? Jag gör det alltid, men kanske är det helt onödigt.

Hur gör ni andra, sköljer ni plastade grönsaker som gurka och paprika?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Ja alltid. Mest för att jag (kanske inbillning) vill ta bort ev. besprutningsmedel. Det kanske inte ens finns några men om....

Anne

Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Jag sköljer allt efter att en arbetskamrat fick spolmask av dåligt sköljd frukt :o

PerG

Citat från: agnetasch skrivet 2008-08-19 11:06
Jag sköljer allt efter att en arbetskamrat fick spolmask av dåligt sköljd frukt :o


Låter inget vidare... Vet du vad/varifrån det var för frukt?...

Hasse

Jag sköljer alltid. Men jag skulle gärna köpa gurka utan plast. Varför plastar man gurkan?

Andreas

Anne: Ah du lever i trygg förvissning om att det som är plastat också är rent, ja så borde det ju vara tycker jag. (Men du sköljer väl allt som inte är inplastat?)

AnnaMaria, Hasse: Men visst tvättar de väl grönsakerna innan de plastas in? Jag kan inte minnas att jag nånsin sett synlig smuts innanför sånt som är plastat. Eller tänker ni som så att det är tvättat men kanske ändå slarvigt tvättat?

Hasse: Jag har för mig att jag hört att plasten håller kvar vätskan i gurkan så att den håller bättre och det låter väl inte helt otroligt då gurka ju är väldigt mycket vatten. Varför paprika plastas vet jag inte.

Agneta: Spolmask? Kan det finnas mask på ytan av frukt och grönsaker utan att man ser det? ???
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas, jag är faktiskt ganska.. eh.. avslappnad i min attityd där. Nej, jag sköljer nog inte allt. Alls. En del, om det verkar smutsigt. Annat, inte. Nu svimmar ni väl allihopa. :)
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Citat från: PerG skrivet 2008-08-19 12:49
Vet du vad/varifrån det var för frukt?...
Det var vanlig frukt som hon hade hemma i fruktskålen; äpplen o päron. Köpta i vanlig butik o från vanliga länder.

Andreas: Maskarna syns inte på frukten, dom sitter o hukar sig bakom stjälkarna ;D

Hasse

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-20 09:38
Men visst tvättar de väl grönsakerna innan de plastas in?


Det tror jag inte att man ska utgå ifrån. På plasttråg med ruccola står det ofta att den ska sköljas före användning.

Andreas

Anne: Man kanske kan sammanfatta det som att din mat både är jättevacker, jättegod och äventyrlig. :) Nä allvarligt talat kan jag inte säga nåt om det eftersom jag inte säkert vet vilka eventuella farligheter som kan finnas på ytan av osköljda grönsaker.

Agneta: Hur visste din arbetskamrat att spolmasken kom från just frukten om masken inte syns? Kan masken inte lika gärna ha kommit från nåt annat? ???

Hasse: Mjo fast ruccola är väldigt utsatt för jord - växer nära jordytan - och har många skrymslen där det kan finnas jordrester och jordbakterier - gurka och paprika har lite annan anatomi. Jag har faktiskt aldrig sett på ruccolan att det står att den ska sköljas (fast jag sköljer den ändå), men om det nu står det på ruccola varför står det inte det på gurka och paprika? Eller är det helt enkelt så sjävlklart? Men så självklart är det ju bevisligen inte för alla.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Men precis :) Nä, jag vet inte, men jag har aldrig blivit sjuk av något sånt i alla fall... så, jag är ganska o-orolig av mig. Ruccola sköljer jag såklart, men gurka och paprika, never. Om den inte ser smutsig ut, då.

Jag sköljer inte äpplen heller. *erkänner*
Anne's Food - min matblogg

annamaria

Konsekvent är jag då inte! Sköljer inte heller äpplen. Absolut inte heller champinjoner - vilket man heller inte ska eller?

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-21 09:27Hur visste din arbetskamrat att spolmasken kom från just frukten
Spolmasken kommer väl vanligast den vägen; genom osköljda grönsaker o frukter. När min arbetskamrat erkände att hon åt mycket frukt o inte sköljde den var saken rätt klar.

Andreas

Anne: Förhoppningsvis kommer vi fram till något om eventuell farlighet här i tråden nångång. ;)

AnnaMaria: Problemet med champinjoner är att de är jordiga ibland och just jordbakterier bör man nog ha respekt för.

Agneta: Tittade lite snabbt på det här med spolmask:
¤ "...förekommer företrädesvis i områden med sämre hygien. Smittspridningen främjas genom gödsling med latrin." http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/spolmaskinfektion/
¤ "Äggen utvecklas i jorden och kan smitta efter cirka tio dagar, men de kan överleva i veckor eller månader. De tål inte direkt solljus." http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=17281

Gödsling med latrin - förekommer det över huvud taget nånstans nuförtiden? Och Tål inte direkt solljus - de flesta frukter och grönsaker växer väl i direkt solljus? Återstår sämre hygien - och visst, har nån med "sämre hygien" och som dessutom är smittad av spolmask hanterat varorna så är där förstås en risk men den risken skulle väl i så fall endast gälla exotisk frukt i så fall?

I mina öron låter det som att risken för att råka ut för spolmask från vaccad gurka och paprika (eller för den delen från osköljda äpplen) är obefintlig..?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-21 12:31Gödsling med latrin - förekommer det över huvud taget nånstans nuförtiden?
I Sverige finns drygt 850 000 fastigheter som saknar anslutning till kommunalt avloppsnät. Av dessa är 500 000 (½ miljon!) permanenta småhus, resten sommarstugor. Hur har dessa löst avloppsfrågan? Tja, lite olika markbäddar eller så kanske man försöker göra kompost av det. Jag tror inte att latringödsling är så ovanlig som man vill tro här i Sverige.

Andreas

Jo det finns säkert de som latringödslar, men sånt säljs väl knappast på affären och dessutom kommer det väl inte i vidare kontakt med paprika och gurka?

Sökte på nätet för att över huvud taget hitta anledningar att skölja frukt och grönsaker men hittade inte mer än detta:

1) EHEC "Utbrottet av EHEC i Sverige sommaren 2005 var det hittills största i Norden. Smittkällan var förorenad sallad från en odling i Halland. Bakterier från nötkreatur i närheten hade kommit i kontakt med salladen via avföring som förts ut i en å. Vatten från ån hade använts till bevattning av salladsodlingen." http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=5641

Och i princip samma står här i Anticimex rapport om matförgiftning under punkt 7.3 på sidan 9 "Grönsaker skall inte användas som dekoration eller i direkt kontakt med färskvaror. Grönsaker kan vara smittbärare eftersom de är råa och kan ha varit i närkontakt med gödslad jord. Detta är också en viktig anledning till att man alltid ska skölja grönsaker innan man äter dem." http://www.anticimex.se/fileobjects/3965_Rapport_matforgiftning_ax_profil.pdf

2) Toxoplasmos "Toxoplasma- parasiten finns överallt ... Toxoplasmos är en zoonos dvs. en sjukdom som smittar såväl djur som människor ... Huvudvärd för parasiten är katten (framförallt unga katter) som sprider smittan genom avföringen i jord och sand och kan överleva under mycket lång tid. Djur i området kan få i sig parasiterna ... Människan kan sedan smittas om hon äter rått, otillräckligt upphettat kött från sådana djur eller sådan frukt/bär som inte sköljts ordentligt." En normalt tämligen mild och ofarlig infektion men som är mycket farlig för gravida kvinnor. http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=21

Så det finns verkligen skäl att skölja det som varit i kontakt med jord, men det har vi ju redan varit inne på. Men det finns väl inget i ovanstående som säger att plastad gurka och paprika bör sköljas.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-22 11:37
Jo det finns säkert de som latringödslar
Eller så låter dom avloppet gå ut i närmaste vattendrag. Lite längre bort bor en gurkodlare.....

Europeiska kommissionen bekymrar sig för medlemsstaternas vattenkvalitet. Bara 51% av EU:s reningsverk uppfyller direktivet om rening av avloppsvatten från tätbebyggelse. Direktivet att minska och förhindra nitratföroreningar av ytvatten och grundvatten från jordbrukskällor släpar också efter i ett flertal medlemsstater; föroreningsgraderna varierar avsevärt i EU.

Så det behöver ju inte bara vara exotiskt grönt som är bevattnade/tvättade med förorenat vatten, europeiska gurkor o paprikor kanske också är drabbade :o

Andreas

Ah nu är jag med på hur du menar. Frukten och grönsakerna skulle alltså vid bevattning duschas med förorenat vatten som gör att det hamnar farligheter på ytan av dem. Bra poäng, så kan det säkert vara. Men ifall detta skulle vara ett problem för plastad gurka och paprika så förutsätter det att de inte tvättas innan inplastningen och nog måste de väl tvättas?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-22 15:48
nog måste de väl tvättas?

1. Vet vi det?
2. Dom kanske tvättas med bevattningsvattnet.
3. Om det bara är dåligt renat dricksvatten dom sköljs med; vi svenskar blir ofta varnade för att äta råa (vattensköljda) grönsaker utomlands.Här har vi sådana, men vi sitter i vårt eget kök o äter dom ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal