Konstigaste ingrediensen i skafferiet? (er mest exotiska produkt)

Startat av johannao, 2007-10-06 18:19

Föregående ämne - Nästa ämne

johannao

Jag vill alltid hitta nya produkter och smaker och är på ständig jakt. Därför är jag nu nyfiken på vad matnördars skafferier rymmer som jag ännu inte provat, er mest exotiska produkt alltså (eller flera för den delen)!

Jag vet inte om jag själv har så mycket konstigt men efter en resa till skottland i veckan återvände jag med bacos (vedervärdigt vegetariskt baconsubstitut), gojibär,maltdryck (söt välling egentligen), smakessenser av olika slag, qournprodukter som inte finns i sverige och vegemite (som marmite).

Tracey

Chipotlechili fick jag fråga efter på många ställen innan jag hittade någon. Den gjorde sig alldeles förträffligt i mitt nyfunna recept på kokosglass med kiwisås. Den har en stark smak av rök - ungefär som hickorykryddning - och jag har funderat över att försöka prova den i någon kötträtt.

roffekock

Finns att köpa på tub om man inte lyckas få tag på något annat. ;)
Matforum är bäst

Andreas

Vadå för tub? Finns de tuberna på Ica eller konsum?

Johannao: Vad är gojibär och vad använder man dem till?

Har själv inte så mycket konstigt i kylen men om man ska gå efter vad jag använt minst så är det definitivt räkpasta och tamarind.

Räkpastan består av fermenterade räkor och det var en ingrediens i en chiliblanding ur en bok med Thaimatsrecept.

Tamarinden köpte jag av misstag när jag skulle ha nåt annat och sen dess har jag febrilt letat efter recept där det ingår utan nån större framgång - hittade till sist ett recept på en köttgryta men den blev alldeles för syrlig.

Nån som har nån kreativ idé på vad mer man kan använda räkpasta och tamarind till?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Chipotlechili på tub är väl inte så märkligt idag, men kanske inte på Konsum.
Matforum är bäst

roffekock

Dre-tsher- mai-dre-bu= goji på tibetanska.  Det är bär som kan liknas vid ett torkat russin som har röd färg. Är fullsmackade med mineraler och andra nyttigheter. Sägs bla. vara bra för synen. Jag kom i kontakt med detta bär för ca. 5 år sedan jag hade aldrig smaka på det förut men det smakade mys= lite sursött och en fantastisk konsistens som ett torkad apricos. Vi använde det till pilaffris där det passade utmärkt tillsammans med kyckling. Kan säkerligen användas till goda desserter, så kom igen johannao vi väntar otåligt. :D
Matforum är bäst

Urban

Andreas: Om du vill laga rätter med räkpasta eller tamarindpasta så bör du nog införskaffa dig en Thaikokbok.
Räkpastan går säkert att använda som smaksättare i mycket typ. soppor, dressingar och div. wokrätter. Men eftersom jag inte har så stor erfarenhet av just räkpasta så vågar jag nog inte rekommendera dig till nånting speciellt.
Tamarindpasta hade jag själv en burk av, men den stod bara å samlade damm i kylsåpet tills jag slängde bort den.
Men den är till för att höja syrligheten i typ. soppor av olika slag.


jelvis

Jag köpte fermenterade svarta bönor i helgen och de är nog det konstigaste jag har just nu. De luktar rätt skumt men inte i närheten så äckligt som räkpasta.

Andreas: Jag håller med Urban, om du vill använda räkpasta och tamarind så bör du skaffa en Thaikokbok. Jag skulle dessutom säga att ifall en Thaikokbok inte har med de två ingredienserna i ett flertal recept så är det inte någon kokbok att införskaffa. Den absolut bästa Thaikokbok jag har köpt/läst är "Thai Food" av David Thompson. Det är den enda bok vars recept kan jämföras med vad jag åt när jag var i Thailand. Mm...

Andreas

Så det är bara i thaimat man använder räkpasta och tamarind?

Jelvis: vad använde du de fermenterade svarta bönorna till? (Tack för boktipset.)

Roffekock: Smakar gojibär ungefär som berberis?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Många av de olika köken i sydostasien är överlappande. Skulle tänka mig att de används i Vietnam och i Kambodja också i viss utsträckning. När jag var på en marknad i Kambodja förra året så hade de en massa intressanta illaluktande pastor som antingen var gjorda på fisk eller skaldjur.

De fermenterade svarta bönorna använde jag i en kryddig apelsinsås som var med i senaste Gourmet. Gav rätt mycket mer stuns i såsen. Lisa Förare Winbladh talar sig varm om dem i hennes senaste kokbok också, så jag har köpt dem för att testa några av hennes recept.

roffekock

Smakar gojibär ungefär som berberis?
Ja det finns stora likheter.
Matforum är bäst

Andreas

Det här är visserligen inte nåt jag har i skafferiet men i alla fall konstigt, jag hittade burkarna på affären och fotade med usel mobilkamera - "baba ghannouge" och "kimchi" - vad har man dessa produkter till? Nån som provat dem?
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

Kimchi (??) är mjölksyrade (jästa) grönsaker med röd chili, vitlök och ofta ingefära. Kimchi kan göras på ett otal sätt med olika grönsaker.

Kimchi är den koreanska rätt som är allra mest känd utanför landet. Kanske kan det bero på att den i Korea (tillsammans med ris och soppa) äts till varenda måltid - frukost, lunch och middag!

Detta är info från deras egen hemsida. Jag har inte testat denna produkt så jag kan inte ge några recentioner. Men jag tycker att det låter gott. :D

/rolf
Matforum är bäst

johannao

och baba gannouche används som hoummus...Det är i princip hoummus fast med aubergine istället för kikärtor (jaja, förenklat)

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-01-11 10:28
Det här är visserligen inte nåt jag har i skafferiet men i alla fall konstigt, jag hittade burkarna på affären och fotade med usel mobilkamera - "baba ghannouge" och "kimchi" - vad har man dessa produkter till? Nån som provat dem?


Baba ghannouge påminner om Hoummus, som JohannaO skriver, men auberginerna är dessutom grillade vilket ger en rätt häftig röksmak. Jättegott, tycker jag.

Kimchi är också suveränt. Har bara ätit det på en Koreansk restaurang i New York men jag har köpt ett par burkar som jag har haft i skafferiet länge. De öppnas nog imorgon.

Andreas

Jelvis, du verkar ha bra koll på detta! Vad åt du kimchi till när du var i NY? Berätta gärna också när du smakat din Kimchi-burk. Är det förresten samma fabrikat på din burk som den på min bild tidigare i tråden?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-01-12 11:31
Jelvis, du verkar ha bra koll på detta! Vad åt du kimchi till när du var i NY? Berätta gärna också när du smakat din Kimchi-burk. Är det förresten samma fabrikat på din burk som den på min bild tidigare i tråden?


Nej, den ser inte likadan ut, min har märket Wang, tillverkad i Korea, importerad till Frankrike och inköpt i en butik på Möllan i Malmö. Ser att den innehåller MSG också. Skräp, jag borde verkligen ha läst innehållsförteckningen innan jag köpte.

Jag hade aldrig ätit koreansk tidigare så jag gick helt enkelt in i en Koreansk restaurang och beställde en komplett måltid. I asiatisk still fick man en massa smårätter (men eftersom det var i USA var allting i huvudrättsstorlek++) och det mesta var fantastiskt! Det jag särskilt kommer ihåg var bulgogi på bläckfisk och en helt fantastisk sjögrässallad. Tyvärr pratade de rätt taskig engelska så det var svårt att få fram vad de olika rätterna faktiskt innehöll.

Kimchi var helt enkelt en rätt bland andra. Rätt stark, vill jag minnas.

Andreas

Tack jelvis! Fast tror du det ens är möjligt att hitta Kimchi på burk från ursprungslandet Korea utan MSG, är inte just glutamat mer regel än undantag i asiatiska produkter?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-01-13 16:58
Tack jelvis! Fast tror du det ens är möjligt att hitta Kimchi på burk från ursprungslandet Korea utan MSG, är inte just glutamat mer regel än undantag i asiatiska produkter?


Jo, helt klart finns det MSG i mycket man köper från Asien. Lisa FW brukar rekommendera att man ska läsa innehållsförteckningen och rata dem som har tillsatt MSG. Tilsatt MSG = sämre produkt.

När jag vänder och vrider på mina sojasåser och asiatiska kryddpasteburkar (runt 20) så kan jag konstatera att Kimchiburken är den enda som har MSG listat i innehållsförteckningen. Kan väl kanske inte tas som garanti för att de andra är fria från MSG men det är inte så svårt att aktivt välja bort de som har MSG skrivet i innehållsförteckningen om man har ett val.

chipskungen

Laga asiatiskt mat utan MSG är ju som att laga italiensk mat utan att använda varken pasta eller tomater.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal