2024-03-29 06:48

Kinas mat

Startat av Hasse, 2010-11-05 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Jag såg avsnitt två igår och jag tycker fortfarande det är en fullpoängare. Visst kunde det ha varit lite matigare men det är få matprogram där 100% av tiden fylls av ren matlagning/matkunskap och då är frågan vad man fyller resten med, kändisar, okunniga amatörer som gör fel hela tiden, flams, trams och grundläggande övertydliga uttjatade självklarheter, eller som här, ett intressant porträtt av ett land. Jag vet vad jag föredrar. :)

Och så gillar jag att föräldrarna långt borta i hemstaden där tiden står stilla heter Fru Du och herr Ren.
Den som inte frågar får inga svar.

Wolfman

Håller förvisso med att i jmf med att fylla ut med kändisar och dyl så är det 5/5 men det känns samtidigt lite som ett liten taskig attityd att han inte tar maten på mer allvar ändå - för mat är religion i det landet.
Får intrycket av att trots alla hans år i Kina så har han inte tagit det till sig på ett sätt som jag trodde han skulle utan utbrister mer mmmm vad gott - och mer då?
Det finns så så mycket mer man skulle kunna göra med programmet.

Disclaimer - nu bildar jag mig bara en uppfattning utifrån programmen jag sett hittills.


Andreas

Lite diffust resonemang, kan du utveckla mer specifikt vad du tycker saknas?

På tal om mmm vad gott så, i programmet som visades igår, dvs "Vi äter allt som har ryggen mot himlen"-avsnittet sades nog inte mmm vad gott en enda gång. Folket i Kantonprovinsen verkar verkligen tro att ormätande och drickande av ormblod och ormgalla är väldigt hälsosamt och hjälper mot både blodsjukdomar, hudsjukdomar, reumatism, och ryggvärk. Både roligt och bra att Fredrik gick in och sa att det inte finns några vetenskapliga belägg för några hälsoeffekter.

Efter att ha sett första programmet blev jag förvånad över att det serverades plommonvin till lunchen och nu serverades kinesisk konjak som enda måltidsdryck, är det så det brukar gå till i Kina eller serveras dessa drycker för att de har storfrämmande av ett svenskt tv-team?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Wolfman skrivet 2010-11-15 15:52
:) men i princip är nästan all mat god till skillnad från andra länder
Förklaringen till det kom kanske i senaste programmet som handlade om Hainan o deras fisk- o skaldjursutbud.
Fredrik fick en hummer tillagad åt sig på en restaurang. På frågan vad det var man smetade på den innan tillagningen fick han svaret; vitlök, salt o glutamat. Innehållet i en fiskares fiskgryta bestod av blandade fiskar, olja, salt o glutamat.
Det är alltså glutamat som saknas i andra länders mat, det är därför den inte är god. Gör som Kina, stoppa mer glutamat i maten! ;)

Filippa

jamen är inte den diskussionen lite spännande ? Att man häller glutamat i maten i Kina och undviker det "som pesten" här ?

Wolfman

Citat från: Andreas skrivet 2010-11-26 08:41
Lite diffust resonemang, kan du utveckla mer specifikt vad du tycker saknas?

På tal om mmm vad gott så, i programmet som visades igår, dvs "Vi äter allt som har ryggen mot himlen"-avsnittet sades nog inte mmm vad gott en enda gång. Folket i Kantonprovinsen verkar verkligen tro att ormätande och drickande av ormblod och ormgalla är väldigt hälsosamt och hjälper mot både blodsjukdomar, hudsjukdomar, reumatism, och ryggvärk. Både roligt och bra att Fredrik gick in och sa att det inte finns några vetenskapliga belägg för några hälsoeffekter.

Efter att ha sett första programmet blev jag förvånad över att det serverades plommonvin till lunchen och nu serverades kinesisk konjak som enda måltidsdryck, är det så det brukar gå till i Kina eller serveras dessa drycker för att de har storfrämmande av ett svenskt tv-team?


Det var mest snack och kultur och mindre mat. Kina är ett superland när det gäller mat. Tycker det är synd att han lade så lite focus på den rikedom de verkligen har i det landet. Sedan hade det som kuriosa varit kul om han hade haft ett avsnitt om kinesiskt bordsskick - det är en upplevelse varje gång :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal