Vad använda för olja till träskärbräda?

Startat av Andreas, 2007-05-01 13:35

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Vad använder ni när ni oljar in era träskärbrädor? En del råder till att använda matolja men har också hört dom som menar att den kan härskna..?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Jag oljade in med rapsolja häromdagen och än så länge verkar det funka bra. Kan vegetabilisk olja härskna eller bli dålig om man använder dem till träskärbrädor?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Rapsolja kan härskna.. Men eftersom man vanligtvis diskar skärbrädan efter användning så vet jag inte om det är något större problem.
Det vore intressant att höra från en expert vilken olja som rekommenderas..
Någon?

Rob

Jag kör matklassad paraffinolja från IKEA, billigaste möjliga...

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-05-20 18:36
Rapsolja kan härskna.. Men eftersom man vanligtvis diskar skärbrädan efter användning så vet jag inte om det är något större problem.


Diskar skärbrädan? Men oljan sugs ju in i träet en bit, menar du att den insugna oljan inte härsknar då?

Citat från: Rob skrivet 2007-05-30 22:43
Jag kör matklassad paraffinolja från IKEA, billigaste möjliga...


Det finns alltså matklassad parafinolja, det visste jag inte. Trodde paraffin tillverkades av petroleumprodukter..?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Vaselin är en ren petroleumprodukt, och den kan man ju äta.. och så.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Ah det har jag inte tänkt på. Men sen om mineraloljor är helt och fullt ofarligt verkar diskutabelt om du läser under "Giftighet" här: http://www.shenet.se/ravaror/paraffin.html (långt ner på sidan)

Såg för övrigt detta: "Paraffin tillverkas av djurfett, petroleum eller syntetiskt via Fischer-Tropsch-syntes." http://sv.wikipedia.org/wiki/Paraffin
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Jag tror inte mängderna man får i sig via att skära på brädan är så stora som de avser... Smörjer för övrigt träskaft på knivar med samma olja.

"Flytande paraffin har flera risker delvis på grund av att det är lättare att få i sig större mängder. Det bör inte ätas vid magbesvär eller under längre perioder och inte ges till små barn."

Andreas

Det har du förstås rätt i. Men annars låter ju matolja enklast eftersom man ändå har det hemma.

Har parafifinolja några andra fördelar än matojla förutom att den inte kan härskna?

Och det här med att matolja kan härskna som Urban pratar om, har någon faktiskt varit med om det (på en skärbräda eller dyl)?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

2007-06-04 11:23 #10 Last Edit: 2007-06-04 11:53 by Andreas
Citat från: Knivmannen skrivet 2007-06-03 23:09Olja in träbrädor ska man göra med paraffinolja. Endast biologisk sådan. Matolja är aja baja. Det härsknar, luktar illa och blir som klister och är kladdigt.


Men kan det verkligen vara så illa? Många råder ju till att använda just matolja. I exempelvis Aftonbladet-länken som Karin nyss postade i diska skärbräda tråden säger Tomas Tengby "Om det behövs, olja in den efteråt med en vanlig, neutral matolja."

Edit: även Smartson verkar gilla matolja "Olja in brädan med smakneutral olja." http://www.smartson.se/test/hushall/skarbrador.htm
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

Jag delar knivmannens åsikt, olja som klibbat och härsknat är inte skojj att ha att göra med...

Andreas

Nej det låter inte kul.

Men ursäkta om jag låter lite tjatig, men jag är fortfarande inte helt övertygad - jag vill ha mer kött på benen - att brädan börjat lukta härsket fett och att ytan blivit klistrig och kladdig - är det något ni verkligen upplevt själva eller har ni hört det sägas?

När man oljar en skärbräda torkar man ju bort överflödet, förstår inte då varför matolja blir mer klistrigt och kladdigt än annan olja?

Det här med att härskna - kan man vara alldeles säker på att olja som ligger på trä beter sig på samma sätt som olja gör normalt? Knivmannen var exempelvis nyss inne på att trä är mer bakteriehämmande än plast.

Och hur fort härsknar i så fall oljan på en skärbräda - kan det inte vara som Urban är inne på att oljan hinner "förbrukas" - diskas bort - innan den härsknar?
Den som inte frågar får inga svar.

Knivmannen

I mitt arbete planhyvlar jag skärbrädor dagligen till restaurangerna i stan. Jag ser direkt hur brädan är skött. Oftast är det väldigt dåligt, men dessa brädor används hela dagarna varje dag. Det blir ett oändligt slitage på dem. Denna typ av slitage bör det inte bli hemma i ett vanligt kök.

Anledningen till att man från början ska olja in en skärbräda är för att den inte ska spricka när den blir fuktig. Obehandlat trä tål inte vatten, så enkelt är det. Träet sväller vid kontakt vid vatten och krymper när det torkar. Detta skapar till slut sprickor i limfogarna där det samlas bakterier.

Att det finns folk som verkligen rekommenderar matolja vågar jag inte ens kommentera.
Professionell knivslipare. Har webshop och är både återförsäljare och generalagent för ett flertal välkända knivmärken.

Johan_

Lånar denna tråd lite. Hur går ni tillväga när ni oljar skärbrädor? Hur länge ska jag låta brädan dra innan jag torkar bort överflödig olja? Hur ofta ska jag olja den? nu väntar jag tills jag ser att den börjar se torr ut, Är det lagom då eller är det kanske för sent?

vilsjin

Jag använder en blandning av bivax och paraffinolja. Vegetabilisk olja härsknar som sagt.
Jag oljar brädans alla sidor (föratt den inte skall slå sig) rikligt, låter oljan sjunka in en timme eller så och torkar sen torrt.

Ace

Vilken mix av Paraffinolja och bivax använder du? 50/50 75/25?

/A

vilsjin

Citat från: Ace skrivet 2011-09-25 21:36
Vilken mix av Paraffinolja och bivax använder du? 50/50 75/25?

/A

Jag vet inte riktigt, det är en rätt fast pasta. Härifrån.
När den burken är slut skall jag göra en egen blandning eftersom de numera säljer bivax i färgbutiken intill.
Jag tror att det blir 50/50.

cocuyo

Jag brukar använda rå linolja till allt trä. Den härdar med tiden, och jag tycker att det luktar gott, men smaken är ju olika. Jag föredrar den framför paraffinolja, som aldrig härdar, men som också skyddar träet mot att spricka. Första gången suger träet ganska mycket, och så länge ytan suger kan man lägga på mer. När ytan inte längre suger torkar man av den innan oljan härdar. Alla trasor måste hanteras så att de inte självantänder. Jag brukar låta dem torka luftigt, så att oljan härdar utan att temperaturen höjs nämnvärt. Man kan bränna trasorna också. Zeta har en linfröolja som säljs i halvlitersflaska i livsmedelshandeln.

Rob

Citat från: vilsjin skrivet 2011-09-26 11:35
Jag vet inte riktigt, det är en rätt fast pasta. Härifrån.
När den burken är slut skall jag göra en egen blandning eftersom de numera säljer bivax i färgbutiken intill.
Jag tror att det blir 50/50.


Jag gör min gojja själv och med 50/50 så kommer du få en väldigt hård pasta. Jag brukar sikta på lite fastare än vaselin och det är kanske 80-90% parraffin. Har inte viktfördelningen i huvudet.
Skicka mig ett pm med din mailadress så kan du få min "receptsamling" som jag klippte samman då det begav sig (ett word dokument).



EDIT; oooppps, såg just att Vilsjin nog fixat detta vide det här laget, men erbjudandet om receptet gäller alla...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal