HJÄLP! vad bör man undvika, vad bör man leta efter när man köper mat!?

Startat av MickeMoose, 2009-01-06 16:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Leta efter sånt du gillar... Om du misstänker eller vet att det onyttigt köper du det sällan, är det nyttigt blir det en vana.
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-25 12:47
Värre är det väl för den som dricker juice varje morgon. Juice som har lika lågt ph-värde som läsk :o


Ugh ja! Jag förstörde emaljen på mina framtänder med jos, numer kan jag inte se åt ett glas illgul dryck.

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Krista

Citat från: Gotish skrivet 2009-01-24 16:39
:) Det beror nog mer på lathet än okunnighet *host* *host* Bättrinng lovas!

Krista --->
Nej, men eftersomm du uppenbarligen jobbar med någon form av forskning är det rätt så uppenbart att du har en större tillförlit till rapporterna än säg vad en vaktmästare skulle ha. Dessutom kan du knappast förneka att foskare brukar ha en förmåga att ställa sig i ett led bakom sina professorer. Nu jobbar inte jag som kock utan som skyddsvakt på Securitas. Jag måste dock be om ursäkt för den syrliga tonen i mitt förra inlägg. När man har haft X antal internet diskussioner där person Q uppger sig jobba med A och vet därför svaret på B, så blir man väldigt skeptisk. Tyvärr är yrkesprofisionell idag inte samma sak som kompetent.

Krista--->
Jag är likadan, därav min kritik mot dina tidigare källor. Hur som helst är jag lite tidspressade just nu, så jag har bara tid att ögna igenom dem lite snabbt. Så jag reserverar mig för att ha missat något.

Jag vet inte om du har missat mitt argument angående att man inte kan göra en långående uppföljning på konsekvenserna av kemiska tillsatser. I den första studien i Oxford Journal går man bara 2år tillbaka i tiden och kollar födointag. Ingen uppföljning görs därför att studien utgår från personer redan diagnoserade med cancer. Med andra ord vi får bara en bild om hur Aspartam påvärkar oss inom enbart den här 2års perioden. I den andra rapporten går man bara tillbaka 1år men istället gör man en 5år uppföljning. Vilket är lite bättre. Däremot är ingen av sudierna över en förhållandeviss lång period 10-20år. Dessutom har samtliga testgrupper haft en median på runt 60år. Dvs det säger ingenting om vad det ger för effekter ifall man äter det hela livet, i puberteten, och som barn. Inte heller visar den något hur aspartam påvärkar gravida kvinnor och deras foster. Bägge studierna i mina ögon ger en mer "man får inte cancer direkt" svar på tesen. 

Skulle gärna skriva ett längre inlägg men måste till jobbet nu. Min poäng är i alla fall att man än så länge inte kan visa med forskning vilka långgående effekter kemiska tillsatser som exempelviss aspartam har.

//Mattias












Oj ett litet påhopp som jag glömt svara på! ;D (Obs 100% skämt från min sida :))

Men näe, jag jobbar inte alls med forskning. Däremot är jag väldigt intresserad av livsmedel och hälsa. Jag håller med dig om att man inte visat att aspartam inte är farligt - det jag motsätter mig är snarare att den allmänna åsikten verkar vara att man "VET att aspartam är farligt". Det har man nämligen inte alls sett i stora välgjorde studíer på området.

Det finns så mycket inbillad vetskap... Jag tycker det är fullständigt ologiskt att många skriker i högan sky om hur farligt lightläsk är, medan de samtdigt käkar en hårdstekt biff (stekytemutagener och cancer finns det klara samband mellan).

Robin2

vet inte heller, men jag var på nån slags marknad för två år sen där man kunde handla mängder av härliga matvaror, allt var närproducerat och utan några som helst tillsatser. Den verkar komma tillbaka i sommar, kolla på www.smaklust.se

ena

Smaklust är ett EU-projekt som Eldrimner drog igång... måste dementera när du sa att allt var närproducerat -det är närproducerat inom varje län i Sverige o alla län ar representerat på Smaklustmässan i Stockholm 2008. Själv var jag tidigare med (tillsammans med min arbetsgivare) i Västtra Götaland.
Det gavs ut en Smaklust-bok 2006 där man kunde hitta "sina" småproducenter, uppdelat län för län... Nån som vill veta mer så svarar jag så gott jag kan, kanske läge för en ny tråd i sådana fall...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Robin2

just ja, så var det. Alla regioner var med, Gotland hade en egen pråm, det var riktigt fint. Tänk att kunna äta sig igenom hela Sverige! Kartboken köpte jag, den är superfin.

ena

Den kartboken skulle jag itne klara mig utan :) tog mig 9 timmar att åka från Växjö till Borås med den i handen ;) många trevliga o goda stopp på vägen...
man kan prova allt -minst en gång!!;)

JonasBååth

Ät inget du inte vet vad det är. Om du vill äta det ändå så ta reda på vad det är och överväg sedan. Det krävs konsumentkompetens!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal