Saker som jag ALLTID gör själv, dvs ALDRIG köper färdig"lagat"

Startat av groucho, 2009-01-11 13:50

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis


webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2018-04-28 07:30
Äh, jag tror inte ett ögonblick på att bagerierna "måste" ta ut så ohemult mycket för sina limpor. Men det är en nördstämpel ;) på typ surdegsbröd som gör att man kan höja priserna.

Hur kan det vara så billigt med bröd i andra länder? Redan på Lidl här i Sverige kostar ju bröden nästan ingenting ???


Nä det stämmer att det är bra påslag... Men hutlöst vet jag inte, jag tycker inte att man kan säga hutlöst eftersom man inte måste köpa det. Det är ju fritt upp till vem som helst att sätta ett pris på något och om det finns kunder som är villiga att betala det priset så är det ju helt ok.

I Frankrike regleras brödpriset av staten (vet inte om det gäller allt bröd eller bara Baguetter) och det finns nog liknande regler i andra länder. Sen är bagerikulturen starkare i många länder än i Sverige och med mer konkurrens sjunker också priset.

agnetasch

Må så vara att Tjusiga Bageriet skummar grädden o tar ut ett kilopris för bröden som är 10 ggr råvarans pris. Men folk som inte har råd/tid/lust/fallenhet för att baka själva är ju ändå tvingade att köpa hutlöst dyra butiksbröd (om dom inte går till Lidl) ;)

Det konstiga är att när Brödinstitutet (på 70-talet) gömde sig bakom Socialstyrelsen o rekommenderade oss att äta 6-8 skivor bröd/dag sänktes inte priset på bröd. Här snackar man bara piska, ingen morot. Och svenska folket protesterade så klart inte utan bara lydde o tuggade i sig det fortfarande dyra brödet.

webguide

Citat från: agnetasch skrivet 2018-04-30 07:31
Må så vara att Tjusiga Bageriet skummar grädden o tar ut ett kilopris för bröden som är 10 ggr råvarans pris. Men folk som inte har råd/tid/lust/fallenhet för att baka själva är ju ändå tvingade att köpa hutlöst dyra butiksbröd (om dom inte går till Lidl) ;)

Det konstiga är att när Brödinstitutet (på 70-talet) gömde sig bakom Socialstyrelsen o rekommenderade oss att äta 6-8 skivor bröd/dag sänktes inte priset på bröd. Här snackar man bara piska, ingen morot. Och svenska folket protesterade så klart inte utan bara lydde o tuggade i sig det fortfarande dyra brödet.


Ingen är tvungen att köpa bröd och om det skulle vara så att hela ens ekonomi faller med att man köper bröd så får man ju avstå från att äta bröd helt enkelt. Om det handlar om att inte har tid eller lust att baka själv, så kan man ju verkligen inte ha några åsikter, om man vill äta bröd men inte baka själv så får man ju köpa till det pris som finns.

kurt

Citat från: webguide skrivet 2018-04-29 16:13
Nä det stämmer att det är bra påslag... Men hutlöst vet jag inte, jag tycker inte att man kan säga hutlöst eftersom man inte måste köpa det. Det är ju fritt upp till vem som helst att sätta ett pris på något och om det finns kunder som är villiga att betala det priset så är det ju helt ok.

I Frankrike regleras brödpriset av staten (vet inte om det gäller allt bröd eller bara Baguetter) och det finns nog liknande regler i andra länder. Sen är bagerikulturen starkare i många länder än i Sverige och med mer konkurrens sjunker också priset.


"Bread prices in France have been deregulated since 1978."

https://www.theguardian.com/world/2007/aug/31/france.angeliquechrisafis

"The price of bread is not government imposed since 1978,"

https://www.frenchtoday.com/blog/french-culture/dont-buy-baguettes-in-france

cc89

Köttbullar ... alla gånger! Blir aldrig detsamma med förlagade. Det blir det bara inte  ;D
Arbetar som skribent för https://moneyarcher.com/se/

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal