Diska skärbräda

Startat av crlhrv, 2007-04-29 14:40

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Jag brukar använda en träskärbräda till grönsaker och annat som inte är så kladdigt och ev. fullt av bakterier, sen har jag en plastbräda som används till kyckling och kött. Några av skälen är att det inte är speciellt bra att få jord från grönsakerna in i köttet samt att bakterier kan fastna i träet osv.

Träbrädan torkar jag bara av med en trasa och sköljer aldrig under vatten, men frågan är nu hur man på bästa sätt ska diska plastbrädan? Jag har läst att man kan använda Klorin för att desinficera platbrädor men jag är lite tveksam till att använda såna rengöringsmedel i min matmiljö. Vissa säger att man ska diska med diskmedel i endast kallt vatten, andra säger att man ska börja med varmt vatten och avsluta med kallt. Är det någon som vet hur man ska rengöra brädan på bästa sätt?

Jag har aldrig blivit sjuk av felhanterad kyckling eller kött så egentligen är det här inget stort problem, jag är mest nyfiken.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

2007-04-29 14:53 #1 Last Edit: 2007-04-29 15:13 by agnetasch
Plastskärbrädor diskar man i maskin.Varför krångla till det?

crlhrv

Citat från: agnetasch skrivet 2007-04-29 14:53
Plastskärbrädor diskar man i maskin.Varför krångla till det?

Jag krånglar till det därför att vi inte har någon diskmaskin..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Förlåt,där fick jag för att jag var redig.
Men diskmedel o varmt vatten då=vanlig handdisk?

Urban

Varför inte bara lägga skärbrädan i diskhon.. Åsså koka upp en 5/10 liter vatten som du häller på brädan.
Låt den ligga å dra i det heta vattnet som du sedan diskar med vanligt handdiskmedel när det svalnat lite.
Appropå plastbrädor så frågade jag en försäljare på Cervera hur länge en plastbräda håller egentligen.
Med tanke på att det blir rispor i brädan efter långvarigt bruk som bakterier kan fastna i.
Han sa att plastbrädor var en förbrukningsvara som bör bytas ut typ. var 6é månad.
Ingen "Big Deal" tykte han, Plastbrädor är ju så billiga.
Själv så tyckte jag att det lät som en kort hållbarhet, med tanke på att det Globals skärbräda jag frågade om.

crlhrv

Urban: lustigt att du nämner Globals plastbräda. Jag är just inne på min andra Globalbräda på mindre än ett år. Den första blev alldeles sned efter en liknande varmvattensbehandling som du beskrev. Dessutom verkar det nu som om brädan inte klarar av nyslipade Globalknivar då den ser ut som en klösbräda för katter bara några veckor efter inköp. Eller är det jag som använder knivarna fel ;).

Men jag förstår vad han menar, en hundring för en hyfsad bräda är ändå inte speciellt farligt. Värre var det med det slaktarblocket i trä jag köpte på IKEA för något år sedan. Trots att jag oljade in det regelbundet så höll det bara någon månad innan den slog sig och ordentliga sprickor uppstod - och för den betalade jag 300 tror jag! Men för några veckor sedan hittade jag efter mycket letande en superb träbräda på Verner och Verner (vi är nästan polare snart, jag och butikskillen) av det danska märket Skagerack. Den är av mörkt ändträ, lagom stor, inoljad från fabrik och alldeles alldeles underbar. Jag gjorde den dessutom ännu bättre genom att sätta dit gummifötter på undersidan så den inte glider omkring på bänken och inte ligger an mot ett blött underlag. Helt klart mitt bästa och roligaste köp på länge, dessutom 30 % rabatt så den blev t o m billigare än slaktarblocket från IKEA!

Men nu var det inte det vi pratade om..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Fast ett bra tips tackar vi alltid för.

crlhrv

Så vad har vi hittills?

* Diska med klorin - kanske inte det roligaste man kan hälla på sin matutrustning :/
* Diska i maskin - ett bra tips, men för dem utan diskmaskin är det svårt. Frågan är dock om resultatet blir bättre i maskin än om man skulle göra det för hand?
* Diska med kokhett vatten - bra tips som antagligen tar död på de flesta bakterier men kan ha en förstörande verkan på brädan.

Jag kom på några till..

* Lägg in brädan i frysen ett dygn eller två -  borde ta död på bakterierna? Jag måste prova och se om det också får brädan att bli sned.
* Gnida in brädan med salt och låta det dra ett dygn - borde verka desinficerande?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Jag tror inte du behöver vara så rädd för att skärbrädan ska vara en smitthärd om du bara iakttar normal kökshygien.
Jag har i många år jobbat inom storkök o vid vissa tjänster haft ansvar för hygienen.Med lagoma mellanrum tar man bakterieprov med tryckplattor som skickas vidare till ett bakt-lab.Jag har aldrig fått underkänt på en skärbräda,men på arbetsbänkar!Dom kanske man bara torkar av lite slarvigt med en lindrigt ren disktrasa,man lägger lite mat på bänken o vips har du en bomb.
Ansiktet knollrar också av bakterier,så stå inte o klia dig i fejset när du tar i mat.
Jag tror att ju mer du skrubbar brädan o behandlar den med starka medel,desto mer inbjuder du små odjur som kan gömma sig i "luddet"

Andreas

Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-29 14:40
Träbrädan torkar jag bara av med en trasa och sköljer aldrig under vatten,


Varför torka med en trasa? Är inte just trasor de största bakterieodlingarna vi har?

Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-29 23:37
Urban: lustigt att du nämner Globals plastbräda. Jag är just inne på min andra Globalbräda på mindre än ett år. Den första blev alldeles sned efter en liknande varmvattensbehandling som du beskrev.


Mina billiga plastbrädor brukar ofta slå sig lite efter ett varv i maskinen men de rätar ut sig av sig själva.

Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-30 09:51
* Diska i maskin - ett bra tips, men för dem utan diskmaskin är det svårt. Frågan är dock om resultatet blir bättre i maskin än om man skulle göra det för hand?


Maskindiskmedel och handiskmedel är ganska olika. Dessutom är temperaturen högre i maskin. Men jag vet inte hur dessa faktorer påverkar ev. bakterier.



Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Vilken tur jag hade att du inte behandlade globalbrädan efter min idé då.
Tycker att det verkar konstigt att den ska slå efter kontakt med hetvatten..
Men om du tar hett vatten (inte kokande) kanske runt 50-60 grader som det är i en diskmaskin..
Åsså tillsätter du maskinpulver i vattnet.. Det borde väl funka?.

Citat från: crlhrv skrivet 2007-04-29 23:37
Urban: lustigt att du nämner Globals plastbräda. Jag är just inne på min andra Globalbräda på mindre än ett år. Den första blev alldeles sned efter en liknande varmvattensbehandling som du beskrev.

Andreas

Här är lite fler infallsvinklar:

"Trä är ett bra hygieniskt material och en skärbräda av trä ger de facto olika typer av bakterier svårare att överleva än vad brädor av andra material gör."
http://www.trainformation.se/pdfnews/2004/31-204.pdf

"Jag rekommenderar manuell rengöring med mjuk borste, hett vatten och riktigt diskmedel. Det räcker oftast inte att köra dem i diskmaskin. "
http://expressen.se/1.292764
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Ok.. Jag tror jag lägger ner idébanken angående skärbrädesrengöring  ;D

crlhrv

Ja det finns nog inte så mycket mer att komma med..

Sammanfattning? Trä verkar vara att föredra, men om man ska använda plastbräda ska den bytas ut minst var 6 månad. Beroende på kvalitet så kan den diskas i diskmaskin, med kokhett vatten eller för hand. Vilket alternativ man än väljer verkar det inte ha någon större inverkan på bakterie-tillväxten så länge man håller god kökshygien.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Detta är inte alls färdigutrett! Det roliga är att det finns så motstridiga uppgifter. Jämför Expressencitatet jag postade igår med detta:

"Rengöringskontroller genom prov med tryckplattor
visar att redskap ofta är dåligt rengjorda. En
orsak till det är att diskningen ofta har utförts
för hand, vilket innebär att man inte kommer upp
i tillräckligt heta temperaturer för att få bort alla
föroreningar. Diska därför alltid om möjligt redskapen
i maskin."
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelskontroll/branschriktlinjer/Rent_mjol_i_pasen_09juni2006.pdf
Den som inte frågar får inga svar.

Jörgen

Min Mamma brukar rengöra skärbrädan i målarsoda. Det är soda som man kan köpa på affären för att tex. använda till att luta fisk. Man blandar ett vitt pulver i vatten bara. Det är nog ganska så starkt, och man bör nog vara försiktig så det inte stänker sodavatten i ögonen. Men bakterierna dör nog kan jag tänka.

crlhrv

Jörgen, då skulle jag t o m föredra klorin ;)
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Det låter ju inte helt ovettigt med målarsoda.. Förmodligen så dör nog allt levande på skärbrädan då. Fast samtidigt är det förenat med en risk att använda kemikalier av denna klass.. Kan nog inte rekommendera någon att göra det.

Andreas

Tror inte man ska överdriva. Minns debatten om antibakteriella rengöringsmedel för inte så länge sedan, var inte slutsatsen där att vi faktiskt mår bra av att utsättas av lite bakterier?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

"Lite skit rensar magen",är inte det ett ordspråk?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal