Tänk så mycket gott man kan göra med majonnäs

Startat av Skogis, 2016-08-28 19:42

Föregående ämne - Nästa ämne

Skogis

Majonnäs är basen i ett antal röror som jag svänger ihop då och då.

Röbetssallad
Tärnade inlagda rödbetor och Majjo

Gurksallad
tärnad inlagd gurka och Majjo

Mimosasallad
cocktailblandning och Majjo

Remouladsås
hackad pickles (inlagd morot, blomkål, syltlök och gurka) curry och Majjo

Hamburgerdressing
Chilisås, bbqsås och Majjo

Räksallad
skalade räkor, dill, citron och Majjo

Vad skulle man göra utan sin majjo?
Har provat med gräddfil, creme fraiche och yoghurt men majjon är klart godast i min mun :)

webguide

Majo, Sesampasta, sesamolja, risvinäger, socker och mortlade rostade sesamfrön - Mums! :)

Hasse

Kycklingröra:
Majonnäs, kokt kycklingkött, champinjoner och lite riven pepparrot.

I min remoulade brukar jag förutom pickles ha finhackad kapris.

Man kan med fördel ha lite curry i sin majonnäs. Det ger en angenäm brytning som är populär i Danmark.

Matglade79

Måste nog börja göra mer majonnäsröror! Vad använder du för majonnäs som bas? Eller gör du egen?
Förutom mat så älskar jag Mallorca www.mallorcaspanien.se och Madeira https://madeiraportugal.se

Hasse


webguide

Jag brukar köra med Kewpie en japansk majovariant som jag tycker är godare än fransk, den är rätt bökig att göra själv, men om jag skall använda vanlig så slår jag den själv.

Skogis

Har insett att hastigheten på vispen/kniven påverkar hur fast och vit majjon blir. Slafsar jag runt med en elvisp blir inte majjon varken vit eller fast, smaken blir också mer oljig, men busar jag på med mixern och låter all olja droppa ner i skålen blir majjon vit som snö och kan skäras i kuber om så önskas. Smaken är inte alls oljig utan blir bara oförskämt god.

Skogis

Får komplettera innehållet på hamburgerdressingen.

Jag har ju
Hackad inlagd gurka, hackad gul lök och hackad vitlök i lagom mängd i också.

Skogis

Slängde ihop en kall bea igår med majjo som bas. Vill inte kalla den bearnaisesås men smaken blev rätt bra efter att jag ökat på dragon, vinäger och färgat med gurkmeja.

agnetasch

Enkelt men gott till räkor om man vill undvika bröd: majonnäs, hackade hårdkokta ägg, dill o pressad citron.

Hasse

Kom att tänka på caesarsallad bestående av romansallad och brödkrutonger, där dressingen är en tunn majonnäs smaksatt med vitlök, sardeller och parmesan.

Skogis

Kokte en saltrulle som nu har blivit pålägg.
Klart man ska ha pepparrotsvisp till det :)
Men att vispa grädde och blanda med creme fraiche orkade jag inte. Blev rätt gott med majjo blandat med riven färsk pepparrot.

larsgustaf

Chilimajo, mums!

När jag är lat kör jag vanlig Findus Majonäs med lite Siracha, det gör susen!

Skogis

Ja det är gott.
Majonnap är inte heller dumt, senap och majjo ;)

ulltand

Har nästan alltid majonnäs i kylen, är den slut vispar man snabbt och enkelt ihop en ny. Det enda som tar tid, är att kyla den.

Jag förvarar mina ägg i rumstemperatur, då kan man vispa i ett par deciliter olja utan risk för att det ska skära sig, och få en riktigt bra sås.

En gula, lite vitvinsvinäger, en tesked dijonsenap och vitpeppar som slås runt lite, sedan i med olja.
Brukar salta efteråt.

Skogis

Majsonnäs!
Majs, majonnäs och rejält med nymald svartpeppar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal