Vad kan jag hitta på med plommon?

Startat av Agik, 2009-09-14 10:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Agik

Ska få plommon idag eller i morgon och har börjat fundera på vad man kan göra med dem. Marmelad? Kompott?? Gelé?! Jag vill helst inte baka någon kaka eller dyligt utan något man kan servera till frukosten eller middag skulle vara det bästa.

Eller kanske ett matbröd?

Har ni några kul recept och idéer att dela med er av?

Hjälp mig! ;) (Berätta gärna hur ni gör det ni gör med plommon, för jag har noll koll....)

ena

plommonchutney!! nu gillar jag ju chutney av alla de lslag men plommon är en favorit :)

en plomonmarmelad med vanilj o kanske valnötter känns väldigt lyxigt en söndagsmorgon i december *s*

och sen inte att förglömma -konjaksplommon, jättegott till glass o andra efterrätter...

ska leta i receptgömmorna om det är nåt som frestar :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

agnetasch

Jag hittade ett recept på plommonparfait som jag ska göra om några månader: http://www.hemmetsjournal.se/Mat/recept/?RecipeID=1570
Men istället för att göra o frysa en hel parfait idag så förbereder jag bara plommonen:
Till 12 pers behövs 1 kg plommon+½ kg till dekorering
-Skålla skala och kärna ur plommonen
-Lägg plommonen i en kastrull och låt dem koka tills de mosar sig. Häll plommonmassan i en mixer eller matberedare och kör till en slät smet.
Om det inte blir någon parfait (på grund av min ombytlighet) så är ju den där plommonmassan användbar till annat; glass, pannkakor, i kinamat m.m beroende på hur mycket du sötar den.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal