Vattenhalt i smör

Startat av Helge, 2009-06-30 14:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Helge

Jag använder i stor utsträckning smör (ibland i kombination med olja) när jag steker. Nu tycker jag att jag den senaste tiden märkt att det stänker mer om smöret när det blir varmt precis som om det var vatten i stekpannan. Eftersom det inte är på det  sättet har jag börjat undra om smöret innehåller mer vatten nu än det gjort tidigare. Har någon annan upplevt något liknande eller är det bara i mitt kök det händer?
/Helge

Yoghurt

En vild gissning är att det kanske är fettet som stänker. Under sommaren blir mjölkfettet mjukare eftersom det får mer omättat fett när kossorna äter färskt gräs. Det blir mer olja i smöret som skulle stänka alltså. Fast som sagt, bara en gissning ;)

Helge

Tack Youghurt! Låter dock i mina öron inte som om det skulle kunna förklara mitt problem.
Åter från en låååång semester ser jag att det nog bara är jag som har problem!? Får väl fråga Arla och se om de har ngn kommentar.
/Helge

Helge

Jag får ta tillbaka litet av mitt svar till Youghurt sedan jag varit i kontakt med Arla! Det låter nästan som om du jobbar på Arla!!! Enligt svaret jag fått varierar fettsammansättningen i smöret med fodret. Sommarbetet gör att smöret släpper ifrån sig den naturliga vätskan lättare med påföljden att det kan stänka/skvätta när man steker. Det går inte att komma ifrån eftersom man inte får tillsätta någon konsistensgivare till smör (i motsats till margarin).
Längre kommer jag inte och det är väl bara att vänta på vinterfoder för att slippa skvättandet!
/Helge

agnetasch

Du får köpa en rejäl laddning vintersmör o lägga i frysen så du klarar sommaren ;)

Hasse

Helge, det var intressant att höra! Personligen föredrar jag nog lite stänk framför tillsatser i smöret.

Jag brukar steka i Bregott, som ju består av 70 % smör och resten vegetabilisk olja, och har inte märkt någon skillnad på sommar- och vinteregenskaper mer än att färgen kan variera. Men det måste kanske till rent smör för att skillnaden ska märkas?

Yoghurt

Citat från: Helge skrivet 2009-07-27 11:21
Jag får ta tillbaka litet av mitt svar till Youghurt sedan jag varit i kontakt med Arla! Det låter nästan som om du jobbar på Arla!!! Enligt svaret jag fått varierar fettsammansättningen i smöret med fodret. Sommarbetet gör att smöret släpper ifrån sig den naturliga vätskan lättare med påföljden att det kan stänka/skvätta när man steker. Det går inte att komma ifrån eftersom man inte får tillsätta någon konsistensgivare till smör (i motsats till margarin).
Längre kommer jag inte och det är väl bara att vänta på vinterfoder för att slippa skvättandet!
/Helge


Hahaha, kul att en kvalificerad gissning gick in för en gångs skull ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal