Peppar & Saltkvarn

Startat av Rob, 2007-09-05 21:49

Föregående ämne - Nästa ämne

Rob

Jag har tröttnat på vår medelmåttigt fungerande pepparkvarn och tänkte investera i en ny.
Vad använder ni och är de bra?

Har läst lite om ett märke som heter Unicorn, någon som hört talas/erfarenheter av det?
http://www.unicornmills.com

Funderar på Magnum eller Magnum plus.

Synpunkter?

crlhrv

Jag använder pepparkvarn från Peugeot, de är dessutom de snyggaste kvarnarna på marknaden.

Vilken använder du idag? Exakt vad är du inte nöjd med?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Kari

Jag fick som påskägg för några år sen som ser ut som en vinflaska i klar ofärgad plexi eller lexan med svart vridmoj. Livstids garanti. Funkar kanon ännu trots hårt bruk.

Lätt att torka av eller diska plus man ser nivån. Rymmer ca 4dl.

Kan det vara något? Ska jag ta reda på var den kommer ifrån? Bild?


Rob

Vi har en gammal kvarn i plexiglas. Svår att reglera grovheten på malningen och den "kleggar" igen och ger då väldigt liteppar. Peugeot är förstås en klassiker.

Anledningen till att jag kollar på Unicorn är att den alltid vinner tester (även med Peugeot), modern design och enkel att göra rent.

agnetasch

Unicorn Magnum är ursnygg,jag hade valt den. Men hur får du hit en sån från USA? Frakten brukar ju kosta lika mycket som varan(om dom ens skickar till Sverige) eller har du hittat en europeisk återförsäljare?

Rob

Flickvännen får bära med den när hon åker hem från en affärsresa.... Då undviker man andra "risker" oxå....
Har inte hittat en europeisk återförsäljare.

Andreas

Rob: Unicorn vinner alla tester säger du, jag ser en del testcitat på http://www.unicornmills.com, men har du nån länk så att man kan se något helt test där den är med? Tycker de ser väldigt blanka ut, tror du inte minsta fläck syns på dem?

Jag köpte mig en skeppshult för några år sen på Verner och Verner, tycker den fungerar bra och den är extremt enkel att fylla på. Var dock lite snöpligt att jag sen såg den nån dryg hundring billigare, 269:-, hos Clas Ohlson http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=7523313 Den finns också med i ett test hos Smartson här http://www.smartson.se/hushall/piffa-maten-med-peppar.htm Men förstår inte hur de menar "Kvalitetsintrycket är bra även om överdelen känns plastig." Plastig? Överdelen är ju gjord av gjutjärn! Fast nu ser jag - det är precis samma text som står under Ikea 365... tryskfelnise har varit framme.

Smart med Ikea 365 förresten det där att malverket sitter i överkanten så att den inte skräpar ner, för det tycker jag är ett irritationsmoment. Å andra sidan är det kanske inte så fräscht om den står framme och blir dammig och man häller dammet på maten. Hmm.
Den som inte frågar får inga svar.

Rob

På Unicorn blir det säkert märken, men det bör vara enkelt att torka av den.
Jag gillar inte IKEA-iden med att samla allt damm där pepparen kommer ut...

Den vann Cooks illustrated stora test, men den är bara tillgänglig för prenumeranter.
Hittade dessa citat på en site som säljer dem:
"This is the best peppermill we have ever used." Cook's Illustrated says: "More than half the mills we tested did their jobs well, but the Unicorn Magnum Plus is a superstar. It's grind quality is exemplary, its output astounding, and it's capacity huge." This 9" ABS plastic peppermill has a comfortable grip, a grind that is easily adjustable, and a nut at the base that is independent of the loading ring in the mill's body so there's no need to reset the grind after refilling. It holds over a cup of peppercorns that are easily added through the large hole on the side of the mill. The Italian made grinding mechanism has nickel-plated heads that will maintain their cutting edges and won't rust. The Magnum Plus has a lifetime guarantee.

Dessutom hittar man många som står vid den om man googlar dem på bloggar och andra forum.

Typ:
I have a Peugeot and a Unicorn Magnum. The Magnum BLOWS the doors off the Peugeot -- better grind control, better output, easier loading.

My Peugeot now serves as a bit of kitchen decoration...

Vi får väl se om den är bra så småningom!!


Andreas

Ah ja det låter ju onekligen lovande!

"Italian made grinding mechanism" är en intressant fras förresten - jag har för mig att jag sett mekanismer misstänkt lika den i min Skeppshult i andra kvarnar också. Undrar just om det finns nån europeisk kvarn med samma mekanism som i unicorn...?

Skulle nämligen gärna ha själva unicornmekanismen men i ett annat hölje - jag hakar tyvärr upp mig på plasten.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

det finns "upp-och-ner vända" kvarnar med LOCK - det är riktigt smart. Tror det är från WMF, köpte till pappa för några år sen.
Anne's Food - min matblogg

roffekock

Jag har alltid köpt Peugeot och varit mycket nöjd. I våras fick jag ett ryck och köpte en som man kunde ställa malningsgraden på ,den funkar överhuvudtaget inte. Använder jag den kanske på fel sätt?
Andra som har liknande erfarenhet av Peugeots nya kvarn.
Matforum är bäst

Rob

Jag slår till på en sådant här set så får vi se om de är bra.

http://www.cutleryandmore.com/details.asp?SKU=12528


roffekock

Rob gärna en rec. när du testat. Ser väldigt Glassiga ut.
Matforum är bäst

Rob

Visst kommer det en recension, fast den dröjer ett tag.... De finns inte i Sverige förren i mitten av oktober.

agnetasch

Jättesnygga!Lycka till med köpet.

Kocken

Jag måste slå ett slag för Ronnebybruks kryddkvarn Gyro. Det är inte direkt en pepparkvarn men en kombination av mortel och kvarn. Jag har "hårdtestat" en i sommar på en sommarkrog och den fungerar hur bra som helst.


Driver en webbutik med köksredskap

Anne

Om inte annat är den ju rysligt snygg. :)
Anne's Food - min matblogg

Hasse


Kocken

Driver en webbutik med köksredskap

Urban

Hur fungerar den egentligen till skillnad från en valnig mortel?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal