Saffran

Startat av Andreas, 2008-11-29 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

vilsjin

Mailade Santa Maria och fick svar efter mycket hedrande 21 minuter (en tårta till deras kundtjänst :)).
CiteraGällande Santa Maria saffran arbetar vi efter ISO 3632 -1:2003(E) och det är filaments and cut filaments.

Specification: Category 1

Krista

Hm jag har inte fått svar än, ställde denna fråga:

Hej! Undrar om ni arbetar efter ISO 3632 vad gäller saffran? Är även nyfiken på om ni använder bara pistillmärket eller hela pistillen i er saffran?

Tobias

Hittade denna video på Youtube precis och kom att tänka på den här tråden. Ett enkelt test för att se om saffranet är utspätt med gurkmeja.

http://www.youtube.com/watch?v=miZhgxU_JlU

Krista

Jag har ännu inte fått svar trots att jag frågat igen... Det tolkar jag ju som att Santa Maria använder hela pistillen och inte vill svara på det. De har svarat vilsjin ovan att de arbetar efter ISO:n, men det innebär väl inte per automatik att de bara använder märket, tänker jag.

Andreas

Tråkigt att de inte svarar, men det kan ju också vara så att de inte riktigt vet vad de säljer? Undrar förresten om man kan uppnå ISO 3632 klass 1 om man använder hela pistillen?

Frågan är också om klassificeringen enligt ISO 3632 säger det man egentligen vill veta. Quality Products har presenterat ett testresultat på nätet http://qualityproducts.se/sw/iso.html (se min skärmdump nedan om länken inte fungerar).

Borde det viktigaste inte vara att få ut så mycket "Safranal (smak)" som möjligt? Enligt den tabell Quality Products visar är det en parameter som skall ligga inom 20-50 för alla tre klasser i ISO 3632 och alltså inget som går att läsa ut ifrån klassificeringen. Kanske är det till och med att föredra en klass 3-saffran med safranal 50 före en klass 1-saffran med safranal 20? Hur mycket färgeffekt saffranet har kvittar då för min del.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal