Hur välja julskinka, helgskinka?

Startat av Kari, 2007-12-10 16:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2007-12-10 16:00 Last Edit: 2007-12-10 16:17 by elka
Hur gör Du när Du väljer skinkan till storhelgen?

Pris, märke, färdigkokt? Ska den vara rund eller lång? Kanske med ben? Två små eller en större?

Fettet, gotti gott eller inte? Dopp i grytan eller ner i slasken?

Grilljera hur? Senap, ägg och ströbröd?

Händer det att det blir över? Vad gör Du med den i så fall?

Berätta allt om just Dina skinkor för oss!  ;)

---

Har själv köpt en riktigt billig dryga två kilos som jag ska röka som test.  ;D

agnetasch

Den ständiga våndan; vad ska vi ha för julskinka i år?
I takt med produktutvecklingen har vi varje år köpt det senaste inom julskinksvärlden; färdigkokt, färdiggriljerad o nu senast skivad. Eftersom jag inte fick tag på julkotlett på Martin Olsson köpte jag en bit skivad julskinka som INTE var god (den hade någon slags dallrig senapsgelé runt sig) Då sa vi att i år ska vi koka o griljera skinkan själva. Frågan är om vi ska köpa oss en ekologisk skinka? ::)
Jag ugnssteker skinkan i c:a 100° o tar ut den vid 72° (Tar evigheter men vadå, jag gör annat under tiden) Griljerar med helt ägg, julsenap o råsocker. Strör ströbröd över. Funderar på torrgriljering, se annan tråd.
Det blir inget spad o alltså (tyvärr) ingen Dopp i grytan. Svålen delas rättvist mellan de för tillfället närvarande hundarna, katterna o fåglarna.
Julskinksrester? Vad är det?  ???

roffekock

agneta jag tycker att du ska köpa en ekologisk skinka med ben, om du nu inte köper hela så kan du köpa en bit och då får du in den i en stekpåse och dit dopp är räddat ;)
Matforum är bäst

Kari

Vad var det för märke på den där biten färdigskivad julskinka? Minns Du kilo priset?

Klart Du ska ha en lyckligare ekologisk julskinka, eller? Priset är väl inte avgörande?

Har Du alufolie runt köttet i alla dessa timmar måste det väl bli lite dopp??

Glada hundar, katter och fåglar!!  ;D

agnetasch

När man steker så långsamt så rinner det inte ut någon köttsaft. Man kanske kan vrida ur skinkan för att få lite spad ;D (eller använda stekpåse eller al.folie)
Den skivade skinkan var från Chark Food o kostade c:a 107:-/kg

Andreas

Det blev en färdigkokt skinka i år, Nyhléns Hugossons, tror den kostade 65 kr kilot, jag hade lite bråttom men kriteriet var att den skulle vara glutamatfri.

Griljerades igår kväll med blandning av senap, ägg och ströbröd!

Blir det över så strimlas den och blir till en god gryta med paprika, chilisås och grädde.
Den som inte frågar får inga svar.

roffekock

roffekock sprutade sin egen ekologiska skinka efter 6 dagar låg den ett par timmar i blöt varefter den sjöd i en blandning av tranbärsjuice och äppeljuice kryddpeppar och lök enligt tips på en matblogg,och det må jag säga det var en höjdare. Den stod på i ungf 5tim till 72 varefter den lyftes upp och gick till 74 och sen 70 den fick sen kallna i sitt juicespad.

Griljerades på trad.sätt och detta kan jag bara rek till er, prova en fullträff.

/rolf
Matforum är bäst

franzzon

Eftersom jag har min julskinka i ugnen i ca 8-10 timmar så använder jag inte kokt skinka. Jag köper rimmad. Det viktiga för mig är att kolla kötthalten. En del skinkor har faktiskt endast 40% kött och resten vatten och förtjockningsmedel. Detta år testas COOPs egen rimmade skinka, som innehåller 93% kött och inga emuleringsmedel. Passa er för Scans skinkor, de är värst.
Är en hockeytokig familjefar som jagar och fiskar mycket. Älskar att laga mat med nya recept.

Kari

Föräldrarnas 3,9 kilos skinka från Willys blev 1,5 kilo skinka till julbordet. Inkl ägg, ströbröd och senap. :(

Tummen ner. Stort.

annamaria

Här blev det närproducerad färdigkokt skinka. Men det är slut med det nu - jag  har sagt i några år att det går fint med färdigkokt men det är skitsnack. Jag har under julen ätit två andra skinkor - en ugnsbakad och en "hemma- kokt". Så oändligt mycket godare än min färdigkokta. Nästa år blir det egen kokt skinka.

Andreas

AnnaMaria: Fast jag förstår inte hur livsmedelsfrabrikanterna kan misslyckas med att koka en skinka, vad kan gå fel? Tror du inte snarare att det själva råvaran var sämre?

Här är lite skinkläsning:

GT varnar för "svensk" skinka som är dansk och kokad i polen samt informerar om att varannan skinka i butiken är sämre "hälften av konsumenterna får den mörare innerskinkan, som dessutom ger jämnare skivor. Resten får ytterbiten med fler senor, mer insprängt fett och därmed fulare och trasigare skivor. - Mitt tips är att leta efter de skinkpaket som ser lite bulligare ut, säger Bosse Narrving på Gudruns" http://www.gt.se/1.287255

Slow Food Svenska Arkkommissionen har låtit konsumenter samt en expertpanel bestående av "Kockarna Carina Brydling och Rune Kalf-Hansen, Måns Falck, delägaren till butiken Cajsa Warg och "den hemlige kocken" och journalisten Mats-Eric Nilsson" prova julskinka. http://www.newsdesk.se/pressroom/slowfood/pressrelease/view/aekta-julskinka-baest-i-test-258988 Etta kom Roslagskött, Piggham, rimmad på 31.3 poäng och tvåa Scan, Piggham, färdigkokt på 27.7 poäng.

Expressen har låtit stjärnkockarna Paul Svensson, Melker Andersson och Ebba Wachtmeister prova skinka. "- Den här smakar hemskt, alldeles för salt, säger Melker Andersson om Scans julskinka. ... Däremot hyllades Köttcentralen Helsingborgs julskinka. Den fick fem getingar i testet - och var billigast av alla." http://www.alltommat.se/jul/maten/kockarna-har-testat-skinkan-1.14486?image=5

I Peru äter man marsvin istället för skinka. http://www.fri-kopenskap.se/zino.aspx?articleID=30741
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Vi har haft färdigkokt i 3 år nu - olika fabrikat. Det är inte detsamma vilket är synd för det är så smidigt med den färdigkokta.

Andreas

Ja jag tvivlar inte på din upplevelse att det inte är samma sak men tycker fortfarande det vore märkligt att det skulle spela nån roll ifall skinkan är kokt hemma eller på ett livsmedelsföretag, kokande vatten är ju alltid 100°C oavsett vems gryta det är? Eller tänker du dig att den hemkokta kokas kortare tid så den blir saftigare?
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

Kokt skinka spelar nog ingen roll men om man som jag föredrar ungsbakad i folie så föreställer jag mig att det är svårt att hitta i butik.

Fördelen att göra det själv är att man kan ta ut skinkan vid den temperatur man vill. Själv tycker jag kokbokens 70 grader är för högt och stannar redan vid 67.

annamaria

Jag tycker den färdigkokta har en tätare struktur och är på något sätt hårdare. Den hemmakokta blir mjällare och mjukare. Vad svårt det är att beskriva....

ivanl

Exakt! Skulle tippa på att det har med temperaturen att göra. Den industriproducerade skinkan får säkert gå över 70 grader onnertemp av hygieniska/PR-skäl och för att förlänga hållbarheten. Skulle också gissa på tryckkokning, kanske någon initierad som vet?

annamaria

Ja nu är vi där igen. Årets skinka ska väljas ut. Vad väljer ni för sort i år? Jag smakade återigen en färdigkokt variant för ett tag sedan, inte heller den var lika god som hemgjord. Jag tycker dem inte känns färdiga. Kanske det är så att jag är van vid skinkor som är en aningens överkokta och inte gillar dem halvråa?  ;)

Är ekologisk skinka godare?

Andreas

Tvivlar på att man egentligen kan känna nån större smakskillnad mellan ekologisk och vanlig, men vet man att den är ekologisk smakar den nog godare!
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Det blev till slut en Ekologisk från Änglamark. Kördes till 74 grader. Helt perfekt för mig som gillar en saftig men pyttelite torr. Ugnsbakades och griljerades. Väldigt god! Bästa skinkan på många år.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal