Strömming blir Böckling

Startat av Kari, 2007-06-20 16:06

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

2007-06-20 16:06 Last Edit: 2007-06-20 16:13 by elka
Efter att ha rökt böckling nu så många gånger så törs jag publicera... :)

Detta är värt att prova! Berätta gärna hur det gick!

------ 

ca 25-50 små strömmingar, 15-20cm långa, hela orensade, sköljda
2-5 msk grovsalt
3-4 dl grova al-spån
1-2 dl fint al-spån
1 dl vatten

Gör så här:

Skölj bort så mycket av fiskfjällen som möjlig
Varva fisken med saltet i en form med lock eller påse över, hushållspapper under
In i kylen 6-7 timmar, lite mindre salt - över natten
Skölj bort överblivet salt
Häng fisken genom ögonen på metalspett med 1-3cm mellanrum, häng ute för att torka
Värm röken, elda med alved, blanda grova spånen med vatten
Häng in fisken i röken utan spån, för att torka det sista över glöden, ett par minuter
Ta ut fisken, sätt in spånen, reglera ut luften till minus 80%
Vänta tills spånen blivit svarta och röken är tydlig
In med fisken!
Elda sparsamt, 80-120 grader som regleras med det övre spjället
Efter halva tiden fyll på med finspånet, inget vatten
När tiden visar 30-45 minuter ryck ut en böckling för koll, smaka, köttet ska vara vitt
När fisken är klar, öppna spjäll och dörr, låt fisken vila en timme
Lägg böcklingen i en ren låda med lock/plast och in i kylen, lite hushållspapper under
Ta en öl och tjuvsmaka med grovt knäckebröd med riktigt smör på och kanske kall färsk potatis skivad
Om Du hittar rom så är Du en lyckans ost! Men mjölke smakar inge vidare.. :'(

Beroende på hur stor strömmingen är och hur man lyckas hålla värmen så tar rökningen 30-90 minuter, jag vill ha min böckling lite fastare i köttet än den man köper hos fiskhandlarn

Den färdiga böcklingen smakar bäst efter 4-5 dagar i kylen och håller sig gott och väl två veckor

Urban

Köp en levande strömming och låt den växa sig riktigt stor, så får du en sill ;)

Kari

Någon vis berättade att vid Ölands södra udde och söderöver blir strömmning just sill.
Tänk om dom simmar tillbaka? Vad blir det då?  ;)

Andreas

Böckling, öl, färskpotatis och grovt knäckebröd med smör på jösses nu måste jag gå och göra en nattmacka.

Snyggt!! Var får du tag i din strömming?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-21 00:43
Böckling, öl, färskpotatis och grovt knäckebröd med smör på jösses nu måste jag gå och göra en nattmacka.

Snyggt!! Var får du tag i din strömming?


Jag bor i Stockholms skärgård, bara att öppna köksfönstret och dra! Skämt o sido, mitten Maj till strax efter midsommar och några veckor på hösten kryllar det av leksugna strömmingar i princip över allt.

Nacka Strand (mittemot Djurgården) som ligger 2-3 minuter med bil från stan är ett oerhört poppis ställe, pimpla rakt ner från kajen bland passerande finlandsbåtar! Jag räknade till 70 spön på en kaj lång som 150m.

I helgen fick jag med sambo +10kg på två eftermiddagar just där och några veckor sen med fin besök från Ume, 15kg på fyra pers.

Ett kul fiske som gör föräldrar och grannar glada, själva har vi inte sparat något i frysen ännu men gjort böckling och sardiner i tomatsås. Smakar extra gott med egenfiskat kan jag lova!

Kari

Finns det verkligen ingen strömming i Umeå? Någon som vet hur högt upp dom går? Gävle? Sundsvall?

Kari

Svar på min egen fråga, om det finns strömming i hela Sverige, svar JA. Iaf i havet, hittade fin fin information på http://www.fiskbasen.se/

Harry Bergman

Rökte böckling igår  med lyckat resultat,  obs att du först måste låta strömmingen torka i 30 min före du sätter dem i röktunnan, röka dem i 80-90 gr temperatur 1  tim  och 20 minuter ,höj sedan temeraturen över 100 gr på slutet så att alspånen börjar avge rök ha gärna några sockerbitar bland spånen för bra färg.
Jag använde  alspån i botten på röktunnan , enris skall du vara försiktig med böcklingen blir besk av det.
Två nävar alspån räcker i botten på tunnan.

Salta dem sedan med grovsalt ock låt dem vila i  6 timmar


agnetasch


Harry Bergman

Hej

Dom blev goda , men enligt min son har jag använt för liten strömming, strömmingen skall vara större och fetare
då får man ett väldigt bra resultat, nästa dag på kvällen var de för salta , man bör inte lägga salt i botten på trälådan som jag gjorde
saltet smälter och bildar en saltlake, trots att jag satt smörpapper ovan och under, återkommer inom snar framtid med mera röktips
tex lax , och här på Åland har vi snart flundra, men flundran är mycket lättare att röka än böckling och skall ligga på enris efter rökningen.


Hälsningar
Harry Bergman

agnetasch

Har du använt te (vanligt lös-te) vid rökning av fisk nångång?
Jag läste ett tips om det nånstans, köpte te o glömde sen bort varför o hur man skulle göra :-\

Harry Bergman

Hej Agneta

Nej det känner jag inte till , men har hört talas om det , laxen jag rökte blev mycket bra
men det är lättare att röka fisk som är fet, vi talade i morse om att fint salt utan jod kanske är
lättare att använda när man saltar fisken efter den är rökt än grovt salt som är kanska ojämna korn.

Vi är ett gäng som dricker kaffe på morgonen och som har egna rökugnar av  12 män har 7 egen rök
så alla har  olika tips hur man gör , själv är jag nybörjare, men tipset i morse var att salta före rökning gjorde fisken
hårdare i  köttet, man kan också blanda litet socker i saltet , skall meddela om hur det fungerar när jag prövat.

Hälsningar
Harry Bergman




Kari

Harry: Hej! Kul med en "rökig" gubbe ;) till här på Matforum.nu! Välkommen i gänget!! ;D

agnetasch

I tråden "Gravad makrill" upptäckte jag att det inte är gott att röka gravad makrill MEN "sockret från gravningen "karamelliserades" på makrillens yta vid rökningen,det var så pass gott att vi i fortsättningen ska sockra lite på fiskfiléer som ska rökas"

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal