Rabarber dax! Men vad kan man göra?

Startat av Kari, 2008-05-07 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Filippa

En rabarber som skurits av återväxer inte medan en som rycks eller bryts av kommer igen.

mani75

Citat från: elka skrivet 2008-05-08 09:03

Mani75: Har Du ett recept på saften och sylten med vaniljstång? Lika enkel som Leilas 1.78 liters här ovan?

2 kg rensade rabarber (ej skalade)
saften av 2 citroner
1 vaniljstång
6 dl vatten
500 gr socker per liter avrunnen saft

Koka allt utom sockret i 15-20 min
Låt rinna av i silduk
Koka upp saften med sockret
Klart!

I Leilas saft så ska man sila och slänga rabarberresterna, kan man inte göra sylt på det? *känner mig rätt korkad nu men måste fråga ändå*


Nja, största delen av smaken har ju gått till saften...
Det är lättare att laga god mat än tvärtom!

Andreas

Uppsala Nya Tidning har en trevlig liten TTspektra-rabarberartikel om Julita gårds genbank för rabarber där tydligen 72 olika sorter odlas. I anslutning till artikeln finns odlingstips och där finns en annan förklaring till det jag undrade över om att rycka av stjälkarna "Skörda alltid genom att rycka stjälkarna så att du får med stjälkfästet. Skär man av stjälkarna kan det gå ned röta i plantan."  http://www2.unt.se/avd/1,1826,MC=52-AV_ID=763035,00.html Röta ner i plantan, jag undrar jag...

I artikeln ovan framgår inte vem som driver Julita gårds genbank men det är tydligen Nordiska museet "Julitas Rabarbergenbank började som ett doktorsarbete vid Sveriges Lantbruksuniversitet. Bo Libert samlade in rabarberkloner från hela världen ... När promotionen var klar kunde inte rabarberfältet bevaras på universitetet, utan skänktes till Julita 1989." http://www.nordiskamuseet.se/Publication.asp?publicationid=6001&cat=364&catName=genbanker

Intressant att läsa det var bladen som ursprungligen användes i europeisk matlagning. Men det står ingenting om hur de användes, nån som vet?  ???
Den som inte frågar får inga svar.

Mimmi

Oj, har visst missat din fråga Andreas men nu så.
Stevia är väldigt sött, 1/2 tsk kan jmf med 2-3 dl socker, ersätt med honung istället kan man ta dubbla mängden.

Här hemma har jag bakat den här lyxiga Rabarberpajen flera gånger och gästerna har  :).

http://mimmismat.wordpress.com/2008/05/26/rabarberpaj-med-mandelmassa-och-mynta/

Emma

Jag testade göra rabarber bullar till midsommar. Degen var en vanlig vetedeg smaksatt med lite kardemumma, och fyllningen bestod av rabarber och mascarpone ost.

Mickan

Nu är det dags för de goda stjälkarna igen!

Ska vi hjälpas åt att hitta den perfekta rabarberpajen eller rabarberkakan? Om ni har tips på en med riktigt knäckig yta vill jag se! Jag har flera mandel- och nötallergiker så recept med och utan vore fint.
Video meliora proboque deteriora sequor

ena

brukar göra en rabarberkycklinggryta ibland... inser dock att det enda receptet jag har är på 100 portioner (där ser man hur bra jag är på att följa såna *S*) tror det kommer från Arla från början... och arbetsordningen samlar jag aldrig på :S


Kycklinggryta:
# 3 kg rabarber, strimlad ca 0,5 cm
# 4 dl strösocker
# 120 g svenskt smör, smält
# 10 kg kycklingkött, tärnat
# 1 kg gul lök, hackad
# 4 kg champinjoner, färska, skivade
# 400 g svenskt smör, smält
# 4 l hönsbuljong
# 6 dl vetemjöl
# 4 dl Aldra matlagningsgrädde
# 4 dl strösocker
# 4 dl dragon, färsk, strimlad
# 4 dl bladpersilja, hackad
# salt och malen svartpeppar
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Hasse

Kardemummakryddad parfait med rabarberkompott.

Jag är inte förtjust i sötsaker, men fick nyligen "order" att göra denna dessert vid en kompisbjudning. Det var riktigt gott och smaken av kardemumma förförde även mig.

Tyvärr minns jag inte receptet, men principen är:

Parfait: Äggula och socker vispas hårt. Smaksätt med kardemumma och vänd ner lätt vispad grädde. Frys i portionsglas.

Kompott: Rabarber, socker och lite vatten. Koka ihop.

Lätt som en plätt, och riktigt gott!

Sari

Här är ett recept på Rabarberchutney som jag hittade i en veckotidning häromdagen.

600g rabarber
2 gula lökar
1 äpple
1/2 dl russin
1/2 tsk malen vitpeppar
1 tsk malen kryddpeppar
1 tsk kanel
6 dl strösocker
1/2 dl ättiksprit (12%)
1 1/4 dl vatten


Gör så här:
1. Skala rabarbern om den är grov. Skär stjälkarna i mindre bitar. Skala, kärna ur och tärna äpplet. Skala och hacka lökarna.
2. Lägg rabarber, äpple, lök, russin, kryddor, socker, vatten och ättiksprit i en gryta.
3. Låt allt koka på svag värme tills massan har tjocknat, ca 1 timme. Rör då och då i chutneyn.
4. Häll upp chutneyn i varma, väl rengjorda, bensoatsköljda glasburkar. tillslut dem genast. Förvara chutneyn i kylskåpet. Den är hållbar i ca 3-4 månader.

Gott till grillat fläskkött.

Har inte provat det här men det låter väldigt gott.   :)



Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Igår kokade jag marmelad som blev underbar!

1 kg rabarber
1 kg syltsocker
Skal och saft av 1 citron
1 stor kluven och urskrapad vaniljstång

Skär rabarbern i små bitar, blanda med allt utom citronskal och koka upp. Låt koka 8 minuter och rör sedan i citronskalet. Häll på rena burkar och njut.
Video meliora proboque deteriora sequor


Mickan

Helt vanlig rabarbersaft enligt mig! Inte illa det i och för sig...
Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Är det för sent att ta rabarber när den blommar?

Andreas

Nä det har jag aldrig hört något om, tänkte du att rabarbern skulle bli oätlig av att blomma?

Däremot har jag hört sägas att man så snart som möjligt skall skära bort varje antydan till blomknopp eftersom blomningen tar energi från plantan.
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Inte oätlig utan mer kanske trist. Tack då vet jag! Återkommer i ärendet! :)

Mickan

Ja, lite träiga blir de efter blomning och viss ökning av syran kan man känna i smaken.

Jag har satt en hink rårörd saft:

3 kg tunt skuren rabarber
30 g citronsyra
3 skivade citroner
3 liter kokande vatten

Blanda allt i en hink och ställ kallt i 3 dygn. Rör 2 gånger per dag. Sila och rör i 7 dl socker per liter avrunnen saft.
Video meliora proboque deteriora sequor

Pokol

ceptet har jag sprungit på i någon av alla de mattidningar som jag råkar förköpa mig på. Jag kommer garanterat att testa lite olika varianter på denna rätt under sommaren.

Recept på Tonfisk med rabarber
http://sybariterna.blogspot.com/2009/06/rabarber-inte-bara-till-paj-och-kram.html

Man borde kunna göra massor av roliga varianter av denna, tips gärna om ni kommer på något..

Mickan

Tiggde till mig en kasse rabarber till av en arbetskamrat!

Idag bakas rabarberbullar. Jag smälte ett par fint skurna stjälkar med muskovadosocker och fyllde vetebullarna med. Penslade med ägg och strödde över hackad mandel.

;D

Planerar nu vad jag ska göra med 4,3 kg som är kvar...

Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Gör saft!
Idag har jag kokt på 2 kg. Antingen endast rabarber eller som jag blanda med någon form av bär. Jag tog hälften röda vinbär och hälften rabarber. Jordgubbar är också supergott! Receptet är bara att dubbla.

God saft
3 flaskor

2 kg rabarber/bär (eller blanda)
9 dl vatten
8 dl socker/ liter saft
1 krm natriumbensoat - om man vill

Koka bär och vatten i ca 10 min. Sila i silduk. Koka upp med socker, skumma. Ta upp ½ dl saft och blanda ner natriumbensoaten, rör ner i saften. Nu får saften inte koka mer för då blir den besk. Häll upp på flaskor.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal