fel på stekpanna (läcker olja)

Startat av Simon02, 2008-08-20 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Simon02

Jag undrar bara vad det är för fel på min gjutjärn stekpanna. När jag värmer olja på hög värme i den så går oljan igenom stekpannan! Detta ser jag om jag lyfter på stekpanna då det är stor olje fläck på induktions spisen där stekpannan stod.
Kan det vara att stekpannan är gammal? Jag har haft den i 25 år men det är nu dom senaste månaderna det börjat.

vad är det för fel? ???

Andreas

Välkommen till Matforum!

Det lät som ett knepigt problem men kan det inte vara så att botten av din panna är oljig och att oljan fälls ut på nåt vis när pannan värms? Har du alltid kört den på induktionsspis?
Den som inte frågar får inga svar.

Gilius

Kan det vara att induktionen har blottlagt en spricka i pannan eller något liknande.
Prova att få den riktigt ren med salt och hög värme och bränn om den med olja, det kan kanske hjälpa.

/gilius

agnetasch

Här har vi orsaken till att jag gick över till teflonstekpannor!

Min gamla gjutjärnsstekpanna läckte jämt fett på slutet. Jag använde en spis med "vanliga" plattor o stekte med Bregott vid olika temperaturer o den läckte alltid. Det kom succesivt; flottfläcken på plattan blev större o större ???

Andreas

Hmm sprickor i botten tror ni alltså... men en stekpanna är ju så tjock? Och behövs det inte en ganska rejäl spricka för att olja i märkbara mängder ska gå igenom? Och i så fall borde det ju vara en tydlig mindre fläck på plattan precis där sprickan finns precis när pannan hettats upp (en fläck som sedan växer ju längre pannan står på spisen).

Jag undrar fortfarande om det ändå inte kan vara så att själva botten sugit åt sig mer och mer olja med tiden beroende på att det faktiskt kanske inte går att diska bort oljan därifrån mellan gångerna.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det kanske tar 25 år för bottnen att bli fett-mättad. Min stekpanna var 26 år.

helfgren

Hej !
Om du tror att det kan vara en sprick kan du testa om det är det , ta  baksidan på en kniv och knacka lätt på pannan .
Är det ett riktigt klingande ljud är det ingen spricka , dovt då är det en spricka .
Om det inte är en spricka är det bara en riktig grovrengöring som hjälper  ;)

MVH// Henrik
Carpe diem

Hasse


Simon02

Ja du hade rätt! Den var sprucken. Det syntes inte men när jag rengjorde den så såg man en spricka från kanten in mot mitten. Kan den ha spruckit när den var varm och jag spolat med kallt vatten?  ???
Dags att köpa en ny då! Har någon tips om en bra gjutstekpanna?

tack för alla tips :D

Hasse

Aj aj, Simon. Aldrig kallt vatten i en varm panna!   ;)

Min senaste är från Skeppshult, och den trivs jag bra med. Den är tung, men det är ju bara att acceptera om man vill ha gjutjärn.

Simon02

Aj,aj...Då vet jag.
Jag skulle aldrig kunna tro att något så tjockt som en gjutpanna skulle kunna spricka utav lite kallt vatten...  :-[

helfgren

2008-08-21 20:33 #11 Last Edit: 2008-08-21 21:44 by helfgren
Man kan ju gå in på skeppshults sida och se deras sortiment .adressen är http://www.skeppshult.com/sv/
där fanns mycket som skappade vill ha begäret  ;) .
Dessutom finns det olika skötselråd och liknande på den sidan.

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Vad bra att mysteriet blev löst!

Men borde man inte kunna laga en sprucken panna på nåt sätt?
Den som inte frågar får inga svar.

Simon02

Nej jag tror inte det. Jag ska nog köpa ny. :)
Tack för tipset ;D

mvh Simon

sverigeuturhisingen

agneta, övergav du gjutjärn för att den efter 26 år började läcka...? lol...?

agnetasch

Jag slutade med gjutjärnsstekpanna dels för att jag tröttnade på det kladdiga läckaget, dels för att pannan var för tung att hantera.
Jag tyckte inte heller att dagens gjutjärnpannor är så bra (inte om man jämför med morfars, var tog den vägen!!) så jag gick över till andra material.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal