Tillaga färsk lax?

Startat av PerG, 2009-03-10 22:32

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

2009-03-10 22:32 Last Edit: 2009-03-10 22:53 by PerG
Jag köpte en bit färsk laxfilé idag som vi helstekte i ugnen. Tanken slog mig då att hur vet man om det är tillräckligt tillagat? När laxen är sådär perfekt så den precis ramlar isär och är ogenomskinlig, men inte är torr och tråkig, är det då tillräckligt tillagat för att ta död på parasiter som ex. binnekemask m.m.? Eller borde man tillaga den betydligt hårdare? Eller är det bättre att äta lax som varit fryst?

Krista

2009-03-11 09:20 #1 Last Edit: 2009-03-11 09:25 by Krista
Termometer! Jag använder min digitala ugnstermometer (en metallpinne som man sticker in i maten med en metallsladd som leder ut genom ugnsluckan till delen som står utanför ugnen med display där innertemperatur visas - kanske overkillförklaring, men de kanske inte är helt kända för alla..:)) varje gång när jag ugnssteker lax, kyckling och stek.

Tror att lax ska ha 48-50 grader inuti och det blir nog bättre=saftigare lax med rätt låg temperatur på ugnen typ 150 grader. Igår gjorde stekta jag hel kycklingfilé och den skulle ha 70 grader. Utan termometer får du helt enkelt kontrollera laxen oftare och plocka ut den när den ser fin ut. Men tillaga i låg ugnstemperatur ändå, det blev väldigt saftigt och gott när jag hade 150 istället för 200 grader sist.

Parasiter är väl rätt ovanligt i odlad lax? Jag har inte hört att man måste frysa lax före tillagning. Eventuella parasiter dör nog vid uppvärmning.

dePaul

Infrysning tar död på parasiter och maskar. Notera dock att risken för binnikemast är ganska liten eftersom de flesta hittas i insjöfisk. Odlad lax är ganska hårt kontrollerad. Hade det varit större risk för dylika sjukdomar så hade man nog inte ätit så mycket gravad lax i det här landet ;).

~Paul~

Mickan

Fiskbinnikemask
Fiskbinnikemasken är en tämligen harmlös mask som är vanligt förekommande i tempererade områden (som Nordeuropa). Smittade personer har i regel inga symtom alls, men en del kan utveckla vitamin B 12- brist. Det är numera ovanligt att man påvisar masken hos personer i Sverige.

Enl Smittskyddsinstitutet

Diphyllobothrium latum (Människans binnikemask)
Smittämne, förekomst, smittspridning
Denna bandmask är en av fyra Diphyllobothrium-arter som förekommer i vildfisk. D. latum kan förekomma i gädda, lake, abborre, gärs och i enstaka fall också i röding och öring.

Smittade människor eller vissa däggdjur (främst hund) som bär på parasiten i mage/tarm kan sprida denna genom att parasitens ägg kommer ut via avföringen. Vid regn kan dessa spolas ut i ett vattendrag eller insjö.

Parasiten utvecklas till larv när parasitäggen äts upp av copepoder/vattenloppor som i sin tur är vanlig föda för många fiskarter. För att fullborda livscykeln så att den vuxna könsmogna binnikemasken utvecklas måste en infekterad fisk ätas rå av människa eller hund.

Symtom
I fisk hittar man parasitlarven fritt liggande i muskulatur, lever eller i bukhålan, knappt synlig för blotta ögat. Till skillnad från övriga Diphyllobotrium-arter (dessa har fågel som slutvärd) så ligger D. latum aldrig innesluten i cystor.

Smittade människor har som regel inga symtom men ibland kan infekterade personer utveckla vitamin B-12-brist. Masken kan bli 4-10 m lång och leva många år i människa.

Behandling, profylax och restriktioner
Genom att tillaga fisken (värma den till över 70 grader) eller frysa den (-18 grader) i 48 timmar så tar man död på parasiten. Även insaltning (mer än 10 procent salt i förhållande till fiskens vikt) tar död på parasiten, dock är gravning inte tillräckligt för att avdöda parasiten.
Man bör därför inte äta rå ofryst sushi eller rom från ovanstående fiskarter, samt vid kallrökning och gravning alltid se till att frysa fisken före konsumtion.

Enl SVA



Video meliora proboque deteriora sequor

patrik.svensson

När jag göra hel laxfié brukar jag köra på väldigt låg värme, ca 90 grader och lång tid.
Sedan kör jag till en innertemperatur på 50grader.
Om man kör på så låg temp är det viktigt att rimma fisken innan annars fälls det ut en vit fällning av proteiner som gör att fisken ser jätteäcklig ut.
Rimma i 10% saltlösning i ca 10-15 minuter, skölj sedan fisken i kallt vatten, krydda och in i ugnen.


smakakarin

Hmm... Då är det nog inte så petigt. Så länge jag kan minnas jag har kört laxen i ugnen på ca 200 grader i ca 10 min (max 15) för att få perfekt resultat. Jag har dessutom tyckt att om man tar ut laxen och man är "osäker" på om den verkligen är klar, så kan man låta den st en stund på spisen, medan man fixar resten (så det hinner blir sådär perfekt inuti).
Det är svårt att säga hur man gör när man bara kör på känsla, men jag försökte iallafall att ge ett hum :)
// Mvh Karin

Miss Fish

Så länge fisken är tillagad så är det inga större problem med parasiter, men rå, gravad och kallrökt lax ska man se upp med (och frysa) innan man tillagar den.
Själv kör jag laxfiskar på 175 graders värme i ugnen tills den är färdig (beror ju helt på tjockleken på fisken..)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal