Pizzasallad

Startat av Hasse, 2007-10-01 20:24

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

Hur gör ni pizzasallad? Jag gör så här:

Fint strimlad vitkål slakas genom att läggas i kokande vatten under en minut. Den kyls sedan snabbt under rinnande kallt vatten.

Dressingen gör jag av:
1 del neutral olja
1,5 delar vitvinsvinäger
2-3 delar vatten
salt
grovmalen svartpeppar
torkad dragon

Proportionerna till dressingen beror naturligtvis på tycke och smak. Det är bara bra om man är lite brutal när man blandar salladen. Jobba gärna rejält så att kålen krossas lite. Salladen blir som bäst om den får stå i kylen över natten.

kryddburken

Citat från: Hasse skrivet 2007-10-01 20:24
Hur gör ni pizzasallad? Jag gör så här:

Fint strimlad vitkål slakas genom att läggas i kokande vatten under en minut. Den kyls sedan snabbt under rinnande kallt vatten.

Dressingen gör jag av:
1 del neutral olja
1,5 delar vitvinsvinäger
2-3 delar vatten
salt
grovmalen svartpeppar
torkad dragon

Proportionerna till dressingen beror naturligtvis på tycke och smak. Det är bara bra om man är lite brutal när man blandar salladen. Jobba gärna rejält så att kålen krossas lite. Salladen blir som bäst om den får stå i kylen över natten.


jag gör precis som du men utan vattnet! jättegott med dragon i! Smakar som bäst efter nån dag i kylen & den håller ju sig en hel vecka!

Andreas

Jag brukar sällan slaka den. Däremot strimla fint i maskin.

Dragon har jag aldrig i - oftast oregano. Olivolja istället för neutral olja. Ibland en liiten klick senap.

Den färdiga salladen får gärna stå ett bra ett tag och dra.
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Senap låter spännande. Det ska jag prova. Vilken sorts senap använder du? Söt, torr, stark, mild?

Om du aldrig har provat med dragon, så rekommenderar jag att prova någon gång. Det ger en mycket fin brytning.

agnetasch

Jag gör salladen som du Hasse, men jag vill ha inlagd paprika i också.

Tette

Hej

Varför inte prova creolsk kålsallad?

1 kilo strimlad vitkål blandas med en dressing gjord av...

2 köttbuljongtärningar (upplösta i en halv dl kokande vatten)
1 msk tabasco
½ dl vitvinsvinäger
1 dl olivolja (så neutral som möjligt)
1 msk grovmalen Svartpeppar
salt efter smak

Blanda allt och låt stå i minst 2 timmar innan du serverar den till höstens sista grillade köttbitar.

agnetasch

Klart intressant. Är det en nackdel att slaka kålen?

Sweber

"Höstens sista grillade köttbitar"? Är det det man grillar precis innan första snön faller? Och varför kan man inte ha den till vinterns första grillade köttbitar?
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Tette

Ja ja... Jag är ju inte så fantasifull att jag grillar när det är under 17 plus

Klart du kan slaka den och är det ännu viktigar att låta den rinna av ordentligt.

//Tette

Hasse

Välkommen hit, Tette!

Två buljongtärningar i en halv deciliter vatten. Det borde bli rejält kraftigt. Går det lika bra med lite koncentrerad fond?

Andreas

Hasse: mild senap, tillsätter bara ibland bara just så pass att det ger aningens mustigare smak.

Ska prova med dragon, men blir det inte bearnaise då? :)

Agneta: just det paprika ja det glömde jag, såklart skall det vara röd paprika i. (Fast brukar inte använda inlagd.)
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Andreas, nej det blir inte bearnaise. Det saknas ju både ägg och smör!   :D

Skämt åsido, som grönsakshandlaren sade, dragon ger en mycket fin brytning mot den sura vinägern.

Tette

Jo själva bulongblandningen blir rätt stark, mrn den ska ju å andra sidan blandas ut med 1 kilo kål.

Visst kan man ta koncentrerad fond istället, men jag vet inte hur mycket... jo, men 2 msk då kanske. möjligt att du kan skippa vattnet helt.

Sweber

Citat från: Tette skrivet 2007-10-04 16:23
Ja ja... Jag är ju inte så fantasifull att jag grillar när det är under 17 plus

Klart du kan slaka den och är det ännu viktigar att låta den rinna av ordentligt.

//Tette


Jag grillade ikväll... Gina Trikå i skivor.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Jonas

Går även att "slaka" med enbart salt.

agnetasch


Sweber

Min ena 12-åring har börjat bli klädintresserad och känner till Gina Tricot(stavning?) och min andra 12-åring gillar grillat kött, främst Entrecote(stavning?). Uttalas liknade och upplagt för missförstånd. Den köttglada ville ha grillad ginatrikå härom dagen.

Svårare än så är det inte helt enkelt.  ;D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Haha,nu har du skapat ett efterhängset uttryck; jag tänkte genast att jag ville också ha Gina Tricot i kväll ;D

Andreas

Nu blev det väldigt OT här men Gina Trikå är nästan lika bra som Elkas Harry Kuvert. :)

Citat från: Jonas skrivet 2007-10-06 19:07
Går även att "slaka" med enbart salt.


Hur länge tar slakningen då? Blir kålen inte väldigt salt?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Försökte göra en kok-slakad sallad till Kryddburkens pizza i helgen, den blev trist och tråkig. Jag tror att det beror på att jag har fel vinäger, vitvins från Zeta.
Som att det inte är någe drag, syra om jag får säga det själv.

---

Känns lite som Harry Kuvert och Gina Trikå behöver en egen tråd att flörtas i?  ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal