Metabola syndromet hos ungdomar

Startat av kjpil, 2009-02-17 02:12

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil

Bland 3193 st 10- och 15 åringar i Danmark, Estonia och portugal hade 0,2%(!!) av 10 åringarna och 1,4%(!!) av 15 åringar metabola syndromet enligt Internationella diabetesfederationens definition av metabola syndromet.

Dålig kondition, låg nivå fysisk aktivitet och högt BMI var alla obereonde variabler som visade samband med metabola syndromet.

Prevalence and correlates of the metabolic syndrome in a population-based sample of European youth. Am J Clin Nutr 2009;89:90-6.

Ser ut som om vi går i USA's fotspår. Hur kan man stimulera fysisk aktivitet hos ungdomar? För det är väl antagligen inte fet mjölk som är lösningen på problemet?

Mickan

Lek! Lek! Lek!

Träffar många ungdomar och vill säga att föräldrarna är den viktigaste maktfaktorn. Efter drygt två veckors jullov kommer barn och ungdomar tillbaka till skolan med helt olika upplevelser av sin ledighet. Vissa har åkt alpint, på längden och skridskor såväl ute som inne. Andra suckar över att de bara varit inne för kompisar har varit borta och mamma och pappa saknar tid... Idrotten måste få vara lek länge för att färre ska känna sig otillräckliga och välja att hoppa av. Skapa olika inriktningar inom klubben och respektive åldersgrupp. En för dem som vill satsa hårt och en för de som vill hålla på mest på skoj.

Låt barnen vara med och handla och laga mat. Låt dem välja en egen frukt och en egen grönsak. Duka fint även på vardagar och visa att mat är viktigt. Ge maten roliga namn! Prata om maten och dess betydelse. Gör goda smoothies tillsammans, servera i fina glas och stoppa i ett färgglatt sugrör!

Se till att alla skolor har fungerande matråd där eleverna får se tillagningskök, höra motiven till varför man lagar de rätter man lagar samt påverka matsedeln. Servera grönsakerna oblandade i små skålar och låt barnen mixa själva. Hacka inte allt smått utan ha större bitar av gurka, morot, parika mm som man kan ta i handen och smaska på. Ha temaveckor där man testar nya rätter!

Det finns mycket att göra!
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

Smarta ideer alltihop.

En kompis som precis börjat lärarprogramet för småbarn berättade att de hade haft som uppgift att diskutera om det var bra att lägga mycket tid på att lära barn använda datorer i första klass. Kanske kunda lägga den tiden på att ha sådana temaveckor med mat istället?

agnetasch

Behöver man lära barn använda datorer i första klass? Kan dom inte det redan då ;D

Jag håller med Mickan att föräldrarna är en stor maktfaktor. På gott o ont. Ont? Ja de gör det alldeles för bekvämt hemma för barnen. Vilken unge vill ge sig ut o leka när man kan sitta i lugn o ro i det egna rummet o titta på sin egna TV eller spela dataspel. Blir man hungrig fixar man en Gorby´s på någon minut i mikron o i kylen finns läsk o i frysen glass. Nån gång i veckan fraktas man till något avlägset beläget o dyrt sportarrangemang.
Leker aldrig barn nuförtiden? Spelar fotboll eller brännboll med "ungarna på gården" Måste det alltid vara vuxna som arrangerar alla aktiviteter? Eller är det bara vi som har bekanta barn som dräller runt hemma o gnäller att dom inte har något att göra (=nån annan ska hitta på nåt) Var är initiativkraften o uppfinningsrikedomen?
Köp inte så mycket grejer till ungarna, låt dom vara ute o leka med kottar i stället ;D ;D ;D

OCH INFÖR GYMNASTIK I SKOLAN IGEN!

kjpil

leka med tv-spel kanske?

stressig miljö i samhället :(

Andreas

Mickan: Ja föräldrar har stor betydelse men jag undrar hur ofta det egentligen handlar om tid, dels är sportande ganska kostsamt vilket kan vara problem för hushållet med lägre inkomst och sen finns det nog vissa som är egentligen inte är helt lämpliga som föräldrar. Då blir det extra vikigt både med bra skolmat och en skola som stimulerar till rörelse.

Agneta: Skolorna har fortfarande gymnastik på schemat. Men visst, mer gymnastisk skulle inte skada. Egentligen borde det nog vara schemalagt varje dag. Dilemmat är väl bara att de som kanske bäst behöver gymnastik sällan är så förtjusta i gymnastiklektioner. Leka med tv-spel är inte alltid så dumt Karl-Johan, kanske borde skolorna köpa in tvspel som Nintendo wii där man tvingas att röra på sig?

Vad gäller den eventuella bristen på initiativkraft och uppfinningsrikedom hos dagens ungdom så är det väl en del av vår kultur att vi fostras att behöva stimulans av saker vi måste köpa så att konsumtionen hålls uppe. Det du föreslår Agneta om att inte köpa så mycket grejer är ju en anledning till den ekomomiska kris världen befinner sig i och början till konsumtionssamhället undergång och går stick i stäv med vad våra politiker vill vi skall göra. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Men det välmående konsumtionssamhälle vi  bygger upp genom att köpa leksaker o bekvämlighet åt våra barn kommer ju att dräneras av kostnaden för deras sjukdomar ;) ;) ;)

Andreas

Kostnader och kostnader, för den riktige cynikern är även sjukdomar något som främjar konsumtion... :(

Nä huvva. Men visst har vi väl grävt en grop åt oss själva? Vi har det nog helt enkelt lite för bra. Fast svårt med balansen där, för samtidigt längtar väl ingen tillbaka till tiden när spädbarnen skickades direkt ut på fälten att skära havre.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-17 13:43
Mickan: Ja föräldrar har stor betydelse men jag undrar hur ofta det egentligen handlar om tid, dels är sportande ganska kostsamt vilket kan vara problem för hushållet med lägre inkomst och sen finns det nog vissa som är egentligen inte är helt lämpliga som föräldrar. Då blir det extra vikigt både med bra skolmat och en skola som stimulerar till rörelse.

Agneta: Skolorna har fortfarande gymnastik på schemat. Men visst, mer gymnastisk skulle inte skada. Egentligen borde det nog vara schemalagt varje dag. Dilemmat är väl bara att de som kanske bäst behöver gymnastik sällan är så förtjusta i gymnastiklektioner. Leka med tv-spel är inte alltid så dumt Karl-Johan, kanske borde skolorna köpa in tvspel som Nintendo wii där man tvingas att röra på sig?

Vad gäller den eventuella bristen på initiativkraft och uppfinningsrikedom hos dagens ungdom så är det väl en del av vår kultur att vi fostras att behöva stimulans av saker vi måste köpa så att konsumtionen hålls uppe. Det du föreslår Agneta om att inte köpa så mycket grejer är ju en anledning till den ekomomiska kris världen befinner sig i och början till konsumtionssamhället undergång och går stick i stäv med vad våra politiker vill vi skall göra. :)


Idrott och rörelse är sällan ett ekonomiskt problem. Det finns många föreningar där man kan vara med ett helt år för ett par hundra vilket är problem för ganska få. Man kan söka bidrag i de fallen. Utrustning kan man fixa och vad kostar t ex basket? Jag vet vad du menar men man får inte fastna i det resonemanget.

Vill poängtera att man inte har gymnastik utan ämnet idrott och hälsa i skolan. Det är stor skillnad. Kursplanen i idrott innehåller bl a:

Eleven skall efter år nio:

- förstå sambandet mellan mat, motion och hälsa och kunna tillämpa kunskaper i ergonomi i vardagliga sammanhang,

- kunna delta i lek, dans, idrott och andra aktiviteter och kunna utföra lämpliga rörelseuppgifter,

- kunna forma och genomföra aktiviteter för egen motion,

- kunna orientera sig i okända marker genom att använda olika hjälpmedel samt kunna planera och genomföra vistelse i naturen under olika årstider,

- kunna hantera nödsituationer i och vid vatten,

- ha kunskaper i livräddande första hjälp,

- ha kunskaper i vanliga rörelseaktiviteter och hur de kan bedrivas på ett säkert sätt.

Om vi skickar med elever detta är i på god väg.

När det gäller tid finns det allt från 2*40 min per vecka till 3*90 beroende på skolans val och inriktning. Vissa skolor arbetar med "rörelse varje dag" vilket ofta är annat än ämnet idrott och hälsa. Det kan vara att promenera en slinga runt skolan. Detta fyller också en funktion men barn och ungdomar behöver mer, bl a för att utveckla sin motorik. Betydelsen av behöriga lärare i ämnet är central! Vi måste ändå passa oss för att ge skolan allt för stor roll. Det kan inte vara enda stället där problemen bearbetas men gärna ett gott samarbete mellan familj och skola!

När det gäller problemen med övervikt och ohälsa lär det bara vara en sak som fungerar: Många bäckar små...
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Du har förstås rätt, det gäller att se möjligheterna.

Hur som helst, för den som själv är intresserad av idrott och motion är väl trådens ämne över huvud taget inget problem. Är inte det huvudsakliga problemet de individer som är totalt omotiverade och ointresserade av all fysisk aktivitet? Och har de då dessutom omotiverade och ointresserade föräldrar så...

Kursplanen i idrott innehåller säkert många bra moment men det ska börjas i tid heter det ju, den som inte börjat röra på sig innan högstadiet är knappast den lättaste att få igång.

Den egentliga utmaningen är måhända att hitta strategier för att göra så många som möjligt intresserade så tidigt som möjligt? En storsatsning på mycket lekfull "idrott och hälsa" kanske redan i lågstadiet/förskolan kanske är bästa medicinen?
Den som inte frågar får inga svar.

ivanl

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-17 19:39
Den egentliga utmaningen är måhända att hitta strategier för att göra så många som möjligt intresserade så tidigt som möjligt? En storsatsning på mycket lekfull "idrott och hälsa" kanske redan i lågstadiet/förskolan kanske är bästa medicinen?

Mycket bra sagt Andreas! Hellre en timmes aktiv lekfull rörelse varje dag än 2 x 40 minuter brännboll där endast de bästa har kul.
Som förälder till en sexåring ser jag påtagligt hur stor skillnad det gör när barnen är ute några timmar varje dag. Rörelsen blir naturlig och odramatisk, och in kommer nöjda, lugna och hungriga barn med rosiga kinder.
Vi har som regel under loven att fina dagar går vi alltid ut och regniga dagar åker vi till ishallen eller äventyrsbadet.

agnetasch

Citat från: ivanl skrivet 2009-02-17 21:32
in kommer nöjda, lugna och hungriga barn med rosiga kinder
Härligt skrivet :D

kjpil

Här tror jag är största anledningen (tillsammans med fysisk aktivitet och snabbmat) till att barn (och vuxna) blir mer överviktiga:
Att man inte lyckas följa rekommendationerna.

Jag har gjort en liten bildserie som försöker visa rekommendationerna om nån är intresserad av att se lite mer praktiskt
http://www.matvett.se/blogg/bildserie-visar-mycket-godis-ar-ok-ata-dag-enligt-rekommendationerna

I och för sig tror jag att ökningen övervikt och fetma visar att det är något som står helt fel till i samhället, och att grunden kanske inte alls ligger i rekommendationer hit eller dit.

ivanl

Karl-Johan, en bild säger mer än tusen ord... helt klart tankeväckande och jag tror du har fångat en av nycklarna till överviktsproblemet, nämligen det faktum att energirik snabbmat och snask finns tillgängligt snart sagt överallt.
Finns där inte en dygnet runt-öppen bensinstation eller seven-eleven så nog finns en varuautomat eller en liten godiskartong med sparbössa från Lions.
Vi har i vårt samhälle en kultur av omedelbar tillfredsställelse - det finns alltid anledning att "unna sig" något - genast. Tillgänglighet i kombination med stressen som många upplever gör det lätt att stoppa i sig av bara farten.
Jämför med när man ställer ut en fruktkorg på jobbet, genast äter många frukt som annars skulle tagit en kaka.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-02-18 13:45
Att man inte lyckas följa rekommendationerna.

Man kanske inte ens känner till några rekommendationer. Man har en vag aning om att man ska äta "nyttigt" men orkar inte sätta sig in i olika näringsämnen, energivärde, energi% o liknande. Rekommendationer måste nog vara till för användaren, inte tvärtom. Nu upplever man dem som lite stelbenta o uppifrån-styrda.
Att vi sen mer o mer går över till "frukostering"  (familjemedlemmar äter på olika tider o tar lite vad dom vill) gör ju inte saken bättre. Måltidsstrukturerna luckras upp o man har ingen överblick över dagens matintag; in med lite käk så fort du är sugen. SLV vill att vi ska äta bröd till varje måltid. Vadå måltid? Vi småäter hela dagen, betyder det att vi ska äta bröd hela dagen? Snacka om missförstånd ;)

kjpil

Ivanl: visa ord, västvärldens dilemman du beskriver.

Agneta: jag får uppfattningen om att du verkar tycka illa om SLV och dietister.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2009-02-19 20:57
Agneta: jag får uppfattningen om att du verkar tycka illa om SLV och dietister.
Ja, jag har nog fått en överdos av bådadera i mitt yrkesverksamma liv (kostchef på sjukhuskök)
-Det är jag som fått se till att det gått att realisera alla teoretiska visioner som påbuden från SLV o ESS-gruppen inneburet.
-Det är jag som verklighetsförankrat dietisternas högflygande ideér om patientbehandling.
-Det är jag som tröstat ledsna patienter när "deras" sjukhuskost kommit o gått (efter SLV:s hugskott)
-Det är jag som fått övertyga ilsken avdelningpersonal om nyttan av rekommenderade koster o livsmedel som i deras (o mina) ögon är helt verklighetsfrämmande.

Ja, du har rätt i att jag inte är överdrivet förtjust i SLV o dietister, men det är å yrkets vägnar, inte p.g.a att jag skulle vara nån sorts LCHF-freak vilket jag tror du misstänker ;)
Privat gillar jag dietister. Dom är roliga att umgås med, speciellt dom lite äldre, dom är luttrade o har hunnit skaffa sig en speciell svart humor som jag antar att man måste ha när man upptäckt att ingen gör som man säger ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal