Pepparkaks-pålägg

Startat av agnetasch, 2009-01-14 11:23

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag har pepparkakor kvar o tänkte ha dom på julgransplundring tillsammans med lite annan plockmat. Kakorna är rätt söta o kryddiga så det skulle bli för starkt med typ Gorgonzola på. Tänkte göra en mild potkes o bre på + NÅGOT ANNAT som jag inte kan komma på. Inget sött utan något friskt o fräscht som hackas, skivas, eller mosas o läggs ovanpå potkesen (om jag nu ska ha potkes) MEN VAD?

Nilsson

Jag tycker också att gorgonzola är lite för starkt på så jag brukar kleta ihop gorgonzola med gräddfil och klicka på. Blir lite syrligare så.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

agnetasch

Problemet är löst:
Jag gjorde en potkes som blev rätt stark i smaken så jag mildrade med creme fraiche. Ovanpå den ostbestrukna pepparkakan la jag en skiva av väl avrunnet konserverat päron. Friskt i smaken, ändrar inte färg o är mört så inte kakan blir småsmulor när man biter i den. Enda nackdelen är att man måste äta "pepparkaksbakelserna" direkt, annars blir dom fuktmjuka.
Dom blev mycket uppskattade.

Mickan

Låter gott. Konserverade päron klarar jag dock inte. Färska funkar när man har något som ändå ska serveras snabbt. Annars är en skvätt citron enkelt. Många i min omgivning serverar regelbundet dessa frukter på burk och jag önskar att jag gillade dem. Har övat en del men det är kört! Visst är pepparkakor gott. Julgransplundring är en fin tradition som dessvärre saknas i min släkt.  Än så länge...
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag provade med färska päron, det var godare men efter ett bett hade jag hela hakan full med pepparkakssmulor men ingen pepparkaka kvar. Dom var för hårda.
Men man kan ju ta väldigt mogna, lite slaskiga päron ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal