Smaksinnet bestående avtrubbat av stark mat? Stark mat beroendeframkallande?

Startat av Andreas, 2008-03-12 10:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-12 09:12
Att du tycker att maten är smaklös kanske inte beror på att maten saknar smak utan på att just du inte känner nordiska smaker längre. Jag hittade i en blogg (noterade tyvärr inte vilken):
"Husmanskost har mildare smaker - och därför är en palett som är van vid heta kryddor en palett som kan tycka husmanskost för att vara smaklös och trist. Smaklökar sönderfrätta av capsaicin kan helt enkelt inte uppskatta glädjen med kalops, kåldolmar med kokt potatis och brunsås, ungstekt falukorv med mos eller en smörstekt panerad spättafilé. Anledningen är inte bara psykologisk eller palettbaserad heller. Faktum är att capsaicin har en beroendeframkallande effekt som gör att man vid lång exponering för det kräver att maten ska innehålla det för att bli nöjd"


Jag kan tänka mig att smaksinnet blir kortsiktigt avtrubbat av capsaicin men är det verkligen vetenskapligt bevisat att det ger en bestående effekt som håller i sig mer än över en enstaka måltid? Om det skulle vara beroendeframkallande så måste effekten verkligen hålla i sig länge..?

Finns det andra starka ämnen än capsaicin som gör att man känner andra smaker sämre?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag har fakstiskt en kompis som har cayennepeppar - mycket! på allt. Det kanske faktiskt kan stämma då med beroende.

agnetasch


annamaria

Jo men jag tänkte att du kanske inte ville att alla skulle veta att han ofta är hos mig  ;D ;D ;D

jelvis

Oj, jag har missat Agnetas inlägg i ursprungstråden. Tur att det blev en ny tråd av det så att jag såg den.

Capsaicin är lite besläktat med ämnet som gör peppar starkt (pipperin, pepperin?) så man borde i så fall få liknande effekter om man äter mycket peppar.

Att man skulle få permanenta skador på smaklökarna av capsaicin låter ungefär lika logiskt och underbyggt som att man skulle få fyrkantigt huvud av att titta på för mycket TV. ;)

Jag har läst någonstans (inte i de två kokböcker jag trodde så jag hittar inte referensen) att capsaicin gör smaklökarna känsligare och att man på så sätt uppfattar andra smaker starkare. Var gränsen går är dock individuell, om det är för starkt så blir styrkan överväldigande och man känner inte något annat.

Jag använder capsaicin lite som salt, det mesta vinner på att kryddas upp till en nivå där man knappt märker det och den totala smakupplevelsen ökar generellt.

Känsligheten kommer däremot tillbaka. När jag var yngre så brukade jag göra en Vindaloo som nästan frätte sönder kastrullen men efter att min mage havererade för några år sedan så drog jag ned på chilin och känsligheten återkom snabbt. Numera svettas jag av den mest ömkliga svenska thaimat men är lika glad för det.

Som med allt annat så verkar kroppen anpassa sig och det krävs större och större doser för att man ska få en effekt. Det gäller ju koffein, träning, alkohol och det mesta annat som gör livet värt att leva. Men känsligheten kommer tillbaka när man trappar ned.

Fast med smaklöshet avsåg jag inte bara chilihetta. Det kan vara vad som helst. Jag använder långtifrån chili i allt men tycker ändå om andra starka kryddor, lök, ingefära och vitlök. Eller umamibomber som torkad svamp, fisksås, etc.

Men visst, Agneta har rätt. Jag har svårt för att uppskatta de nordiska smakerna numera. Det är inte tillräckligt längre. Husmanskosten växte fram på den tid vi hade ont om råvaror under större delen av året och ett starkt begränsat utbud av kryddor och grönsaker under resterande del. För mig blir husmanskost en intrycksmässig blockflöjtskonsert när man kan lyssna på en hel symfoni i andra kök. Att jag uppfattar thaimat som en ljuv symfoni medan andra uppfattar den som en "Death Metal"-konsert ärF väl i grunden ett uttryck för olika tycken och smak.

För övrigt är jag väldigt förtjust i japansk mat och äter sushi tre dagar i veckan. Det är ett mer sublimt kök.

Jens Linder har för övrigt skrivet väldigt engagerat och intressant om ämnet:
http://taffel.se/artiklar/pa-matfronten-smakerna-anfaller

Andreas

Tack för ditt långa inlägg intressanta Jelvis!

Citat från: jelvis skrivet 2008-03-12 19:57
Jag har läst någonstans (inte i de två kokböcker jag trodde så jag hittar inte referensen) att capsaicin gör smaklökarna känsligare och att man på så sätt uppfattar andra smaker starkare.


Det hade varit väldigt trevligt att läsa mer om, säg hemskt gärna till om du skulle råka hitta igen din källa.

Citat från: jelvis skrivet 2008-03-12 19:57
min mage havererade för några år sedan så drog jag ned på chilin och känsligheten återkom snabbt.


Hur snabbt är snabbt?

Citat från: jelvis skrivet 2008-03-12 19:57
Jag använder capsaicin lite som salt


Finns det rent capsaicin att köpa?!

Citat från: jelvis skrivet 2008-03-12 19:57
Att jag uppfattar thaimat som en ljuv symfoni medan andra uppfattar den som en "Death Metal"-konsert ärF väl i grunden ett uttryck för olika tycken och smak.


Undrar om sånt här kan bero på vilken typ av "smakare" man är också? http://matforum.nu/index.php?topic=86.0

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-12 18:33
Det var på bloggen "argumentum ad ignorantiam" jag hittade capsaicin-uttalandet på:
http://nihonshu.blogsome.com/2007/09/25/
men beroende av starka kryddor har jag läst/hört på andra ställen också.


Kan ett sånt beroende rent av nå nivåer som är skadliga?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

En oväntad skada som uppstod hos en chilifrälst bloggare:
"Dagen efter fick jag vara med om en ny intressant upplevelse, det är nämligen så att om man äter väldigt stark mat, nu menar jag riktigt stark mat, då känns maten (eller resterna av den) fortfarande lika ohyggligt stark när den kommer ut!!!!!!! om ni förstår vad jag menar!!" :D

jelvis

Andreas:
Önskar att jag hittade källan till det där påståendet. Jag har gått igenom de böcker jag trodde kunde vara källan men inte hittat något. Då var det säkert på en sajt någonstans, vilket knappast ger någon tyngd till påståendet. :-)

Tog nog inte mer än en månad innan jag fick tillbaka känsligheten. Det gick rätt fort.

Har aldrig sett att man skulle kunna köpa rent capsaicin. För min del hade det varit ganska tråkigt. De flesta chilisorter smakar annorlunda och så även de flesta torkade varianter. Om man inte

Egentligen är det ganska intressant att fundera över vilka mekanismer som används för att vi ska känna av capsaicin. Jag tror inte att det är via smaklökarna (i alla fall inte enbart) eftersom man känner capsaicinet genom andra slemhinnor också, såsom ögon, näsa och andra kroppsdelar som är belägna lite mer söderut. Man känner ju av capsaicinet rätt genom huden när man använder vissa smärtlindringsplåster. När jag började läsa om olika slags receptorer så insåg jag att det var avsevärt över mina kemiska/biologiska kunskaper.

Hur det fungerar med supersmakare vet jag inte. Rätt intressant att tänka på, de artiklar jag har läst om supersmakare har ofta varit att de har svårt att tåla beska. Men om nu capsaicinet inte uppfattas via smaklökarna så kanske det inte spelar någon roll.

Enligt Jonas Borsséns "Eat the Heat" så bidrar smärtan och höjningen av kroppstemperaturen också till att endorfiner frigörs. Vilket är samma effekt som ett bra träningspass. Chilepeppar kan kanske bli ett sätt att jaga endorfinkickar utan att man behöver anstränga sig fysiskt?

Angående skadligheten så tror jag att man kan äta dödliga mängder capsaicin. Men man får nog jobba på det rätt ordentligt.

Agnetaasch:
När jag reste i Chile förra sommaren så fanns det ett uttryck för "hurts twice"-food. Tyvärr har jag glömt bort det, chilenskspanska är nästan omöjligt att förstå sig på, än mindre komma ihåg.

Intressant är att Chile har riktigt smaklös och tråkig mat. Ibland varnade de för att något var jättestarkt men det skulle inte räknas som särskilt starkt ens med svenska mått mätt. Allt indränkt i lågkvalitativ burkmajonnäs som de köpte i 5l (!) burkar på snabbköpet.

agnetasch

"Inandningstest med capsaicin kan diagnostisera doftöverkänslighet" Det visar en avhandling från Sahlgrenska akademin."Det är inte luktsinnet som reagerar vid doftöverkänslighet, utan det kemiska sinnet, samma sinne som reagerar när vi skär lök eller luktar på ammoniak"
Kan man anta att det inte är smaksinnet som reagerar då vi äter capsaicin utan det kemiska sinnet där också? Kan man dra paralleller?
"En viktig slutsats av avhandlingen är att sensorisk hyperreaktivitet är ett kroniskt tillstånd, med bestående ökad känslighet för inandat capsaicin" Där har vi några stackare som aldrig kommer att tåla chili.
Men nu vet jag ju inte hur tillförlitliga dessa uppgifter är, de är ju hämtade från en sajt; Göteborgs universitetsbiblioteks.




Rookie-T

"Finns det andra starka ämnen än capsaicin som gör att man känner andra smaker sämre?"

Nu är jag ju inne på ett annat ämne. Men nu är det så att smak och lukt går hand i hand. Så pass tätt tillsammans så att utan luktsinnet så känner man knappt smaken. Så min teori blir att om man jobbar med starka lukter (målare osv) så lär smaksinnet snurras upp rätt rejält. Hållbar tes?
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

agnetasch

Har en bekant som jobbade i kemisk fabrik länge. Han har inget luktsinne kvar sedan dess. OCH föredrar starkt smakande mat. I det fallet stämmer din tes.

Sweber

Citat från: agnetasch skrivet 2008-03-14 18:50
En oväntad skada som uppstod hos en chilifrälst bloggare:
"Dagen efter fick jag vara med om en ny intressant upplevelse, det är nämligen så att om man äter väldigt stark mat, nu menar jag riktigt stark mat, då känns maten (eller resterna av den) fortfarande lika ohyggligt stark när den kommer ut!!!!!!! om ni förstår vad jag menar!!" :D


Gissa varför det finns en amerikansk chilisås som heter "Flaming Ass".
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal