Skriv svar

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.
Bilagor och andra tillval
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av Andreas
 - 2009-10-21 16:17
Såg i Lotta Brincks blogg att DN skrivit en till artikel i detta ämne http://www.dn.se/ekonomi/sa-gor-icas-konkurrenter-1.979200

Johanna Eurén, kommunikationsansvarig hos Willys: "-Vi ser att det blir en extra stor prispress under den här perioden på ett begränsat antal varor. ... - Oavsett när priserna går ned försöker vi följa prisbilden nedåt"

Magnus Nelin, presschef hos Coop: "-Vi har en diskussion inom Coop om den här typen av undersökningar och hur man ska förhålla sig till dem. Vi sänker inte priserna i samband med att vi ska bli granskade" Men säger också att de inte undersöker hur enskilda handlare sköter sig.

Bo Rundström, vd för Vi-butikerna på frågan om de sänker priserna lagom till PRO-undersökningen: "Hur varje enskild handlare gör kan jag inte säga, men jag skulle bli förvånad om de gör det."

Så alltså: Willys hymlar inte med att de sänker och de andra har inga centrala direktiv om det men kan mycket väl göra det.
Skrivet av Daddy-T
 - 2009-10-21 10:35
Jag är faktiskt inte speciellt förvånad över prishöjningarna.
En sak jag aldrig förstått är vilka märken på varorna som de väljer när anger pris. Det är ju en viss skillnad på att tala om vad varukorgen fylld med "euroshoppervaror" kostar och vad en korg med bra kvalitetsvaror kostar.
Skrivet av Tomas J
 - 2009-10-21 09:53
Citat från: Andreas skrivet 2009-10-21 09:10
Ligger det något i DN:s påstående eller kan faktiskt kampanjer och råvarupriser ge så stora skillnader som 10-20%?


Klart att det ligger nåt i DNs påstående även om kampanjpriser mm kan ha viss inverkan också. Men att telefonen går varm mellan butikscheferna när PRO rullar in är ju inte en allt för vild gissning. ICA är helt klart en vinstmaskin där kulturen är sådan att jag tror det är businessen mer än kallet för god mat som driver cheferna, med den här herren i topp: http://www.dn.se/ekonomi/miljonregn-over-icas-hogste-chef-1.967983 Jag säger bara, köttfärs! Folk är som de är, de kan nog fila på fasaden om de tvingas till det, men som sagt det är väl i stort samma människor som driver ICA idag som för ett par år sedan. Så ja, naturlgtivs ligger det en hel del i DN:s påstående!

Men jag är inte mer naiv än att jag tror att ICA skulle utgöra ett undantag och vara sämre än andre kedjor och jag har ICA-kort och handlar det mesta på ICA Maxi och tycker det är en bra butik. Dock är det ganska tjatigt att höra dessa ständiga upprop i högtalarna: Grattis du handlar just nu i Södermanlands billigaste matbutik... Det är ungefär som en hemglassmelodi och nästa gång jag hör den kommer jag helt säkert att tänka på DN:s artikel istället för hur tacksam jag ska känna mig som får handla i Södermanlands billigaste butik :-\

Skrivet av Andreas
 - 2009-10-21 09:10
DN:s reportrar har granskat matpriserna efter PRO:s årliga prisgranskning och hittat 5 butiker som höjt priserna med 10% eller mer; Ica Maxi Botkyrka/Norsborg: 20%, Ica Maxi Uppsala: 15%, Ica Maxi Umeå: 12%, Ica Kvantum Kungens kurva: 11% och Ica Maxi Haninge: 10%.

"En av de varor som Icabutikerna höjt priset rejält på är fläskkotletter. Den kraftiga höjningen motiveras inte av råvarupriset. Enligt marknadsnoteringarna på svenskt slaktsvin har priset legat nästan stilla under 2009."

PRO:s Curt Carlsson om det påstådda bluffandet: "Det är klart som [pip] att en del gör det. De är affärsmän och försöker få kunder." Håkan Lönnberg, Ica Maxi i Norsborg "säger att skillnader i pris är naturliga och förklaras bland annat av kampanjer och varierande råvarupriser". Gabriel Urbe Ica Maxi i Uppsala: "Det är ingenting vi håller på med. För det första vet vi inte när de kommer. Sedan kostar det väldigt mycket att ligga med fel pris, frågan är hur mycket det är värt."

http://www.dn.se/ekonomi/ica-bluffar-om-sina-laga-priser-1.978807

Ligger det något i DN:s påstående eller kan faktiskt kampanjer och råvarupriser ge så stora skillnader som 10-20%?

Annonser

Powered by EzPortal