Smarrig kycklinggryta efterfrågas

Startat av Sofia, 2009-02-23 20:14

Föregående ämne - Nästa ämne

dePaul

Citat från: Sofia skrivet 2009-03-10 20:13
Hmm, jag gjorde ett försök, men tyckte inte det blev riktigt rätt...  ???
På vilket sätt var det fel?

~Paul~

Sofia

Recepten jag fick upp liknade inte den soppan jag tänker på. Det var en ganska enkel soppa, kyckling och champinjoner var de enda "stora" ingredienserna.

Andreas

"Fjärdeklassarna Emma Andersson, Kalle Kjellman och Mathias Byskog från Rosentorpsskolan i Vellinge segrade i Barnens Egen Matskola 2009 och tävlingen Pippi på gryta som avgjordes på Operakällaren i Stockholm idag."

Kyckling a la curry

Av Rosentorps skola, 4, Vellinge
Tävlande elever: Mathias Byskog, Kalle Kjellman, Emma Andersson
Lärare: Lina Hansson

4 kycklingfiléer
1 vitlök
2 lökar
1 matsked röd curry
3 deciliter kokosmjölk
1 hönsbuljongtärning
½ matsked soya
1 paprika
2 morötter
Salt och peppar
1 matsked sweet chili
1 matsked farinsocker

Tillbehör
1 zuccini
1 liten burk vattenkastanjer

Bryn kycklingfiléerna och lägg i en gryta. Bryn vitlöken, löken och röd curry i lite vatten. Lägg i grytan. Häll i kokosmjölken, hönsbuljongen, soyan, paprikan och morötterna i grytan. Krydda med salt, peppar, sweet chilisås och soya.

http://www.newsdesk.se/pressroom/matskola/pressrelease/view/vellingeelever-lagade-sveriges-godaste-kycklinggryta-278875
Den som inte frågar får inga svar.

Sofia

Visst låter skolklassens gryta supergod, men det är inte den (soppan) jag är ute efter. (Eller det kanske bara var ett förslag på kycklinggryta?)

smakakarin

Om jag var du skulle jag testa denna!!!

Skogssvampspanna med grönsaker
http://smakakarin.blogspot.com/2009/02/skogssvampspanna-med-wokgronsaker.html

Den här är enkel (antagligen för enkel) men vansinnigt god och rätt nyttig. Dessutm märks det inte att den är verken god eller enkel, men den är GRYM! Tro mig... Ge den en chans. Lycka till!!!

Kram Karin

Andreas

Sofia: Precis, det var inget försök att svara på din fråga utan bara rent allmänt något som jag tyckte passade i en tråd med rubriken "Smarrig kycklinggryta efterfrågas".

Karin: Enkelt är bra! Fast för vissa är det ibland en kostnadsfråga, vad kostar en burk Arla Skogssvampspanna, hur mycket dyrare blir det att använda den jämfört med att istället köpa matlagingsgrädden den innehåller, torkad svamp och lite kryddor?
Den som inte frågar får inga svar.

smakakarin

Andreas: Ja här är det ju en prioriteringsfråga, givetvis! Har man tiden, orken och vill hålla nere kostnaderna så är det säkerligen bättre att fixa den från grunden. Min poäng var mest att det finns (peppar peppar) bra halfabrikat att använda som är riktigt goda! Jag är annars rätt skeptisk till sådant och gör helt min mat från grunden  :D

Krista

Nu blir det lite OT här, men men där skogssvamppannan tycker jag är rätt god (jag gjord en så god grej häromveckan: hittade spännande fryst svampmix i frysdisken på ica, en blandning av nån sopp och asiatiska svampar var det, stekte på det och blandade med skogssvamppanna).

Fast jag har för mig att nån sylt var huvudingrediensen i skogssvamppannans smakpasta (?). Jo lingonpuré var det. Och så 12,5% torkad svamp. Kostar 16.90 kr i min affär men ibland 22-23 kr på andra ställen.

Man kan säkert ha i kyckling också om man vill ha svampgrytan mer matigt (...fular in mitt svampinlägg på onT-spår igen...) ;D

smakakarin

Den är ju sååå god! Och den kan som sagt varieras i det oändliga! Värt ett försök? :)

Citat från: Krista skrivet 2009-03-13 10:43
Nu blir det lite OT här, men men där skogssvamppannan tycker jag är rätt god (jag gjord en så god grej häromveckan: hittade spännande fryst svampmix i frysdisken på ica, en blandning av nån sopp och asiatiska svampar var det, stekte på det och blandade med skogssvamppanna).

Fast jag har för mig att nån sylt var huvudingrediensen i skogssvamppannans smakpasta (?). Jo lingonpuré var det. Och så 12,5% torkad svamp. Kostar 16.90 kr i min affär men ibland 22-23 kr på andra ställen.

Man kan säkert ha i kyckling också om man vill ha svampgrytan mer matigt (...fular in mitt svampinlägg på onT-spår igen...) ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal