Kaninkött

Startat av bryggens, 2008-04-05 15:57

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Undrar om det skulle finnas intresse för kaninkött, tänkte ev. börja uppfödning även fast sambon säger att "då flyttar jag".
Åt en hel del kanin när jag var barn, kommer ihåg att njurarna var goda. ;)

roffekock

Bryggens vi har gemensamma intressen vad gäller kaninuppfödning jag ska dra igång med detta om ca ett år i mindre omfattning,men som jag förstått finns det ett stort underskott på kaninkött i landet. Frågan är bara på vilken nivå man ska lägga sig och vilka förutsättningar man har. Jag har tagit kontakt med en kille som heter Gösta på Vreta kaningård som är otroligt kunniga i detta här får man hälp på alla sätt, det finns även kursversamhet mm du kan gå in på deras hemsida och kolla och ta gärna kontakt med denna Gösta och du får garanterat hjälp.

Jag har tagit upp detta ämne förut i en tråd men den dog rätt snabbt och det förvånar mig att int. för kanin är så litet hos oss Svenskar. Folk från övriga Europa äter mycket av detta och jag personligen gillar det starkt ett riktigt höjdarekött magert och bra.

Vreta Kaningård hjälper dej även med avsättning för köttet så man behöver inte börja en sådan versamhet i blindo utan man vet att man kan sälja det man producerar.

Bryggens vi kan väl hålla lite kontakt i denna fråga skulle vara skoj tycker jag och om det är andra som skulle vilja haka på desto roligare. Börja med att kolla på lite recept på KANIN. ;)

http://www.vretakaningard.se/

/rolf

och du om hon skulle dra så finns det plats. Bättre en kanin i handen än två i skogen
Matforum är bäst

Shanta

Låter intressant faktiskt. Bor ganska nära Vreta kaningård själv, så man kanske borde testa någon gång. Tänk igenom det bara, låter inte som något man startar i ett nafs.
Föresten, hur har såna här djur det igentligen. Ligger dem i trånga burar hela dagarna, eller hur funkar det?

agnetasch

Jag tycker också det låter intressant, skulle gärna köpa kaninkött men har inte hittat någon kaninuppfödare här i västra Sverige. Finns det någon?

Citat från: Shanta skrivet 2008-04-06 15:44Föresten, hur har såna här djur det igentligen. Ligger dem i trånga burar hela dagarna, eller hur funkar det?

Lite på skoj: när jag i min ungdom hade kaniner satte jag på dem halsband o koppel, la kopplets ögla runt en käpp i marken o vips fick Skutte en jättering att sitta o käka i. Dom var rätt utsatta för rovdjur men vaktades ivrigt av vår hund som adopterat dom som sina barn (en hanhund alltså!?) En dag råkade två käppar placeras för nära varandra. Lycklig nedkomst en tid senare ;D 

roffekock

Om man ska satsa på ekonomiskt styrd produktion så får du nog räkna med att ha dem inomhus. Men annars kan man nog ha dem ute om du ska ha småskaligt. Jag vet inte om det finns något om KRAV i detta samanhang i så fall ska dom nog gå ute men vi får väl se vad det bär.
Men helt klart intressant projekt som man lätt kan tjäna en slant på.

agneta=har inte mamma sagt till dej att du inte ska leka med pinnar när man är liten :D   

/rolf
Matforum är bäst

kurt

Man måste tydligen ha kaniner bra inlåsta, av någon anledning så brukar även kaniner för köttproduktion regelbundet "fritas", det måste ha något med pälsen att göra?

roffekock

2008-04-07 16:38 #6 Last Edit: 2008-04-07 16:41 by roffekock
Dom behöver inte fritas för pälsens del från mig, skinnet bjuder jag på. Dom som rör mina kaniner får på pälsen. ;D :(
/rolf
Matforum är bäst

kurt

Jag såg att Jamie Oliver skrev (i boken "Hemma hos Jamie") att för 60 år sedan åts det mera kanin än kyckling (i Storbritannien). Hade man satsat på avel av kanin i smma omfattning som med kycklingen, så borde rimligen kaninkött kunnat vara lika vanligt som kyckling. Dessutom borde kanin vara billiga att föda upp än kyckling, den borde tillgodogöra sig näringsämnen effektivare än kycklingen.?

jaw76

Jag äter gärna och relativt ofta hare, har dock aldrig provat kanin. Är det stor skillnad?

agnetasch

Jag tycker att kaninen har ett ljusare kött,ungefär som kyckling.Det är inte lika mörkt o "smörjigt" som harens.Dessutom innehåller kanin(odlad) inget hagel ;D

jaw76

Haglet är ju halva nöjet  ;)

agnetasch

Halva nöjet för dig o halva nöjet för tandläkaren ;)

roffekock

Finns det igen som har lite recept kring kanin?

/rolf
Matforum är bäst

bryggens

Ur Vårt Hems Stora Kokbok från 1933 finns det följande recept:
Stekt kanin, Stekt marinerad kanin, Frikasse´på kanin,
Kanin i tomatsås, Kanin i currysås, Kanin i kål,
Ragu på kanin och Paj på kanin.
Är det något som jag ska skriva av?

roffekock

Kanin i kål låter glassigt. Om du orkar skriva av är jag tacksam. Jag har sett ett recept en gång med senap det tror jag skulle vara klockrent.
Någon?

/rolf
Matforum är bäst

bryggens

1 kanin                                                         
1/2 hg. späck
1 msk salt
1/2 tsk. vitpeppar
3 - 4 msk. smör
3/4 kkp. vetemjöl
1 kålhuvud
1 tsk hel kryddpeppar 3/4 - 1 l. buljong
" Kaninen bör hänga 2 - 6 dagar efter slaktandet, beroende på årstiden. Den flås som hare no 1087. Huvudet hugges av. Lår och bogar skäres loss. Revbenen huggas bort strax intill den köttiga ryggdelen, file´n. Rygg, bogar och lår delas i mindre bitar, som späckas väl med späckstrimlor, rullade i salt och vitpeppar. Kokande buljong spädes på, och anrättningen får sakta koka under lock omkr. 2 tim tillsammmans med kålen,skuren i strimlor, och kryddpepparn"

agnetasch

På Samos höll jag nästan på att få äta sovlaki på kanin, grillspett alltså. Det kan ju vara en variant. Med bacon, lök , svamp o paprika :D

chipskungen

på blocket kan man hitta kaniner som folk skänker bort! Meningen är väl att man ska ta hand om kaninerna men jag brukar slakta dom hemma i garaget och käka upp dom ;D

agnetasch


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal