Facebook - fördelar och nackdelar?

Startat av Mickan, 2010-06-20 20:19

Föregående ämne - Nästa ämne

webguide

FRA kan göra den kopplingen om de vill.

Google kan förmodligen koppla ihop dig med väldigt mycket beroende på vad du använder för Googletjänster etc. Jag har inte hundrakoll på vilka som kan göra vad, men tekniskt är det  möjligt för t.ex. Google att koppla ihop dig med väldigt många fler källor än vad Facebook kan. För att Facebook skall göra den kopplingen krävs det att siten du går till använder gillaknappen (eller någon annan Facebookfunktion). I Googles fall, räcker det med att siten kör Adsense, eller att du använder Google toolbar, eller att siten ifråga ägs av Google (t.ex. Youtube). Via Gmail kan de analysera din korrespondens och ge dig annonser som överenstämmer med det som står i dina mail.

Andreas

Det skrivs mycket om Facebook nu.

På tal om att kartlägga så har den Kanadensiske säkerhetsexperten Ron Bowes som ett inlägg i säkerhetsdebatten samlat in hundra miljoner Facebook-användaress personliga uppgifter (länkar, adresser, foton osv.) och lagt ut i en stor fil som vem som helst kan ladda hem. http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=121505

Sen har Sifo har gjort en undersökning som visar att var tredje facebookmedlem har med okända på sin kontaktlista. Män är mer öppna för okända, 40% av alla män har okända facebookvänner. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.416574-vanligt-med-okanda-facebook-vanner

Vad är det då för "okända" vänner folk har? Ja till exempel Anna Anka. Hon berättar i en artikel att hon inte gillar att Facebook blivit så vanligt och att det är alldeles för tillgängligt för konstiga typer. "Jag sorterar bland sexiga, äckliga meddelanden och bland dem som skriver knepiga saker. Då blockerar jag dem med en gång. Men de som verkligen uppskattar mig och vill ha mig, de ska få tillgången till mig." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/anna-anka-facebook-stangde-ner-mig_5054827.svd

Citat från: webguide skrivet 2010-07-21 10:19
Jag tror att man inte riktigt greppar vad det handlar om, Facebook är en UGC-tjänst, det innebär alltså att den som använder tjänsten också skapar sina egna förutsättningar med den. Det är upp till användaren att "göra så att man gillar det" inte tvärtom.


Skapa egna förutsättningar låter väldigt bra och brett men samtidigt väldigt abstrakt, vad kan man egentligen göra i Facebook förutom att hålla koll på och kontakt med folk?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2010-07-29 18:01
Det skrivs mycket om Facebook nu.

På tal om att kartlägga så har den Kanadensiske säkerhetsexperten Ron Bowes som ett inlägg i säkerhetsdebatten samlat in hundra miljoner Facebook-användaress personliga uppgifter (länkar, adresser, foton osv.) och lagt ut i en stor fil som vem som helst kan ladda hem. http://www.vasabladet.fi/Story/?linkid=121505


Ja, det är ju inte så svårt att göra.

Citera
Sen har Sifo har gjort en undersökning som visar att var tredje facebookmedlem har med okända på sin kontaktlista. Män är mer öppna för okända, 40% av alla män har okända facebookvänner. http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.416574-vanligt-med-okanda-facebook-vanner

Vad är det då för "okända" vänner folk har? Ja till exempel Anna Anka. Hon berättar i en artikel att hon inte gillar att Facebook blivit så vanligt och att det är alldeles för tillgängligt för konstiga typer. "Jag sorterar bland sexiga, äckliga meddelanden och bland dem som skriver knepiga saker. Då blockerar jag dem med en gång. Men de som verkligen uppskattar mig och vill ha mig, de ska få tillgången till mig." http://www.svd.se/nyheter/inrikes/anna-anka-facebook-stangde-ner-mig_5054827.svd

De är okända i den mening att man inte känner dem sen innan, man har bara kommit i kontakt med dem via Faebook.

Citera
Skapa egna förutsättningar låter väldigt bra och brett men samtidigt väldigt abstrakt, vad kan man egentligen göra i Facebook förutom att hålla koll på och kontakt med folk?


Jo men man håller ju kontakt med folk, och det är ju precis det man gör om man t.ex. sitter på ett fik. Man träffar människor, umgås, skriver, pladdrar (en stor del av vårt prat IRL är pladder, det ser bara värre ut i textform). Man delar bilder med varandra, man kan spela med varandra, man kan skapa intressegrupper etc.etc.

janbeck

Tycker facebook är kul av precis samma anledningar som folk har för att kalla det ytligt. Att "samla" vänner är väldigt roligt och det känns nästan som att samla frimärken! Sen är det också bra därför att alla andra har det. Man hittar sina kompisar där, så om man känner sig ensam är det bara att logga in. Efter en tid kommer man dock inse att man har lagt till för många kompisar och då blir det lite irriterande... Att kolla på andras bilder bryr jag mig inte heller mycket om.

ganska rolig sida: http://www.facebook.com/epicfails

Psilander

2012-01-09 16:11 #44 Last Edit: 2012-01-09 16:13 by Psilander
Facebook är en intressant företelse och är bra i sitt syfte, att sammanlänka vänner och bekanta och man kan enkelt ha koll på vad gamla och nya vänner gör. dock måste man vara på sin vakt och visa stor hänsyn till sin människorna i sin omgiving, precis som i IRL.

Många tänker sig inte för och taggar till höger och vänster, skriver statusuppdateringar som inbjuder till inbrott etc. Visa hänsyn och tänk efter före så är Facebook väldigt trevligt. Det inbjuder till att manåterupptar kontakten med gamla barndomsvänner, man kan utveckla kontakten med vänner man bara träffat ytligt.

Jag använder det för att synka mina vänner som är spridda över riket, samordna inbjudningar och se vad som händer med dem till vardags men även chatta lite här och där tex om man är på tjänsteresa och inte har möjlighet att ringa osv.

Men som med ALLT på internet så skriv eller gör ingenting som du inte är beredd att stå för i IRL allt lagras och kan spåras.

Skall vi blanda in FRA-lagen i det hela så är jag positiv till den och ser inte direkt integritetsproblemen eftersom jag inte anser att jag publicerar nått som jag inte kan stå för i IRL.


webguide

En negativ trend, gäller både Facebook och Google är kommersialiseringen av dem, båda två använder funktioner som generaliserar människor och visar innehåll som de "tror" att just du är intresserad av (för att kunna skicka relevanta annonser som de tjänar pengar på). Detta avskärmar individen från det "verkliga" nyhetsflödet. Det går rakt emot vad internet ger möjlighet till, en öppen och ocensurerad informationsrymd. Googles gamla paroll "dont be evil" slutade gälla för länge sedan, allt de gör, gör de för att tjäna pengar och de tar sig rätten att hantera och censurera information precis som de behagar. Den här artikeln om transparens och Google är intressant: http://www.seobook.com/transparency

Det är naturligtvis inget fel på att tjäna pengar, det som blir fel är när ett företag som Google utger sig för att vara "good guys" och att stå för öppenhet men som i själva verket döljer/censurerar sånt som gör att nån annan än de tjänar pengar på det.

Vad gäller FRAlagen så publicerar inte jag heller sånt som jag inte kan stå för men jag gillar ändå inte att staten går igenom all min privata korrespondens. Just nu lever vi i en demokrati men om ickedemokratiska krafter skulle få mer makt så kommer den här möjligheten att utnyttjas på ett mycket otrevligt sätt! Det är mycket enkelt att åsiktsregistera människor med stöd av lagen.

Psilander

Jo, jag kan förstå att man inte vill att staten kikar i privatkorrespondans,  Det vill inte jag heller. Därför är det bra att man reglerat signalspaningen i lag, dock tycker jag det är olyckligt att det blivit offentligt.

Jag ser dock internet ungefär som fria rymden där radiovågorna går och som vem som helst kan lyssna på. Ett email är inte mer skyddat än ett vykort. pkt-pkt tråd (klassisk telefon) eller brev i kuvert förbindelser är något helt annat. Helt enkelt jag förväntar mig att nån lyssnar på nätet så jag dånar inte över det. Är det inte FRA eller svenska myndigheter är det kanske NSA, Cosa Nostra, en fjunig tonåring som har lite för mycket egen tid eller NKVD.

Det är också bra att signalspaningen är utanför de annars klåfingriga politikernas kontroll, FRA är en myndighet med en otrolig intigritet och som inte är lika politiserad som många andra myndigheter.

Åsiktsregistrering förekommer mer eller mindre överallt - riktad reklam, Googles kartläggning av surfvanor etc. Hade man velat göra det så är det mycket enkelt, vill staten göra det gör de det med eller utan FRAlag.

Hasse

Med risk för att vi glider ifrån ämnet en smula, vill jag ändå nämna att vill man skydda innehållet i sina mail så finns det verktyg för att kryptera innehållet, t.ex. GnuPG*.

Dock skyddar man bara mailets innehåll och inte vem man har kommunicerat med.


*) http://www.gnupg.org/

webguide

Citat från: Psilander skrivet 2012-01-10 10:26
Jo, jag kan förstå att man inte vill att staten kikar i privatkorrespondans,  Det vill inte jag heller. Därför är det bra att man reglerat signalspaningen i lag, dock tycker jag det är olyckligt att det blivit offentligt.

Jag ser dock internet ungefär som fria rymden där radiovågorna går och som vem som helst kan lyssna på. Ett email är inte mer skyddat än ett vykort. pkt-pkt tråd (klassisk telefon) eller brev i kuvert förbindelser är något helt annat. Helt enkelt jag förväntar mig att nån lyssnar på nätet så jag dånar inte över det. Är det inte FRA eller svenska myndigheter är det kanske NSA, Cosa Nostra, en fjunig tonåring som har lite för mycket egen tid eller NKVD.


Yes, det är sant, allting övervakas, jag sysslar själv med en del marknadsföring som inbegriper sådan övervakning.

Citera
Det är också bra att signalspaningen är utanför de annars klåfingriga politikernas kontroll, FRA är en myndighet med en otrolig intigritet och som inte är lika politiserad som många andra myndigheter.


Det spelar ju ingen roll hur stor integritet de har, de följer lagen och om lagen t.ex. föreskriver att alla som är homosexuella skall registreras så kommer de att göra det.

Citera
Åsiktsregistrering förekommer mer eller mindre överallt - riktad reklam, Googles kartläggning av surfvanor etc. Hade man velat göra det så är det mycket enkelt, vill staten göra det gör de det med eller utan FRAlag.


Jo, det är sant, men med en lag har de ju så att säga lagen bakom sig, genom FRA får de verktyget att göra det.


k@ty

Jag vägrade ha Facebook. Man kan ju lätt bli beroende, men eftersom Sverige inte är mitt hemland då är ett bra sätt att ha kontakt med alla vänner och för mig en fördel är att när de ber om bilder så slipper jag skicka 100 mail... Men det är ju mina tankar :P

Andreas

Lätt beroende, ja, det bekräftar den första stora studien av Facebook.

"...var fjärde person säger att de mår dåligt om de inte får logga in på Facebook regelbundet"

"Svenska kvinnor tillbringar i genomsnitt 81 minuter varje dag på Facebook"

DN: Facebook sprider olycka
Den som inte frågar får inga svar.

k@ty

Citat från: Andreas skrivet 2012-03-06 12:35
Lätt beroende, ja, det bekräftar den första stora studien av Facebook.

"...var fjärde person säger att de mår dåligt om de inte får logga in på Facebook regelbundet"

"Svenska kvinnor tillbringar i genomsnitt 81 minuter varje dag på Facebook"

DN: Facebook sprider olycka


Tack och lov mår jag inte dåligt om jag inte kan logga in :) det kan vara roligare att se vad vänner håller på med men det är inte tråkigare om jag inte får logga in.

Vad har hänt med att ha en hobbie??!!

Andreas

Är inte Facebook en hobby? :)

I slutet av Rapport igår sades det att Facebook-studien jag länkar till ovan inte går att dra några generella slutsatser ifrån eftersom urvalet inte var slumpvis. Kanske är det Facebook som reagerat. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

k@ty

Citat från: Andreas skrivet 2012-03-07 11:26
Är inte Facebook en hobby? :)


ahahahha för några ja :P finns mycket bättre hobby än facebook ;)

såg den här nyheten på tidnigarna! Vad säger ni? Tror ni på detta?

http://weeklyworldnews.com/headlines/27321/facebook-will-end-on-march-15th/

webguide

Jag använder facebook i snitt 2 timmar/dag. Dessutom använder jag Facebook för att tjäna pengar (förutom den "vanliga" användningen).

k@ty

Citat från: webguide skrivet 2012-03-11 08:17
Dessutom använder jag Facebook för att tjäna pengar


Nu blev jag väldigt nyfiken :P hur tjänar du pengar med facebook? :)

webguide

Citat från: k@ty skrivet 2012-03-11 09:10
Nu blev jag väldigt nyfiken :P hur tjänar du pengar med facebook? :)


Jag kan inte berätta exakt hur, eller hur jag gör. Men det handlar om att visa innehåll som betalas på CPM-basis.

k@ty


webguide


k@ty

Inte egna... tyvärr. Skulle vilja ha en men vet inte riktigt av vad!...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal