Kebabsnusk.

Startat av roffekock, 2007-09-09 00:01

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Vi som diggar kebab vad säger ni nu då.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=687903&rss=145
Jag kommer att bojkotta den framöver. :o
Matforum är bäst

crlhrv

Vad vi har lärt oss: i Tyskland beställer du falafel, i Sverige kan du gott beställa kebab
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

2007-09-09 10:43 #2 Last Edit: 2007-09-09 14:05 by roffekock
Vad jag lär så är det att snabbmatsindustrin är hungriga efter mer vinster till varje pris.
Det gäller att vara på sin vakt med att köpa mat från ett ställe där man inte vet var råvaran kommer ifrån. Och om man inte vet så kan man be företaget att ta reda på det, dom har skyldighet att upplysa dig om sådant.

Att man sen ska kunna beställa mat som inte är full av skit är väl en naturlig, vilken sorts mat du än beställer. Och idag vet du inte var dessa pressade kebabkoner kommer ifrån, dom köps  som regel från den leverantör som har lägsta pris. Och tillverkas i det landet som i sin tur har billigaste råvarorna. Och detta bara för kebaben ska kosta 19.90 ::)
Matforum är bäst

roffekock

Jag finner det anmärkningsvärt att trots 35 tal pers. läst denna tråd inte mer än en komentar, detta på ett livsmedel som säkerligen ätes av oss alla då och då. Hur står det till med våra burgare? För att inte tala om våra pressade snitzlar som vi köper i gatuköket. Tror du att bara för att du bor i Sverige är mer skyddad än tex. Tyskland mot all skräpmat. I så fall glömm det, här råder samma ekonomiska mallar.
Kom loss nu, visa var ni står i denna fråga.
Jag vet att det är att sticka ut hakan men det är på tiden.
Matforum är bäst

Hasse

Anmärkningsvärt eller inte men jag äter sällan snabbmat, så vad ska jag säga? Den första kebab jag åt var mycket god, och var gjord med kött från ett spett med helt kött. Man kunde se hur hela köttskivor var trädda över spettet. Men detta var för många år sedan. Pizza är väl OK, även om man i vissa fall kan undra vad "skinkan" egentligen är. Sedan erkänner jag utan omsvep att jag är väldigt förtjust i QP-cheese på McDonalds.

Men, man får väl vad man betalar för. Det måste ju vara någon skillnad på en korv för 24,90 kr/kg och en för 80 kr/kg.

Tobias

Falafel är den nya kebaben.

Anne

Ja, jag vet inte heller vad jag ska säga.. jag har inte ätit kebab på ett antal år...
Anne's Food - min matblogg

roffekock

2007-09-09 21:56 #7 Last Edit: 2007-09-09 21:59 by roffekock
Det får du förklara vad du menar.
Citat från: Tobias skrivet 2007-09-09 21:33
Falafel är den nya kebaben.
Matforum är bäst

agnetasch

Man kan ju fråga sig varför man inte ska äta en maträtt man tycker om för att den innehåller saker som mänskligheten bestämt att man inte ska äta.Huvudsaken är väl att ingredienserna inte är hälsovådliga. Man vill ju ha billig mat,då så, man får vad man betalar för.
Påminner lite om experimentet med katt-grytan,ingen av gästerna kräktes förrän de fick reda på att det var katt de hade ätit.

Andreas

Citat från: roffekock skrivet 2007-09-09 18:22
Jag finner det anmärkningsvärt att trots 35 tal pers. läst denna tråd inte mer än en komentar, detta på ett livsmedel som säkerligen ätes av oss alla då och då. Hur står det till med våra burgare?


Det är inte så anmärkningsvärt, majoriteten av dem som läser trådarna är såna som inte ens är registrerade på forumet. Men visst vore det roligt om fler blyga smygläsare tog sig den halva minut det tar att registrera sig och sa vad de tyckte.

Ang. burgare är det nog inte lika enkelt att fuska med - kebab är väldigt tacksamt att fuska med på grund av kryddningen.

Citat från: agnetasch skrivet 2007-09-10 09:37
Påminner lite om experimentet med katt-grytan,ingen av gästerna kräktes förrän de fick reda på att det var katt de hade ätit.


Vad för kattgryteexperiment?

För att spinna vidare lite på det Agneta skrev - smakar det gott så är det gott oavsett vad ingredienserna är. En av de godaste kebaber jag nånsin ätit åt jag i Hannover men vad den innehöll vet jag förstås inte. ;)

Men givetvis ska vi inte äta slaktavfall utan att veta om det, bra idé att fråga kebabförsäljaren vad det är för nåt i kebaben fast frågan är om han kan ge dig ett vettigt svar - sker fusket på kebabrullefabriken vet kebabförsäljaren knappast något om det.

Jag tror att den enda lösningen som verkligen fungerar fullt ut är livsmedelsinpektörer som tar regelbundna och slumpmässiga prover.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Och hittar vad? Pressad råtta? ;D

Berättelse om våra djupt rotade fördomar:
Ett par forskare bjöd in en samling matglada människor för att provsmaka några goda köttgrytor.Alla tyckte att köttgrytorna verkligen var goda,man drack vin till o trivdes i största allmänhet.Då berättar forskarna att den ena köttgrytan hade innehållit kattkött.Då går samtliga f.d. belåtna middagsgäster ut o kräks.

Tobias

Citat från: roffekock skrivet 2007-09-09 21:56
Det får du förklara vad du menar.


Så är det i alla fall för mig. Falafeln har tagit kebabens plats som fyllekäk.

roffekock

Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal