Uppsala: Hambergs fisk

Startat av Shanta, 2008-08-01 11:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Shanta

Jag var och åt på Hambergs för ett tag sen. http://www.hambergs.se/

Hambergs är en kombinerad fiskbutik/restaurang, vilket i mitt tycke ger en ganska avslappnad stämmning. Man kan sitta och titta på folk som går förbi utanför och då och då så trillar det in någon som ska köpa fisk.
Själva restaurangen är ganska liten, med en liten uteservering med bord längs trottoarkanten. När vi kom var det ganska gott om platser (kanske för att vi undvek värsta rusningstid), så vi valde att sitta inne, mest för att det satt en gubbe och blossade på en cigar utanför precis när vi kom.

Menyn var relativt kort, med enbart fisk, eller varför inte en skaldjurstallrik? Själv satt jag och valde mellan Abborre eller Hälgeflundra (aldrig sett den stavningen för, men det stod faktiskt så på menyn!), men valde tillslut hälgen. Som tur var valde sällskapet Abborre, så vi kunde smaka varandras. Priserna låg på runt 150 - 195, förutom hälleflundran, som var dyrast på menyn och kostade 295, och skaldjursfaten som går att få ungefär så avskalade eller påkostade som man vill. Överlag rätt schysta priser alltså.

Medan vi väntar på maten kommer de in med en brödkorg, riktigt gott, man får akta sig så att man inte äter sig mätt innan maten hunnit komma! Servicen var för övrig pigg och alert hela kvällen.

Så kommer maten, både hälleflundran och abborren var relativt enkla anrättningar, hälleflundran serverades med pepparrot och skirat smör och abborren med brynt smör och kapris (är det någon skillnad på brynt och skirat föresten? Det såg likadant ut). Till båda serverades färskpotatis.
Hälleflundran ser ut som en tjock vit kotlett ungefär, men man märker skillnaden i munnen - den bara smälter och är i kombinationen med pepparrot och skirat smör vansinnigt god! Detsamma gäller för abborrfileérna som med sitt nästan knapriga yttre och mjälla inre smakar fantastiskt.  Det var förövrigt väldigt generösa portioner, det kändes som om man skulle få rulla ut till bilen..

Så för att summera - Har jag ätit godare mat någon gång? Vet inte, det ligger definitivt där i toppen. Har jag ätit godare mat för det här priset och i en sådan trevlig miljö? Knappast. Det kan bara bli ett betyg alltså.

5/5 - ett ställe att återkomma till, ofta.

Cohen

Hälgeflundra och hälleflundra är olika fiskar!

agnetasch

2008-08-03 09:44 #2 Last Edit: 2008-08-03 09:49 by agnetasch
Vad skulle det vara för skillnad? Båda har ju det latinska namnet hippoglossus hippoglossus.
Eller rättare sagt helgeflundra inte hälgeflundra (älg-fisk?) o hälleflundra har samma latinska namn

Shanta

Helgeflundra var det nog ja, men skille det vara en annan fisk? Aldrig hört talas om

Cohen

Tror att det med hälgefulndra oftast menas hällefisk.

http://svenskfisk.se/1104.aspx

Hälleflundra är emerllertid något annat.

http://svenskfisk.se/1107.aspx

agnetasch

Så om man på en restaurang beställer hälgeflundra så får man blåkveite (liten hälleflundra)
Men om man beställer helgeflundra så får man hälleflundra?

Vad fick egentligen Shanta  ???

Cohen

Confusion! :)

Gå tillbaka och fråga efter det latinska artnamnet.

agnetasch

Om matforum sponsrar kan jag offra mig o åka till Uppsala, äta plattfiskar på Hambergs o fråga efter deras latinska namn ;D

Shanta

Om man tänker rent prismässigt då, hur passar kopiorna in då (295 kr)?

Rookie-T

2008-08-05 15:08 #9 Last Edit: 2008-08-05 15:11 by Rookie-T
skirat smör är när du tar smöret och värmer upp den och sen tar bort det "klara" smöret från "bottensatsen" (får man kalla det så?) det blir som en klar olja typ. Brynt smör är smör i en panna/kastrull som fräses och får färg för att sedan kallas sig brynt smör :)

Det är så jag ser på hela biten iaf.

(jag uppskattar nog bryntsmör bäst när den har en lite rundare stekig smak)
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Joel

Helgeflundra och Hälleflundra (Kveite på norska) är 2 legitima namn på samma fisk och är släkt med den mindre fisken Liten Hälleflundra, el. Blåkveite. Endast den förra serveras på Hambergs fisk, aldrig Blåkveite el "Liten Helgeflundra".

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal