Såser

Startat av annamaria, 2007-10-27 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Jag är på sås-jakt!!! Ge mig några tips...snälla. Framförallt kalla såser. Har tröttnat på mina...vill inte ha de vanliga - vill ha nytänk!!!

Urban

Vilka är dom vanliga såserna?. Nämn dom som du tycker är vanliga så man vet vilka man kan utesluta.

annamaria

Okej...vanliga såser: tzatsiki, tomatsås, romsås, raita, vitlökssås, bearnaise, hollandaise, brun sås, vit sås, creme fraichesåser - med vitlök och kryddor.  Önskar med andra ord - lite andra kryddsättningar. Kanske med dragon, timjan, chili osv. Varma såser går också bra. Kan passa till det mesta kyckling, kött, fisk, sallader. Kanske god sås som kan blandas med sallad?

crlhrv

Chilisås + citronsaft + spiskummin + olivolja, salt och peppar ger en utmärkt sås till t.ex. grillat eller bulgursallad.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

annamaria

Kalasbra!! Precis sånt menar jag!! :)

annamaria

Det är tydligen fler än jag som har såstorka :D :D

Hasse

Skirat smör?

Skämt åsido, när du räknar upp vanliga såser så ingår i stort sett alla såser jag kan. Så det är kanske inte helt lätt, åtminstone inte  för en amatör som jag, att komma med nyheter.

Majonnäs och créme fraiche kan blandas och kryddas efter smak, t.ex. med curry. Men det visste du väl redan?     :D

pipopp

Jag tror det beror på en personliga matskapande. Jag tänker aldrig sås i första ledet, det kommer på slutet när öviga komponenter i måltiden satt sig.
Jag tänker oftast först grönsaker, sedan sovel. Efter det någon passande stärkelse-fiber-bulksak som pasta, gryn eller potatis.
Om det sedan ser vackrare ut eller om någon smak saknas så blir det en sås till.

Kanske som en musiker, en del tar texten först, andra skapar melodin först. En del köper färdiga låtar av andra. :-)

agnetasch

Jag börjar med texten...jag menar sovlet. Det är den jobbiga delen; eftersom jag bojkottar inplastade filéliknande saker blir det råvaror som ofta behöver förberedas. Har man valt sovel börjar man ana vilken typ av sås man ska göra till (inte gärna bearnaisesås till kroppkakor o likn) men ibland tryter ideérna. Har man riktig idétorka kan man alltid ta till böcker; för endast 49:- får du "Goda såser" på AdLibris.

Kari

Hemma här äter vi kanske varm sås en eller två ggr på ett år.. Men kall sås på matlagnings yoghurt i "hink" slinker ner oftare.

Senast - matyoggi, citron och kapris som hackades smått och ett gäng hela som dekoration. Fräscht och överraskande gott till stekta abborrfiléer.

Rätt mycket i en sån "hink" men å andra sidan håller den 3-4veckor efter öppnande. Iaf Lindals tukiska och den grekiska man köper på Lidl.

annamaria

Håller helt med om att yoghurten är kalasbra! Bara ett litet bekymmer - jag och dottern är laktosintoleranta. Tyvärr så är den laktosfria yoghurten inte alls god. Den är tunn i både konsistens och smak. Tänk om någon kunde göra en laktosfri tjock och krämig yoghurt! Däremot är den laktosfria lätt creme fraichen bättre än den "vanliga" fakstiskt - kan rekommenderas - den är krämigare och inte så tunn.

Andreas

Jag gillar jordnötssås och så finns det goda såser med mörk choklad. Frukt-, bön- eller grönsaksbaserade såser är kanske också ett alternativ?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Bönsås önskas gärna, finns recept också kanske? Grönsaksvariant också väldigt gärna!!  :)

Andreas

Tyvärr har jag inte recept på nån sån sås, jag spånade bara över möjliga såstyper där på slutet.

Hittade en kikärtssås här som används till blomkål, den kanske kan vara något?
http://www.icakuriren.se/recept_visa.asp?iId=2005

Annars får vi hålla tummarna för att nån annan på forumet har nåt bra bönsås eller grönsakssåsrecept!
Den som inte frågar får inga svar.

Susanna.S

Gjorde en god och enkel kall sås på Creme Fraich, sweet chili och vitlök

annamaria

Vad hade du sweet chili-såsen till? Låter gott!

sarkku

Citat från: Andreas skrivet 2007-11-01 19:06
Jag gillar jordnötssås och så finns det goda såser med mörk choklad. Frukt-, bön- eller grönsaksbaserade såser är kanske också ett alternativ?


Finns de nåt bra recept på jordnötsås??
Testade för ett tag sen, men va sådär

Kari

Matlagningsyoghurt på hink är en universal hemma hos oss - speciellt till kall sås och dipp. Vad ska den vara till? Undrar nyfiken i en strut..

Om det ska vara vitlök i så gör den flera timmar innan så det hinner dra sig ordentligt.

annamaria

Visst är yoghurten underbar! Men inte för en laktosmage tyvärr....ingen vill umgås med mig då. Jordnötssås gjorde jag för något halvår sedan. Jag minns inte exakt - jordnötssmör, kokosmjölk och lite röd currypasta var det i alla fall i den. Jag är inte så förtjust i det tyvärr.


annamaria

Nu tänkte jag liva upp den här gamla tråden igen. Jag är på jakt efter goda fisksåser. Fisk lagar jag väldigt sällan men nu när Halldins lax har kommit in i mitt matliv så vill jag laga mer fisk. Just nu så vill familjen leva av lax med hollandaisesås (på påse).

Så dela gärna med dig av fisksåser. Kalla som varma. Traditionellt som nytt. Till kokt, grillad eller stekt ja vilken sorts fisk som helst.

Remoladesås - hur gör man det? Hollandisesås på riktigt?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal