Surkål till all slags korv !!!!!

Startat av roffekock, 2007-09-09 22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Många gillar inte surkål men här kommer ett recept som gillas av många för dess milda framtoning och är utmärkt till olika korvar. Receptet är skrivet av en som är yrkesskadad.Jag vet inget om mått osv.

1 Burk surkål sköljes i flera vatten
1 Gul lök finhackad
3 Äpplen skalade och finhackade
1 pkt Bacon
1tsk krossade kumminfrön
1tsk timjan el färsk kvist
några drag på pepparkvarnen
ev. salt
1 l färsk vispgrädde

Fräs bacon lök,äpplen,kryddor ev lite smör. Fyll på med den avrunna surkålen på med grädden och låta koka ihop på svag värme. Håll koll på botten det bränner lätt. Kan med fördel kylas ner och förvaras i kylskåp för att återvämas. Tänk bara på att du ska ha lock på förvaringskärlet annars kommer hälsovårdsnämden.
Mängden grädde kan man ju laborera med men detta recept är inte till för bantare el annat löst folk :o
Matforum är bäst

agnetasch

Tack för ett spännande recept,det är alltid mycket godare att "göra" något av surkålen o inte bara äta den direkt ur burken.Men vad är det för yrke du syftar på som inte kan någonting om mått?Taxichaufför?Operasångare?Jag hoppas inte du menar kockyrket.Kockar ska ju vara experter på mått,vikt o utfall av livsmedel.
Jag hittade ingen "färsk" vispgrädde i affären,de hade bara vanlig ;D

Andreas

1 liter grädde ja det var minsann anmärkningvärt rejält må jag säga! Jag antar att det inte är nån 300-grams burk med surkål du menar... hur stor burk menar du egentligen?

Skall baconet finhackas?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Surkål är underskattat och fram till grädden lät det nästan som en choucroute. Gott!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

roffekock

Yrket jag syftar på är vattentrampare han har sitt i fötterna kocken/kokerskan har sitt i fingrarna.
Baconet ska strimlas.
Burkens storlek bör vara ca. 1kg
Mängden grädde behöver inte vara 1l men jag anser att det är max. Grädden ska vara färsk inte sur. :-*
Matforum är bäst

agnetasch

Vadå sitt i fingrarna?Inbyggda måttsatser?Måtte se kul ut ;D

Mickan

Alsacisk specialité. När servitrisen lagt upp en snygg tallrik till alla lämnar hon resten av fatet för eventuell backning. Jag kan lova att jag tog om!


Video meliora proboque deteriora sequor

roffekock

Mickan hur trevligt ser det inte ut med denna mat och underbart smakar det.

/rolf
Matforum är bäst

Fredrik Goldhahn

Grädde i surkålen??? Hugaligen...men annars lät det ju gott även om jag inte förstår vitsen med att skölja burk-surkål! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

dePaul

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2009-07-25 11:16
även om jag inte förstår vitsen med att skölja burk-surkål! =)
Man får bort den värsta sträva surheten i kålen. Detta är en vanlig procedur i mellaneuropeisk matlaning.

~Paul~

Fredrik Goldhahn

Den jag brukar köpa är varken för sur eller direkt sträv - rätt i kastrullen bara! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

dePaul

OK. Det finns förståss många varumärken med varierande surhetsgrad. Lidls vaiant är inte speciellt sur, men många andra är det :).

~Paul~

Mickan

Surkålen från Lidl är enligt mig den bästa som finns att få på burk!
Video meliora proboque deteriora sequor

dePaul

Citat från: Mickan skrivet 2009-07-25 17:14
Surkålen från Lidl är enligt mig den bästa som finns att få på burk!
Den är ganska OK. Vilka andra har du testat?

~Paul~

Mickan

Druvan, glömt märke från ÖB, glömt märke från Vivo, glömt märke från Hemköp...
Video meliora proboque deteriora sequor

dePaul

OK. Jag har tyvärr ingen erf. av dessa märken :(. Den bästa är dock den hemkörda ;).

~Paul~

Mickan

Kör du med dofilusbakterier för att få extra fart? Jag har sett det i allt fler recept.
Video meliora proboque deteriora sequor

dePaul

Citat från: Mickan skrivet 2009-07-27 15:05
Kör du med dofilusbakterier för att få extra fart? Jag har sett det i allt fler recept.
Nej, det gör jag inte. Kör på traditionellt sätt.

~Paul~

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal