Avfrostning av frysen (energibesparing?)

Startat av Andreas, 2009-02-09 08:58

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Hur ofta frostar du av frysen? Ibland hinner man inte riktigt med allt man borde, så här illa såg mitt frysskåp ut innan avfrostningen i lördags, inte bra...

Det sägs ju att man sparar energi på att frosta av frysen regelbundet, kan nån förklara varför, är det för att kylslingorna på något sätt fungerar sämre av att vara inkapslade av is eller drar frysen mer energi ju mer man har i den?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Det är för att kylslingorna fungerar dåligt om de är omgivna av isolerande is.

agnetasch

Vi brukar frosta av frysen när någon av misstag har kommit åt avstängningsknappen o vi upptäcker att isbitarna till whiskyn är blöta ;D

PerG

Vi brukar passa på under vintern när det blir riktigt kallt (inte så ofta här i Göteborg).

I år passade jag på när det var -14 eller vad det var. Ut med alla varor på balkongen i papp-påsar, frosta av, in med allting (sorterat då) och kasta det som man hittade längst in som man borde slängt för länge sen..

annamaria

Jag frostar ur innan jul - så blir det i alla fall en gång/år. Om det är ett bra år så levereras det gris 1-2 gånger och då frostar jag ur för att få plats med allt kött.

helfgren

Tur jag hittade den här tråden , har en frysbox som jag inte har frostat av sedan vi köpte huset 2004   ::) . Är bara till att frosta av den till helgen då .

MVH// Henrik
Carpe diem

Andreas

Har du möjlighet, köp gärna en Clas Ohlson-elmätare (eller Jula) och mät snittförbrukningen ett dygn före och ett efter... det vore intressant att höra vad det faktiskt gör för praktisk skillnad. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632343

Citat från: kurt skrivet 2009-02-09 11:06
Det är för att kylslingorna fungerar dåligt om de är omgivna av isolerande is.


Jag kan förstå att isen isolerar och gör systemet trögare men häller jag vatten genom en smal tratt så kommer det ju ändå fram förr eller senare i samma mängd om du förstår hur jag menar. Så kan du utveckla?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Vilken skillnad det gör i vilken temperatur frysen står i. Frysen i köket får frostas av ofta, frysen som står i en sval hall inte så ofta o frysboxen i jordkällaren (aldrig över 12°) har jag aldrig varit med om att frosta av. Jag flyttade hit för 10 år sedan ;D

kurt

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-10 08:21
Har du möjlighet, köp gärna en Clas Ohlson-elmätare (eller Jula) och mät snittförbrukningen ett dygn före och ett efter... det vore intressant att höra vad det faktiskt gör för praktisk skillnad. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632343

Jag kan förstå att isen isolerar och gör systemet trögare men häller jag vatten genom en smal tratt så kommer det ju ändå fram förr eller senare i samma mängd om du förstår hur jag menar. Så kan du utveckla?


Om du pumpar runt ett kylmedium som skall ta upp värme från varorna i frysen, så kommer värmeöverföringen bli mycket sämre om det är en massa is på kylelementen. För att överföra lika mycket värme måste man pumpa runt mera kylmedium.

Andreas

Jag förstår hur du menar men jag blir ändå inte riktigt klok på detta. Om isens tröghet gör att kompressorn pumpar runt mer köldmedium borde väl det bara innebära att frysen kyls mer innan termostaten slår ifrån, dvs. frysen blir kallare än inställt börvärde. Men det betyder också att det tar längre tid innan kompressorn slår på nästa gång. OK temperaturkurvan svänger mer vilket förstås inte är optimalt men innebär det verkligen nån jättestor skillnad i energiförbrukning? Och å andra sidan borde väl isen också fungera som en köldbuffert så att temperaturen i frysen inte stiger lika mycket när man öppnar den?
Den som inte frågar får inga svar.

kurt

Att ha is på frys elementen är likvärdigt med att placera mineralull mellan spisplattan och kastrullen! På spisen måste du då tillföra mycket mera energi för att koka upp vatten. I frysen måste du i stället pumpa runt mycket mera kylmedium, visserligen får du tillbaka lite av energin i form av en varmare frys, men det har man ju ingen nytta av sommartid.

Hasse

Andreas, jag förstår hur du tänker. Ur ett strikt fysikaliskt perspektiv tänker du rätt. Men som alla vet handlar fysik inte om verkligheten, utan fysik är något konstigt som står i skolboken.   :)

Trots att jag är en man som ägnar sig åt just skolboksfysik, ska jag försöka förklara. Det är inte alls svårt, men handlar om just det man brukar bortse från i skolboken, nämligen energiförluster.

Ett kylskåp, eller en frys, har som uppgift att transportera värme från insidan av skåpet till utsidan. Det görs med hjälp av en pump/kompressor och ett system av rörledningar där köldmediets tryck varierar. På insidan av frysen är rörledningen kall och på utsidan/baksidan varm.

Om nu röret på insidan är belagt med is, eller något annat som isolerar, kan inte pumpen transportera lika mycket värme per minut från insidan till utsidan. Systemet blir trögare precis som du var inne på, och pumpen måste arbeta längre tid för att transportera samma mängd värme.

Nu kommer poängen: Så länge pumpen arbetar så förlorar vi energi i form av förluster till omgivningen. Om pumpen måste arbeta längre tid för att transportera samma mängd värme från frysens insida, kommer energiförlusterna att bli större per mängd transporterat värme. Frysens verkningsgrad minskar eller med andra ord, den blir mindre energieffektiv.

Hoppas att jag uttryckte mig någorlunda begripligt.

Andreas

Kurt: Är det inte snarare likvärdigt med att du har en kastrull med 5 cm tjock botten, isolerad runt väggar och topp, fylld med vatten i vilken ligger en temperaturgivare kopplad till ett på-av-reglersystem som skall hålla temperaturen på säg 70 grader. Vad jag då menar är att temperaturen fortsätter att stiga till kanske 75 grader efter att plattan stängt av och att det därför tar längre tid innan reglersystemet slår till nästa gång.

Hasse: Bra förklaring. Men innebär trögheten inte också att frysen även blir kallare än inställt börvärde, och att det därför tar längre innan kompressorn slår till igen? Kylsingorna kyler isen som omger kylsingorna, isen kyler själva frysen, den trögheten gör att termostaten slår av senare så att frysen blir kallare än börvärdet?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Andreas, om frysen blir kallare än "börvärdet" med mycket is kring kylslingan, kan jag inte svara på. Jag förstår din tankegång, och den är fullt logisk.

Men, kylslingan håller en viss lägsta temperatur. Fysikaliskt beror denna av tryckskillnaden mellan köldmediet utanför, respektive inne i frysen. Antag att kylslingan och den närmast omgivande isen har denna minimitemperatur, men att luften i frysen är varmare än inställt börvärde. Eftersom kompressorn arbetar för att pumpa runt köldmediet trots att nästan ingen värme transporteras ut ur frysen på grund av isens isolerande förmåga, kommer frysens verkningsgrad (energieffektivitet) att vara katastrofalt dålig.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal