Tillbehör Electrolux assistent

Startat av Kari, 2009-07-20 00:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Neta246

Har köpt en mod N4 med tillbehöret Mixer. För att kunna fästa den på assistenten krävs en plasthållare som inte var med. Någon som har eller vet var man kan hitta sådant. Fick även med grönsaksskärare, spritsskivor,köttkvarn och rivningssats.
Till min stora glädje var böckerna 100 recept och mångsidiga specialtillbehör med. Är det en N 4 så är jag intresserad av ytterligare tillbehör.
Citat från: Ida t. skrivet 2013-01-19 17:25
Hej!
Jag har en Electrolux hushållsassistent som min mor köpte på 1960-talet. Den har samma remproblem som nämnts i tidigare inlägg. Jag har en hel del tillbehör som nästan aldrig är använda och därför i nyskick som är till salu, ex mixer, citruspress, köttkvarn mm. Hör av er om ni är intresserade

PatrikP

Jag är på jakt efter ett nytt mixerdrev till en gammal Electrolux Assistent N4. Frugan körde mixern med en tung smet i igår så drevet som är av plast/gummi drogs sönder av  mixerns metalldrev. Tacksam för svar, känns synd att behöva skrota en gammal trotjänare bara för det här.

bjarman

Hej allihopa!

Jag undrar om någon lyckats byta ut kontaktdonet i Assistenten (n4) till en modern tvåpolig enligt bilderna i tråden.

Jag har besällt både kabel och kontakt och tänkte ge detta ett försök då proppen gick igår när jag skulle passera frukt :(

Så, om någon "uppgraderat" sin Assistent med nytt don/kabel så kan ni väl berätta lite hur ni gick tillväga och hur det gick helt enkelt.


Mikael J

Citat från: karinj skrivet 2012-01-14 17:53
Jag har fått mig en gammal Electrolux N4 assistent. Nu är det så att när man kör en stor deg i den och den får mycket motstånd så slår hela maskinen av. Kontakten slås från och den stänger ner. Det är bara att slå på knappen så drar den igång igen, men slår direkt av igen om det är för tungt att knåda.

Är det någon som har erfarenhet av detta och har något tips på vad som kan vara fel och om det går att åtgärda. En idé som jag hört är att det skulle kunna vara att motorn är "trött" och behöver bytas. Är det någon som i så fall vet om och var man kan få tag i en motor till assistenten?

Tacksam för svar!

//Karin


Svärmors maskin gjorde precis detta. Maskinen har någon form av regulator som slår ifrån om varvtalet minskar. Jag begrep först inte vad det kunde vara, men när jag öppnade maskinen och körde den öppen såg jag att remmen hoppade av när maskinen kommit upp i varv och belastades. Med botten på så stannade förstås remmen mot botten och kunde inte hoppa av riktigt. Remmen kröp tillbaka upp på remhjulen när varvtalet minskade, så då såg det alltid bra ut när den stod still

D.v.s. I detta fall behövdes bara ett rembyte, remmen var helt enkelt för uttöjd. Finns att beställa nya, men dyra :(

MVH: Mikael

LarsR

Jag har en Elektrolux N21 där drivningen av mixerutgången (det vita hjulet på bilden) inte funkar. Motorn i sig funkar bra, det verkar vara någon länk på vägen som har gett sig. Är det någon som vet om man måste byta hela motorn, eller om man kan ta av hjulet på något sätt? Går det att få tag på reservdelar?

Harry_Göran

Har en gammal Elektrolux hushållsassistent modell 4. Undrar om någon vet var man kan få tag i reservdelar till den. Behöver bl.a. drivrem och motorns gummibussningar med kragringar. Motorns gummibussningar är så utnötta att motorn sitter snett och det inte går att använda mixer-uttaget. Tacksam för tips om var man kan få tag i dessa prylar.

Charlotte Skogh

Min sladd till Electrolux N7 har gått sönder. Finns det någon som jag kan köpa den av?

webguide

Citat från: Charlotte Skogh skrivet 2014-12-11 16:49
Min sladd till Electrolux N7 har gått sönder. Finns det någon som jag kan köpa den av?


Kan du int elaga den? På vilket sätt ar den gått sönder?

Monica Johansson

Hej jag har givit min dotter mormors assistent. Kan man använda dagens tillbehör rakt av? T.ex. Vispakålen med dubbelvispar.
Tack på förhand.Monicca

andreasw7

Jag har lite problem med att hitta en strömkabel till min köttkvarn electrolux  assistent och vet ej vilken modell det är.




Nils


Ninjanisse

Hej.
Jag har en mod N1 som är skitsnygg och fungerat på landet men efter att jag flyttade den och kastade in den i bakluckan har den fått elfel och alla säkringar smäller i lägenheten och det luktar kortslutning  och elbrand lång väg. Jag öppnade upp den och någon slags säkring eller vad det är ser trasig ut. Vet någon om det går att få tag på elreservdelar eller ännu helre var jag skulle kunna lämna in den och få den lagad. Alla verkar laga allt själv här.


webguide

Citat från: Ninjanisse skrivet 2015-11-22 19:24
Hej.
Jag har en mod N1 som är skitsnygg och fungerat på landet men efter att jag flyttade den och kastade in den i bakluckan har den fått elfel och alla säkringar smäller i lägenheten och det luktar kortslutning  och elbrand lång väg. Jag öppnade upp den och någon slags säkring eller vad det är ser trasig ut. Vet någon om det går att få tag på elreservdelar eller ännu helre var jag skulle kunna lämna in den och få den lagad. Alla verkar laga allt själv här.



Det står förmodligen produktnummer, kapacitet etc. (elle vad som står på den) testa att Googla på kombinationer av de olika värdena/orden så får du förmodligen reda på vad det är, Elfa har förmodligen en liknande komponent som du kan byta mot.

Hendrik Tönisson

 Var får man tag på en bruksanvisning  till  en elektrolux assistent  N 21 9102711

ms_wiz

Hej hej!
Jag har en kär N10 Elextrolux assistent och inom loppet på fem dagar har först "rullredskapet" dvs degkavelgrejen brutits mitt itu under degbearbetning och idag när jag lyfte upp degbunkens lock bröts en stor bit bort. Det är väl åldern som börjar märkas. Kanske köpte jag den ungefär år 1983.
Nu till min fråga: den reservdelskavel som säljs på http://shop.electrolux.se/product/4001295031/Vitt+rullredskap+till+Assistent ser smalare och längre ut än min. Är det samma som tidigare? Har det varit samma storlek i alla år?
Tack på förhand för svar från er experter  :) :)
Hälsar Anneli

kurt

Vad säger Electrolux testfunktion där du skriver in produktnumret på maskinen för att få veta om den passar?

ms_wiz

Sökfunktionen säger att något sådant produktnummer som jag har inte existerar! :)
Produktumret är annars 9101101
Och i ett annat fält står det 321-0553
Ifall det skulle skrivas på något annat vis...
-anneli-

Hasse

Det det står på sidan att den passar alla modeller av Assistent. Men för säkerhets skull kan du ringa Electrolux och fråga.
Tel: 036-387950

ms_wiz

Hej! Jag tänkte svara på min egna fråga här ovanför i forumet om rullkaveln till Assistenten. Jag köpte en begagnad sådan på en auktionssajt och storleken på den vita var inte lika som på den mer gula originaldelen som tyvärr gått sönder. Men den nya passade precis lika bra som den gamla! Nästan bättre till och med. Och bullarna blev goda och väldigt lyckade. Hoppas svaret hjälper någon som kanske har samma fundering som jag hade.
hälsar Anneli

Snowdon

hur sätter man ihop passersatsen till en gammal assistent? Det ör så många saker med.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal