Varför fungerar kooperationen (Coop) så dåligt?

Startat av Andreas, 2007-12-19 08:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

1) Hur kan det komma sig att en butikskedja som ägs av konsumenterna själva inte erbjuder bättre varor än vad Coop gör? Några riktigt dåliga produkter under coops egna varumärken jag känner till är russin med transfett, hushållspapper så löst rullat att det bara är fluff och värmeljus under all kritik (har någon fler exempel så låt gärna höra). Hur kan konsumenternas egen kedja sälja rent skräp?

2) Coop går med förlust, 2006: "Coop Sverige som helhet gör dock fortfarande en förlust, som på helåret uppgick till - 202 MSEK" http://www.coopnorden.com/CCMS/templates/template11_03.asp

3) Ica är numera mer än dubbelt så stort som Coop: Ica 49,8%, Coop 21,6% http://www.dlf.se/webb06/pdf/Dagligvarukartan_2006.pdf

4) Inte heller verkar kooperationen hantera sina anställda prickfritt - Handels missnöjda med ooperationen http://www.sr.se/dalarna/nyheter/artikel.asp?artikel=1719610
"- Kooperationen är sämst i klassen idag på arbetsgivarsidan. De har svårt att ta till sig vad personalen och vi säger. Man för ingen dialog och det är oerhört dåligt. "

Var brister det? Är själva idén med en kooperation feltänkt eller är det själva Coop som fungerar dåligt och i så fall varför?

(Själv är jag en notoriskt otrogen kund och handlar både hos Coop, Ica och Willys just för att dra nytta av det bästa respektive butik har att erbjuda...)
Den som inte frågar får inga svar.

Nina H

Jag tror att det är för att man låtit främst ideologi styra. Det är väldigt bra ibland men funkar ibland inte alls. Kanske mindre i stora organisationer. Tycker alla deras affärer varit som en enda stor, sövande skyddad verkstad. Ingen vet något, ingen svarar i telefon, släpande steg. Lysande undantag har jag förstås träffat, men det har känts så segt.
Nu har jag fått en jättebra Coop Forum i närheten och det känns som en ny generation för här är det rappare, om jag än är tveksam till en del av deras varor. Det är en KRAV-märkt butik (främst för dessa varor jag handlar där), men varför har de då extrapriser på en massa äckliga halvfabrikat?

Gutenisse

Jag vet inte mycket om hur Coop och ICA fungerar, men jag vet att transporterna skiljer sig åt en hel del. ICA's transporter sköts av separata åkerier medan COOP har egna bilar, men inte i ett åker.
COOP-chaufförerna tillhör Handels medan ICA's chaufförer tillhör Transport. Lönerna skiljer sig ganska rejält, speciellt på nätter och helger.
ICA försöker slippa ifrån icke lönsamma leveranser medan COOP ser till att leverera. COOP har nog många gånger bättre service vad gäller transporterna, men även betydligt dyrare.
Har själv kört 1 pall från Rotebro (Stockholm) till Sundsvall på en lördag. Anledningen? Jo, på pallen låg en smörgåstårta som en kund i Sundsvall beställt, så pallen var tvungen att leveras samma dag. Hade ICA kört upp pallen? Inte en chans! Dom hade eventuellt fixat en likvärdig tårta från en affär i Sundsvall, men aldrig att dom kört upp den från Stockholm.

agnetasch

Citat från: Gutenisse skrivet 2009-06-10 19:44
Dom hade eventuellt fixat en likvärdig tårta från en affär i Sundsvall, men aldrig att dom kört upp den från Stockholm.
Vilken underlig kund som inte själv kom på att beställa en smörgåstårta i Sundsvall. Är det försvarbart ur miljösynpunkt att köra en smörgåstårta 76 mil (t.o.r) ???

Andreas

Citat från: Nina H skrivet 2009-05-05 21:59
Jag tror att det är för att man låtit främst ideologi styra.


Fast jag har lite svårt att förstå vad i det hela som nämns här i tråden som är ideologi, vad går ideologin ut på?

För att anknyta till det jag skrev i punkt ett och det du skriver om extrapriser: nedanstående annonser fanns i lokaltidningen förra respektive denna vecka - skräp som läsk, chips, pytt i panna och saft riktigt billigt - i vems bästa är det?
Den som inte frågar får inga svar.

nissing

Jag bor i Upplands-Bro nordväst om Stockholm.
Här har vi en stormarknad och en bemannad bensinmack. Det är COOP och OK.
Båda två är under all kritik i kundbemötande och effektivitet. Macken är i och för sig välförsedd med saker du kan tänkas behöva till bilen, vilket inte är självklart på en bensinmack i dag.

På COOP däremot funderar jag på om inköpscheferna på de olika avdelningarna skulle ha fått behålla sina jobb om varuhuset inte har sitt ursprung i kooperationen.
Det är ofta urplockat i hyllorna och varor är påfallande ofta har bästföredatum passerat och servicenivån skall vi inte tala om, historierna om personalen på dessa båda ställen skulle fylla flera sidor, man blir alldeles matt.

Nu undrar man ju varför ingen annan matkedja eller mack etablerat sig i kommunen. Jag skulle gladeligen stå först i kön till t.ex. ett ICA Maxi för att få ett kundkort.

Kan det månne bero på att COOP och OK:s rikslager ligger i kommunen och är kommunens näst största arbetsgivare, näst efter kommunen själv?

Andra COOP-varuhus är helt ok, som Rotebro, Häggvik och Bromma. Vårat är USELT, överväger ni att stanna där för att handla om ni har vägarna förbi? Kör vidare är min rekommendation.

Ska bli intressant att höra om någon annan har likande erfarenheter från andra eller samma stormarknad.

DRutström

En anledning till att COOPs butiker ofta kan vara lite "risiga" kan vara att butikerna inte har någon ägare på plats. Han som är högsta hönset på bygget är en anställd butikschef och har egentligen inget djupare intresse än att behålla sitt jobb, han får sin månadslön och är allt för ofta nöjd med det.

En ICA butik ägs av handlaren, alltså högsta hönset på bygget. Det är hans butik, det är hans hyllor, det är hans varor. ICA har allifrån 1-9% av aktierna och har särskilda avtal. Men det ligger i handlarens intresse att driva butiken framgångsrikt, för då blir han rik. Ibland rik som ett troll, och då kan man förstå att dom gärna och ofta väljer att satsa lite mer på sina butiker eftersom det lönar sig i slutändan.

Andreas

Jo jag tror också på att Ica-butiker många gånger sköts mycket bättre än Coop just för att Ica-handlarna äger sina butiker och därigenom får ett starkt ekonomiskt incitament att sköta det hela väl. Men samtidigt vet jag inte hur det ser ut hos Coop, vad har de för löneavtal och har inte butikscheferna någon som helst resultabaserad del av lönen? Om inte borde det verkligen införas. Sen kan man undra hur det fungerar åt andra hållet, om en butikschef hos Coop driver en butik som går riktigt dåligt, får de sparken då eller vad händer? Eller finns det kanske inga medel alls åt endera hållet, dvs. det spelar egentligen inte någon som helst roll hur butiken sköts? I så fall förstår jag verkligen varför det ibland är så illa ute i butikerna.

Som ännu ett exempel på att Coop inte drar sig för att sälja tveksamma varor så köpte jag bacon häromdagen utan att närmare granska varan i butiken. Sen när jag kommer hem ser jag för det första att det är 125 gram och inte 140 gram som brukligt är när det gäller bacon, dvs. man blir lurad att det är billigare än vad det egentligen är. Sen ser jag att råvaran kan vara både svensk och tysk. Och till sist är det tillverkat i Polen. Varför säljer en konsumentägd kedja sitt eget märke på en sån här produkt, borde de inte istället prioritera schyssta närproducerade kvalitetsvaror?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Mer stoff till den här tråden:

¤ "Matkedjan Coop riskerar att knäckas. Det visar DN:s granskning. Varje månad delar de ut nästan 100 miljoner kronor till sina kunder. I fjol gick matvarujätten med brakförlust." http://www.dn.se/ekonomi/skenande-nota-for-coops-kundbonus

¤ "Coop slarvar med sina räkningar. De senaste tre åren har över 600 ärenden registrerats hos Krono­fogden eftersom Coop inte betalat i tid." http://www.dn.se/ekonomi/fogden-jagar-coop

Frågan är alltså forfarande högaktuell, varför fungerar kooperationen (Coop) så dåligt?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Är inköp av mejeri och matkasseföretag rätt väg för Coop? Tillåt mig tvivla.

Konsum Värmland köper Evas matkasse "Konsum Värmland köper genom företaget Bra mat hemma ytterligare ett matkasseföretag. Det är bolaget Evas matkasse med bas i Lindesberg som nu förvärvas." http://www.fri-kopenskap.se/zino.aspx?articleID=40051

Coop tar över Grådö mejeri "När Arla gick i fusion med Milko var ett av konkurrensverkets villkor att Grådö Mejeri utanför Hedemora i Dalarna skulle säljas. Idag står det klart att det är Coop som är köparen. Genom förvärvet hoppas Coop kunna utveckla mejerisidan av sina egna varumärken (EMV).  ... Arla Sveriges VD Christer Åberg...: - Att en detaljhandelskedja skaffar ett eget mejeri är något vi inte sett i norra Europa förut." http://www.ja.se/?p=41000&pt=105&m=3433
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

"Coop tar över Grådö mejeri" Dags för ett nytt namn kanske? KO-OP? ::)

Andreas

Du menar tillbaka till det gamla Kooperationen så som det kallades förr. :) Jag har aldrig gillat namnet "Coop", vad var det för fel på "Konsum"? Coop låter som en stor anonym opersonlig internationelll kedja. Vilket i och för sig är huvudet på spiken. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Coop Forum, tjusigt namn som tydligen ändå inte lockar till sig kunder i mängder. Tacka vet jag dom gamla konsumbutikerna i Lund; köttbutiken Felix o speceributiken Solidar. Det var rejäla namn det ;)

Hasse

Utan att ha gjort någon ordentlig undersökning, skulle jag ändå spontant vilja säga att mitt lokala COOP är dyrast. Så det besöker jag endast när jag behöver uträtta något postärende, eller för att köpa Muttis konserverade tomater.

Fast nu har de slutat med Mutti, så nu ligger den närmaste affär som för dem, tre mil bort.  :(

Psilander

Vad förväntar du dig av en kommunistbutik - den borde gått omkull för länge sedan. Inga incitament att levera bra varor till kunden, det är ju inte så att kunderna fungerar som vanliga kunder och handlar med fötterna när det inte passar utan handlar för få sin del av kakan i utdelning. Inga ansvariga chefer i diskar och butiker mm.

Själv har jag alltid åkt omvägar för att inte handla på COOP/ Konsum av främst ideologiska skäl. Men butikerna är verkligen usla i jämförelse med ICA, SABIS, Hemköp och enskilda handlare. Ibland är man tvungen passera COOP men jag skäms som en hund när jag springer hem med kassen. Tyvärr har de postens pakettjänst närmast mig.

Andreas

Citat från: agnetasch skrivet 2012-07-13 12:27
Coop Forum, tjusigt namn som tydligen ändå inte lockar till sig kunder i mängder. Tacka vet jag dom gamla konsumbutikerna i Lund; köttbutiken Felix o speceributiken Solidar. Det var rejäla namn det ;)


Haha. Men i rättvisans namn är ju tyvärr detta med namnutslätningen inget specifikt för Coop, för hur lokalt och trevligt låter "Ica Supermarket"?
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Citat från: Psilander skrivet 2012-07-15 18:01
..det är ju inte så att kunderna fungerar som vanliga kunder och handlar med fötterna när det inte passar utan handlar för få sin del av kakan i utdelning.


Hmm fast man får ju utdelning på Icakortet också, och bättre erbjudanden ju mer man handlar, vad är skillnaden?

Citat från: Psilander skrivet 2012-07-15 18:01
Själv har jag alltid åkt omvägar för att inte handla på COOP/ Konsum av främst ideologiska skäl. Men butikerna är verkligen usla i jämförelse med ICA, SABIS, Hemköp och enskilda handlare.


Utveckla gärna dina ideologiska skäl. Förr i tiden valde nog ganska många butik efter något slags politisk övertygelse. Men jag tror tiderna förändras, förra året utsågs till exempel Coop Extra i Danderyd till "Butikernas butik 2011" av tidningen Icanyheter. http://njutbartavfrokennilsson.wordpress.com/2012/03/25/coop-extra-danderyd/
Den som inte frågar får inga svar.

Psilander

Jo, jag är lite förvånad äver att Djursholms COOP går så bra....

Jag ser butikerna som arbetarrörelsens kedja, och jag vill inte på något sätt stödja dem.

Annars tycker jag deras tidigare uppträdande i våra städer är skäl nog till bojkott.

http://www.svt.se/2.174787/1.2820449/nar_domus_kom_till_stan

agnetasch

Citat från: Psilander skrivet 2012-07-17 17:13
Annars tycker jag deras tidigare uppträdande i våra städer är skäl nog till bojkott
Men Domus fick ju hjälp av lika många EPA- o Åhlensvaruhus att förändra våra städer. Är t.ex Åhlens något du också bojkottar av dessa ideologiska skäl?
Smaken förändras med tiden. Nu går det an att gnälla på att inte hela Sverige är som Skansen, men på 60-talet tyckte man ofta att det var snyggare med ett modernt hus än en massa ruckel ;)

Andreas

Hittade en läsvärd artikel om Kooperativa Förbundet i Affärsvärlden med rubriken En härva utan slut med intressanta detaljer om ordföranden och styrelsen:

"Nina Jarlbäck ... har varit ordförande på heltid i KF sedan år 2002 och är även ordförande för Kooperation utan Gränser/Vi-skogen. ... styrelseledamot i det kooperativa bostadsbolaget Riksbyggen och i KF Invest.  ...nästan 1 miljon kronor om året i ersättning och får pension från KF. /...ordförande även i Folksam Liv.../

...leder en styrelse som består av sex personer från fem konsumentföreningar, en från OK ekonomisk förening, en från Konsum Nord och två arbetstagarrepresentanter.

- Det här är en helt annan typ av styrelse än bolag vanligen har. Den tar inte samma kommersiella ansvar som en vanlig styrelse. Går det dåligt, så går det dåligt, är inställningen. Det är alltid någon annans fel. ..., säger en person som känner KF väl."
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal