Nu kör vi...risgrynsgröt! Hjälp mig snälla...

Startat av annamaria, 2007-12-04 20:39

Föregående ämne - Nästa ämne

annamaria

Jag är totalt urusel på att laga Risgrynsgröt. Jag har gjort gröt i vanlig gryta, teflonbelagd gryta, lagt en grunka på plattan som gör att det inte bränner, gjort gröt i ugnen, gjort den i stekgryta. Stekgrytan funkar bäst än så länge. Vad gör jag för fel? Nu hör till saken - jag gör den på Laktosfri mjölk efersom jag och dottern är intoleranta små individer. Gröten blir gul - det skulle jag tro har med det laktosfria att göra men det kan jag överleva - men det bränner jämt. Bränner laktosfri mjölk lättare? Jag använder Valios mjölk för övrigt.

Är det någon som har erfarenhet av grötkok med laktosfri mjölk? Beskriv gärna hur ni koker risgrynsgröt. Alla säger att det som är så enkelt....ja eller hur  ::)

Tack på förhand!

agnetasch

Jag har ingen erfarenhet av laktosfri mjölk men gröt som bränner vid vet jag vad det är. Jag försöker skjuta på pinan med att passa gröten genom att vända på steken; jag tar dubbel mängd vatten mot mjölk o kokar ris+vatten dubbelt så lång tid som ris+vatten+mjölk. När man kokar riset i vattnet kan man dundra på, då kan inget hända, sen får man vara försiktigare, men inte så länge. Mjölken behöver vara lite fetare med denna metod för att få en krämig gröt, men vad gör det; det är ju bara halva mängden. 

Sweber

Jag lagar risgrynsgröt på valios laktosfria mjölk numera och jag märker ingen skillnad på den och vanlig mjölk när det gäller fastbränning. Lite gulare är den nog, har inte tänkt på det. Det svåraste momentet för mej brukar vara när man ska koka upp gröten efter att man har haft i mjölken, då gäller det att ha tålamod och att röra flitigt. En massa kall mjölk som ska koka upp, man vill gärna ha på full effekt på spisen men då bränner det lätt vid. Jag försöker att komma ihåg att inte ha plattan på max, att röra om ofta och försöka att känna när det börjar fastna i botten. Om detta lyckas, vilket det oftast gör numera sedan vi skaffade induktionshäll (ja, även risgrynsgröt är lättare att lyckas med på induktion jämfört med glaskeramisk häll), sänker jag värmen till lägsta och låter gröten stå och svälla. När gröten ska vara klar enligt receptet, har jag som regel fortfarande riskorn i mjölk. Inte gröt. Jag brukar få ha grytan på spisen ca dubbelt så lång tid som i receptet innan det blir gröt. Kan det vara priset för att det inte bränner i botten?

Annars kan man göra gröten i långpanna i ugn på ca 100 grader. Om jag minns rätt, kokar man ris och vatten enligt recept i gryta, rör i mjälk och häller i en långpanna. Man kan behöva täcka med folie så att det inte torkar på ytan, men bränner fast gör man inte. Lycka till.

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

annamaria

Tack så mycket för tipsen! Jag ska prova dem allihop - för det lär behövas  ::)

sweber - jag har också upptäckt att det tar lång tid - kanske det har med den laktosfria mjölken att göra. Jag funderar på att prova en låglaktosmjölk i stället - arlas kanske. Se om den också blir gul.

agnetasch - det är rysligt klurigt....bekymret är bara att den laktosfria finns bara i mellanmjölk men kanske med en skvätt grädde i stället?

Mer tips önskas gärna....

Andreas

Jag brukar göra så här: 1,5 dl ris och 1/2 tsk salt får koka i tjockbottnad kastrull i 3 dl vatten i 10 minuter. Sen i med hel kanel och mjölk, fast istället för 7-8 dl som det står har jag alltid 6 dl. Det knepiga är nu att koka upp gröten utan att det bränner, jag har provat två sätt -
¤ Metod 1: Koka upp på hög värme och verkligen röra om hela tiden under hela uppkoket och även bra en stund efter man sänkt värmen (så att värmen i botten även hinner sjunka).
¤ Metod 2: Låt plattan stå på låg värme och häll i lite mjölk i taget och låt det så att säga försiktigt koka upp i etapper.
Metod 1 fungerar men metod 2 är mycket lättare att lyckas med. Sen får gröten svälla under lock på absolut lägsta värme på spisen. Min nuvarande spis är steglöst graderad i 12 steg och det är väl i princip under ett jag använder.

(Laktosfri mjölk har jag aldrig provat.)
Den som inte frågar får inga svar.

Sweber

Huka er, nu kommer swebers risgrynsgrötguide. ;D

Ingredienser:


1l laktosfri mjölk (valio)
5dl vatten
2,5 dl grötris
ca 2 msk strösocker
en skvätt salt, ca 2 tsk
En nygjord latte

1. Häll risgrynen i en gryta. Jag vet inte om den har tjock botten, men min gröt verkar inte bry sig så mycket om det. ;) Grytan är inköpt på ICA Maxi och funkar perfekt på induktion. Mycket prisvärd tycker jag.




2. Sedan är det dax för vatten. Vi naturvetare vet att eftersom vatten har densiteten 1 så är 5 dl vatten lika mycket som 500g. Då jag tackvare denna sajt numera har en fantastisk hushållsvåg, gör jag så här.
Grytan på vågen, nollställ med ett enkelt tryck.



På med vattnet.



Stäng av kranen när vågen visar exakt 500g. ;D




3. I med salt




4. I med socker.




5. Koka upp.

Kokar lite.



Kokar mer




6. Sänk värmen och låt småkoka i 10 minuter.

Lock på.



Efter 10 min kan det se ut såhär.




7. Nu är det dax för mjölk. Rör om.



Nu är det viktigt att inte falla för frestelsen att dra på plattan för fullt, då bränner man lätt fast i botten på grytan. Jag har en skala från 1-9 med halvsteg + P som i power. I detta fall hade jag plattan på 8 och rörde om ganska ofta. När det börjar sjuda och man kan se de första bubblorna komma upp till ytan, sänker jag till 1 och lägger på locket och ställer larmet på hällen på 45 minuter och går och gör något annat.

Efter 45 minuter är det för löst och ser ut så här.



Efter en timma är det klart och efter en omrörning ser det ut så här.




8. Jag vill gärna ha lite socker och kanel på. (Och givetvis mjölk!)



Så gör jag och det funkar för mej.

Men latten då, säger vän av ordning. Den smuttar man på lite då och då för att behålla skärpan under projektets gång. :)

ttt
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

DET kallar jag risgrynsgrötskokningsinfo  ;D (medger att jag också undrade var latten kom in i bilden)
Jag brukar ljumma mjölken i mikron innan jag häller i den i gröten, då behöver man inte dra på spisen på högsta värme.
annamarie: en skvätt laktosfri grädde kanske inte är fel, det är ju ändå jul  :D

annamaria

Kära Sweber!
Det kallar jag kärlek till mat det! Tack snälla - jag lovar - jag ska göra detta senast i morgon. Jag ska nu omedelbums lägga en länk från min blogg till denna fenomenala beskrivning. Jag är helt säker på att fler behöver denna kunskap.

Tack igen och stor gröt-kram från mig!

Sweber

Att förvärma mjölken i micron låter ju smart.

Man kan ju ha i kanelstång, men jag har haft slut på det i säkert ett halvår så jag tar inget ansvar för om någon modifierar min grötguide med det. :D
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Himmel :o Kanelstång!Det glömde jag,det måste absolut vara med!

annamaria

Ja ha...det hängde nog på gröten nu är man bara diskare... :'(

Andreas

Tack Sweber, ja det må jag verkligen säga var den mest pedagogiska och grundliga risgrynsgrötstillagningsinstruktion jag någonsin sett!

Vad menar du att du hade för titel förut Annamaria? Jag tror du råkat se fel. Jag lovar att ingen sitter och bedömer dina risgrynsgrötskokningskunskaper! Vad du har för kökstitel beror endast på hur många inlägg du skrivit (med undantag att vissa haft en "veckans" hederstitel en vecka). Du började som kökspraktikant, nu är du diskare och sen stiger du automatiskt i graderna enbart beroende på hur flitig du är på att skriva.

Agneta: smart det där att värma mjölk i micro men hur mycket vågar du egentligen värma den med tanke på överkokningsrisken?

Finns det nåt annat smart sätt att snabba på grötkokningen, kan man exempelvis göra risgrynsgröt i tryckkokare?

Annars tror jag min egen spädningsmetod skulle kunna vidareutvecklas för om man tillsätter mjölken tillräckligt sakta så bromsas inte kokningen alls - kanske kunde man konstruera en dropp-anordning så att mjölken droppade ner i grytan i sakta mak under säg 25 minuter? 6 dl på 25 minuter skulle kräva 1,6 matsked i minuten, borde kunna fungera. Fast då skulle man förstås ha en liten automatisk omrörare i botten också. Och hmm omrörare finns det i botten av bakmaskiner... Vem blir först med att konstruera den optimala helautomatiska risgrynsgrötskokaren?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag har för mig att när jag ljummar vatten till brödbak kör jag 1 liter 3 min på högsta effekt o får kroppstemp. Alltså gör jag något liknande med mjölken. Är man tuffare kör man längre ;D

Kari

Sweber: GGG!!! (Grym Gröt Guide)  ;D

Och nu blev jag sugen på göra risgrynsgröt a´la Sweber!!!

annamaria


Andreas

Hehe jag förstår, det var bra skojat! Men det kändes hemskt där ett tag med nån som gråter och är ledsen i forumet!

Nåt annat som inte är avhandlat apropå risgrynsgröt är det här med tillbehör, själv använder jag bara strösocker, kanel och mjölk men jag har hört hemska historier som folk som exempelvis använder sylt, kan det stämma?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


Sweber

Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

Urban

Tack för en mycket bra grötguide Sweber. Du har upprepat bragden du gjorde med den BBQ grillade Fläskkarrén.

Andreas

Nä du skojar väl när du skriver mörk sirap Agneta? Men om inte, hur uppkom denna sedvänja och är detta din egen mörka hemlighet eller talar vi om något som är frekvent förekommande i dina trakter eller inom dina släktband?

Äppelmos, bara äppelmos då eller tillsammans med kanel? Äpplen och kanel är ingen dum kombination när jag tänker efter.
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal