Chocolate Crunch Christmas Pudding

Startat av crlhrv, 2007-12-05 17:30

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

Då jag har fredagsfika denna vecka tänkte jag slå till med både med en amerikansk coca cola-kaka och en engelska julkaka, ska det vara så ska det vara ordentligt. Här är ett recept på en engelsk julkaka som inte behöver stå och mogna i all oändlighet. Jag har två på kylning just nu och tänkte variera mig i år genom att toppa den med vit choklad istället för mörk.

Kaka
150g smör
3 msk ljus sirap
200g choklad
150g pepparkakor
150g marie-kex (38st)
25g korinter
75g russin
50g inlagda körsbär (grovhackade)
25g sukat/apelsinskal (heter det sukat?)
2 tsk kanel
2 msk cognac eller rom (mörk)

Icing/topping
75g choklad
1 tsk vatten
25g smör


Kaka: Smält smör, sirap och choklad i kastrull som står i vattenbad. Rör ner cognacen/rommen.

Krossa marie-kex och pepparkakor fint och häll i en stor bunke. Häll över choklad-blandningen och rör ner kanel, russin, apelsinskal och körsbär.

Smörj en noggrant en form - förslagsvis engångsform i aluminium - och häll över blandningen. Pressa och bred ut smeten ordentligt så det inte blir några luftfickor. Använd en varm sked eller kniv för att breda ut smeten ordenligt. Låt formen svalna ordentligt i kylen eller utomhus.

Icing: Smält choklad och smör och blanda i vatten. Lålt svalna tills det fortfarande är löst i konsistensen men inte helt flytande/varmt.

Ta ut kakan ur formen (häll lite varmt vatten på undersidan så släpper den lätt) och häll chokladicingen noggrant över hela kakan. Se till att den täcker runtom förutom botten.

Kakan bör stå till sig något dygn innan den äts och skiljer sig därmed från många andra engelska julpuddingar som ofta måste stå och mogna i flera veckor. Den håller sig också riktigt bra i kylen, min styvpappa har gjort några satser till jul och ätit från samma sats till midsommarmaten!

Supergod till glögg, kaffe eller tillsammans med en liten stänkare. Den är riktigt maffig i smaken av spriten och beroende på spritsort kan man variera smaken som man själv vill. Själv kör jag på Bolagets billigaste cognac och det fungerar alldeles förträffligt.

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Update: för mycket smör i den vita chokladen gjorde den snarare åt det gula hållet.. väldigt gott men ser lite roligt ut.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal