Musik till matlagningen!

Startat av Kari, 2007-09-20 14:13

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Radions P3 och "polisradion" står på nästan jämt men när det ska bli fart i köket spisar jag Rage Against The Machine så grannarna får vara med!  8)

Vad hör Du helst? Eller kanske inget?? Dela med dig!

Nu ska jag göra Ozzo Buco! Undra om Pavarotti funkar till det?  ;)

Tracey

Här är det huvudsakligen svulstiga 80-tals power ballads som gäller! Def Leppard är favvisarna, för stunden uppblandat med Melissa Etheridge, Depeche Mode o Matchbox 20.

P.S. Bocelli funkar åxå bra till italienskt! ;)

Hasse

Kul tråd!

Passar hårdrock till en lätt sallad? Passar Chopin till en kraftfull gulasch?

mums

Självskriven måste väl Svante och Lill vara med schong i kalvbuljongen vara? Med kastruller och allt.

crlhrv

2007-09-20 19:51 #4 Last Edit: 2007-09-20 19:53 by crlhrv
Det beror helt på vad som ska tillagas, hur bråttom det är och om jag har något sällskap.

Är det skarpt läge och mycket måste göras snabbt passar det bra med blandning av Tool, Metallica, Vive la Fete och lite nu-jazz, gärna i ett par hörlurar - nåde den som stör mig då! Men är det lite lugnare och man har besök i köket  snurrar t ex Detektivbyrån, Zero 7 och Beatles på lagom bakgrundvolym. Desto bättre koll jag har på receptet/maten som ska lagas desto ösigare musik spelas, men när det ska knådas och rullas gyozor och pasta krävs mer koncentrationsanpassad musik. Hmm.. knepigt det där, det kan gå åt pipan om man väljer fel musik.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken

Av nån anldning är den musik jag gillar lyssna på i köket "melodikrysset"!!

Det bara ÄR hemtrevligt, gemytligt, trygga barndomsminnen förmodligen då jag ofta var i farmors kök, å hon bakade JÄMT & lyssnade på melodikrysset... *S*

Absolut inget rock, pop eller annat "skråligt", det ska va lugt & familjärt, lite Dans Bands-stuk över mig.... ;-)

Fredrik Goldhahn

Rage Against The Machine är; utan tvekan, världens bästa städmusik när man jobbat ett svettigt pass i köket! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

jobro

För min del så lyssnar jag på radio online när det gäller matlagning. Ofta blir det www.di.fm men det kan även bli hårdare musik som www.hard.fm , www.harder.fm , www.fearfm.nl eller liknande. Men det finns ju alltid plats för lite 80tal här med. Brukar ratta in BMU 91.6 på FM bandet här i Stockholm. Även Studio 107.5 fungerar perfekt för lite mer mainstream musik. Men ofta så föredrar jag att lyssna på P1 i köket.

Kari

Väcker denna tråd nu:

Jelvis bjussa mig på ett Spotify konto och nu har jag idé torka... ;) Ska nu koka kikärtor, vilken musik passar bäst till detta långkok? ;D

Tips mottages!

Hasse

Det finns en låt som passar mycket bra till kikärtor, nämligen "Light My Fire" med the Doors.

http://www.youtube.com/watch?v=M_yWyBjDEaU

CII

Idag lagade jag gulasch och det gick mycket bra till musik av Kris Kristofferson.

helfgren

Det ska vara dansband och då helst Larz Kristerz  ;D , tycker dem är för goa i sina trikåer .
Passar till all matlagning .

MVH// Henrik
Carpe diem

Mickan

Video meliora proboque deteriora sequor

Kari

Åh så kul att få musiktips och lyssna på sånt jag aldrig tänkt på ens!
Kris Kristofferson och Macy Gray åkte rakt in hjärtat! :) Dansband och Doors.. Nja, inte min kopp av te ;)

Fler tips? :D

Hasse

Jaså, The Doors föll inte i smaken.

Då har jag ett annat förslag som kanske är lite väl tufft för kikärtor, men som funkar jättebra till bruna bönor! "Smoke On The Water" med Deep Purple.   :)

http://www.youtube.com/watch?v=9jp3de50_d8

roffekock

Roffe diggar TOTO och en särdeles bra skiva är LIVE IN AMSTERDAM en höjdareskiva som det bara ÖSER ur. Lätt att rocka röven ur led. ;D ;D

/rolf
Matforum är bäst

Hasse

Jaa! Toto passar till all matlagning! Denna låt passar exceptionellt bra till något pyssligt, som t.ex. kåldolmar.

http://www.youtube.com/watch?v=Fjl_b7QbsyE

CII

Citat från: Elka skrivet 2009-03-04 11:20
Åh så kul att få musiktips och lyssna på sånt jag aldrig tänkt på ens!
Kris Kristofferson och Macy Gray åkte rakt in hjärtat! :) Dansband och Doors.. Nja, inte min kopp av te ;)

Fler tips? :D

Kul att du gillade Kris Kristoffersson, skivan "The Essential Kris Kristoffersson" har alla låtar du behöver.

Vill du ha lite mer countrygubbar så kan jag tipsa om Merle Haggard, det är min andra favorit för tillfället. Där är det skivan "HAG- The best of Merle Haggard" som gäller.

Jag gjorde chevrépajen från senaste Allt om Mat igår och då var det Merle Haggard som gällde, funkade fantastiskt tillsammans med osten.

roffekock

Hasse Tack för din intro till konserten.

STÅPÄLS här lyssnar vi till några av Världens bäst skolade Musiker med VÄRLDENS bästa trummis.

/rolf
Matforum är bäst

Mickan

Gjorde hallonripplad vaniljglass till Britney Spears. Kanonkombo!

Älskar hennes musik och jag skäms inte!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal