Skånemejeriers gourmetsmör

Startat av jelvis, 2009-03-01 17:49

Föregående ämne - Nästa ämne

jelvis

Hittade äntligen Skånemejeriers gourmetsmör i en halvkilosförpackning i min lokala butik.

Fantastiskt gott! Rekommenderas varmt. I mitt tycke lika gott som det franska smör man kan köpa på Möllans Ost i Malmö.

http://www.skanemejerier.se/sv/Press/Pressrum/2008/Skanemejerier-lanserar-varldens-basta-smor-/

Lite tragiskt att det tillverkas i Danmark. Går det verkligen inte att producera ett riktigt bra smör här i större mängder?

agnetasch

Just idag har jag surfat runt o läst om smör.
Vi svenskar får tydligen det smör vi förtjänar d.v.s det smakar inte så mycket. I andra länder syrar man grädden innan man gör smör av den därav den starkare smaken. Men de flesta svenskar uppfattar den smaken som konstig.
Så det är nog inte frågan om vilket smör som är godast utan vilken typ av smör man själv tycker om; milt eller starksmakande.
Nu finns ju Lindahls smör från Belgien också, jag köpte ett paket på Hemköp men har inte smakat än. Jag gillar inte smaken på "vanligt" smör så antingen så tycker jag det här är ännu äckligare eller så är det  jättegott ;D

jelvis

Nu gillar jag i och för sig vårt vanliga standardsmör också men det är lite slätstruket. Visst är det konstigt att vi har haft ett så klent utbud av olika smörtyper? Det finns en massa usla margarin medan man får leta med ljus och lykta efter olika smörprodukter.

Även svenskt smör syras, dock så verkar man tillsätta mjölksyrakultur efter kärningen.

http://www.svenskasmor.se/home/page.asp?sid=576&mid=2&PageId=7809

agnetasch

Citat från: jelvis skrivet 2009-03-01 18:16
Visst är det konstigt att vi har haft ett så klent utbud av olika smörtyper? Det finns en massa usla margarin medan man får leta med ljus och lykta efter olika smörprodukter

Det har du rätt i men det blir nog ändring på det snart ;)

Lindahl´s smör var rätt gott, det smakade mer grädde än "vanligt" smör. Salthalten var lite för låg i min smak men det är ju lätt avhjälpt. Jag har inte provat att steka i det än.

Hur smakar Gourmetsmöret i jämförelse med "vanligt" smör? Hur är salthalten?

Mickan

Såg på ett matlagningsprogram på BBC där de visade en smörbutik i Paris. Hallå! Smörbutik!
Video meliora proboque deteriora sequor

jelvis

Citat från: Mickan skrivet 2009-03-02 21:10
Såg på ett matlagningsprogram på BBC där de visade en smörbutik i Paris. Hallå! Smörbutik!


Paradis! :-)

jelvis

Citat från: agnetasch skrivet 2009-03-02 09:27
Hur smakar Gourmetsmöret i jämförelse med "vanligt" smör? Hur är salthalten?


Mindre salt, tycker jag. Smakade mer "smör", jag kan tyvärr inte beskriva det på något bättre sätt. :-)

Bra att steka i, fantastiska pannkakor.

kurt

Mjölksyrabakterierna i syrningskulturen producerar b l a diacetyl och acetoin, men också många andra smakrika substanser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Diacetyl


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal