Kocklandslagets potatissallad = sellout?

Startat av Andreas, 2008-08-25 08:47

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Kocklandslaget, smaka på ordet - ett landslag bestående av rikets absolut bästa kockar som representerar vårt stolta Sverige vid Culinary Olympics i Tyskland

Och tänk, nu kan vem som helst köpa självaste detta kocklandslags potatissallad med äpple och syltlök på affären! För visst måste väl en produkt märkt kocklandslaget vara något riktigt riktigt smaskigt endast gjort på de finaste råvaror som går att uppbringa?

OK potatissalladen är rätt god (om än stabbig). Men läs innehållsförteckningen: Potatis i skivor, äpple i tärningar, vegetabilisk olja, vatten, creme fraiche, syltlök, dijonsenap, salt, past. äggulor, nat. äppelkoncentrat, stabiliseringsmedel, gelatin, socker, konserveringsmedel, surhetsreglerande medel, citronkoncentrat, dill, peppar, naturligt vitlöksextrakt, naturligt dillextrakt. Tillsatser: konserveringsmedel: E202, E211, antioxidant: E300, surhetsreglerande medel: E270, E330, stabiliseringsmedel E412, E415, andra(???) tillsatser: E1422, E1412.

Jag förstår om Ali Hassan al-Majid gärna skulle blanda ihop detta men hur vid alla sillmjölkade rotborstar kan kocklandslaget ståta med namn och bild på en produkt med den innehållsförteckningen?  :(
Den som inte frågar får inga svar.

Maskros

Har du någon aning om vad E 270 och E300 egentligen är för produkter ? Och har du en aning om vad stjärnkockar stoppar i maten när dom är ute och tävlar eller när dom ska göra sina fantastiska kreationer? Få lite grepp på E-numren och modern Haute Cuisne innan du blir upprörd.
Skilled professional since 1979

annamaria


macce

2008-09-02 21:25 #3 Last Edit: 2008-09-02 21:28 by macce
E270 är mjölksyra och E300 är askorbinsyra dvs C-vitamin. Så Markus F har ju nog rätt i att just de tillsatsämnena inte kanske är något att bli upprörd över.

Men bl.a. E1422 dvs modifierad majstärkelse och E1412 dvs distärkelsefosfat kan man vara av många åsikter om.

Hur som helst så är det ju en industriell produkt och frågan är om den egentligen når upp till den kvalité man vill låta påskina genom att använda kocklandslaget som galjonsfigur. Jag är litet cynisk av mig och inte köper jag heller en stekpanna bara för att det står Jamie Oliver på den.

Nu är det ju lätt för mig att kommentera eftersom potatissalladen inte precis finns att köpa hemma i Helsingfors :-)
Grillsäsongen tar aldrig slut!

agnetasch

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-02 20:47Och har du en aning om vad stjärnkockar stoppar i maten när dom är ute och tävlar eller när dom ska göra sina fantastiska kreationer?

Eftersom du verkar insatt o tycker att mjölksyra o askorbinsyra tillhör Haute Cuisine vill i alla fall inte jag veta vad dom stoppar i maten ;D

E1412: DISTÄRKELSEFOSFAT o E1422: ACETYLERAT DISTÄRKELSEADIPAT är det också stjärnkocksingredienser? Högt kolesterol, sjukliga förändringar i lungorna, kalkavlagringar i njurarna, förstoring av blindtarmen o cancer. Med dessa biverkningar för ögonen är jag glad att jag inte har råd att äta på guldkrog så ofta :o

Maskros

Mjölksyra och Askorbinsyra är väldigt viktiga produkter. Förkommer eller uppstår naturligt i många livsmedel och är nödvändiga för vissa processer. Nog om det. Vad jag ville var ju att påpeka att bara för att något har ett E-nummer så är det inte nödvändigtvis dåligt.
Men visst kan man ha synpunkter på livsmedelstillsatser. Det är en bra diskussion som borde föras separat.

Angående e-nummer inom Haute Cusisine så är det mycket "molekylär gastronomi" just nu. Geleer som håller formen fast dom är varma, sås i form av kulor som exploderar i munnen, sorbeer som är kala utanpå och varma inuti, olivoljor som är emulgerade till pulver eller chips gjorda av köttbuljong.

Och vårt svenska kocklandslag kommer inte att tävla i grenen "vem lagar mest hemlagat".
Nej, när showfaten ska upp är kycklingen visserligen frigående och småskaligt uppfödd, men tärningarna av champagnesås , skummet från toppmurklorna eller det gråsvarta skiktet av gotländsk tryffel som på ett mirakulöst sätt ligger mellan kycklingbröstet och skinnet har alla fått en god hjälp av produktutveckling från smågodisindustrin.

Jag dömer inte i det här fallet. Jag säger bara som det är. Och det är heller inte gratis att låta ett stort antal svenska kockar träna och tävla. Det är frågan om en satsning som tar två tre år, och kräver stora mängder råvaror, utrustning och tid.
Dom är sponsrade, precis som elitidrottsmän.

Svenska kocklandslaget har nog däremot haft större inflytande på den slutgiltiga potatissalladens smak än vad våra skidåkare har haft på kexchoklad.

Angående molylär gastronomi vill jag visa den här länken:
http://www.gronsakshallen.se/texturas/texturas.htm
(ingredienserna känns igen från sega bilar, mjölkchoklad och djungelvrål)
Skilled professional since 1979

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-08-25 08:47
För visst måste väl en produkt märkt kocklandslaget vara något riktigt riktigt smaskigt endast gjort på de finaste råvaror som går att uppbringa?
Just det, precis vad jag också, o andra med mig, har fått för oss. Vi har trott att kocklandslaget har stått för kvalitet o god smak, så visar det sig att det är en fullt fungerande kemisk fabrik! :-\

Ett kocklandslag som inte kan fungera utan att vi ska behöva äta en skum E-sallad för att hålla det vid liv kan lika gärna gå i graven tycker jag. Vad tycker "ekologiska" Arla, som väl ändå är deras huvudsponsor, om att kocklandslaget ståtar på locket till den här tveksamma produkten?

Att en himla massa kockar använder livsmedelstillsatser gör dem inte bättre (varken kockarna eller tillsatserna) men det gör maten sämre; det kallas "revolutionerande utveckling av matlagningskonsten" o betyder en massa gubbar som leker i köket med en massa dyr utrustning ;D
Så bara för att maten ska se lattjo ut o smaka annorlunda än vad vi förväntar oss ska vi stoppa i oss högvis med tillsatser (o betala högvis med pengar) ???

Det måtte väl finnas ett mellanting mellan husmanskost o tillsatsgastronomi? Ett alternativ med högkvalitativa råvaror tillagade på ett professionellt sätt. Enskilda medlemmar av kocklandslaget, t.ex Tom Sjöstedt o Carina Brydling, uttalar sig ju i pressen om att de vurmar för den typen av matlagning. Då borde dom ju vilja tävla i den också. Eller är grupptrycket för stort, jakten på pengar för viktig? Det är lätt att säga en sak o göra en annan >:(

Förslag till namnbyte: Landslaget i kappvändning efter vinden ;D

Maskros

Men var inte så upprörd. Kocklandslaget tävlar i internationell gastronomi.
Dom behöver:
-pengar
-prestera på högsta restaurangnivå
Det är restaurangmatlagning dom tävlar i. Jag vet personligen att Carina Brydling är väldigt enagerad i ekologiska och lokalproducerade råvaror, och jag välkomnar det. I slutändan kan hennes engagemang betyda något väldigt bra för matsverige. Men angående kocklandslaget och potatissallad kunde du lika gärna be en friidrottstjärna att säga upp sponsorskontraktet med Nike.
Skilled professional since 1979

agnetasch

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-06 00:17Men var inte så upprörd
Varför inte? Varför kan jag inte få bli upprörd över ett suspekt marknadsföringstrick? Måste jag tyst o resignerat svälja allt (sic!) som Livsmedels-Sverige vill prångla på mig. Med en sunt kritisk o upprörd inställning från början hade vi inte stått i det fusk-o tillsatsträsk vi står i nu :-*

Kocklandslaget behöver pengar till sitt tävlande. Javisst, men bör dom inte tänka sig för hur dom skaffar sig dessa pengar? Dom har massor av sponsorer:

Gripsholms Värdshus & Hotell, Menigo Foodservice, Sodexho, Svenska Spel, V & S Group, Arla, Atria Lithells, Biggans, Elanders, Electrolux Professional, Figgjo, Fisk Idag, Food & Friends, K-salat, Hill & Knowlton, Lantmännens Mills, Löfbergs Lila, Rica Hotels, Scanbox, Segers Fabriker, SHR ­ Sveriges Hotell & Restaurang företagare, J.A. Sundqvist, Volkswagen.

Av alla dessa väljer dom att speciellt gynna K-salat o lånar ut sitt goda rykte till en maträtt vars innehåll dom i andra sammanhang säger sig vara motståndare till. Är inte det ett dumt val?

Jag undrar om en idrottsman gör reklam för en sportprodukt han avskyr o inte vill använda. Det skulle väl se illa ut om han gjorde reklam för Nike o sprang i Addidas? 
Kocklandslagets inställning till sin potatissallad undrar man ju över:

1. Dom gillar den.

Är det sån mat dom lagar? Vad menar dom då när dom pratar om  hög kvalitet, fräscha råvaror, ekologiskt o närodlat. Är det bara nonsens för att locka oss till restaurangerna (där det serveras potatissallad) Ljuger dom o för oss bakom ljuset?

2. Dom gillar den inte.

Själva vill dom inte ha den men till oss duger den. Dom ger en illusion av kvalitet genom att stoltserara på locket till salladen dom försöker prångla på oss: "Köp den här, den är fin, det lovar vi" Ljuger dom o för oss bakom ljuset?

Som konsument är man tydligen lurad i båda fallen.

Markus F: Tycker du, uppriktigt, att kocklandslaget gjort ett bra val när de gör reklam för just denna potatissallad?

Maskros

Skilled professional since 1979

ena

agnetasch är inte den enda som är kränkt *säker* dessutom är jag säker på att det i det långa loppet kan missgynna både Kocklandslaget själva och övriga sponsorer att sälja en såpass undermålig produkt under deras namn.

skulle gärna vilja veta om Markus F tycker att det är ett bra val
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Andreas

Citat från: Markus F skrivet 2008-09-10 21:43
Jaja. Du är kränkt.


Regel 2c: "Undvik att skriva inlägg som inte tillför något till diskussionen. Motivera dina åsikter och försök föra diskussionen framåt och hitta nya infallsvinklar, skriv inte om du inte har något konstruktivt att säga."

Svara nu på den konkreta fråga Agneta ställde sist i sitt inlägg ovan. Att eventuellt förlora en diskussion är väl inte hela världen?

Sen lovar jag att berätta hur min kommunikation med kocklandslaget i ärendet har gått. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2008-09-11 10:31
Sen lovar jag att berätta hur min kommunikation med kocklandslaget i ärendet har gått. :)
Snälla Andreas; kan du inte berätta vad kocklandslaget sagt?
Markus F har flytt landet! Vi lär inte få något svar inom rimlig framtid.

Andreas

Ajdå flytt landet, det vore synd, det var ju bra att någon ville stå upp för vårt kocklandslag. Förutom svaret på din fråga Agneta hade det även varit spännande att att höra ifall Markus äter mycket sån här mat själv samt på vilket sätt han egentligen menar att den högst ordinära potatissallad det gäller här är molekylär gastronomi.

För att bemöta lite av det vettiga Markus skrev så tror jag inte att nån enskild ingrediens eller tillsats i potatisalladen är farlig och givetvis måste kocklandslaget ha sponsorer. Men ska de sätta sin bild på vad som helst?

Och nu ska jag berätta hur det gick med  kocklandslaget, skickade epost till dem om detta för ett par tre veckor sen och fick blixtsnabbt svar (inom en timme) i vilken salladen kallades "gastronomisk upplevelse" och där jag fick veta att den tagits emot mycket positivt och blev klart bäst i ett smaktest i Allt om Mat. Jag svarade omgående och förtydligade att det inte var smaken jag undrade över men det har jag ännu inte, trots påminnelse, fått något svar på, det blev helt enkelt stendött. Så antingen tycker kocklandslaget att potatissalladen är klockren eller så skäms de för den, eller så bryr de sig helt enkelt inte om vad folk tycker eftersom de anser de att folk som har synpunkter på vad de gör är idioter, jag vet inte. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Fick precis mail om att Kocklandslaget ska vara på NK:s köksavdelning om några veckor och demonstrera diverse produkter, man kanske kan gå dit och fråga om deras åsikter om potatissalladen.. :)
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Flyttade Swebers synpunkter på modereringen till ny tråd Synpunkter på modereringen i avdelningen bara för medlemmar.

Anne: Det vore jättespännande om någon ville fråga dem om det. Jag gissar att de som faktiskt är med i laget när de tänker efter inte är helt överförjusta över att ståta på just den där produkten.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Tänk vad meningarna kan vara delade om denna kontroversiella potatissallad:

Evert Bränd, projektledare för Svenska Kocklandslaget, berättar i en pressrelease att: "Sverige, med Kocklandslaget i spetsen, har lett den internationella utvecklingen av modern mat baserat på nationella råvaror. Svenska Kocklandslagets potatissallad är ett exempel på deras nyskapande receptutveckling" :-\
Den innehåller, fortsätter han: "Skivad potatis, creme fraiche, äpple och syltlök och är kryddad med dill, salt, peppar, vitlök och dijonsenap" Se där, ren o fin; inga tillsatser?
http://www.newsdesk.se/view/pressrelease/k-salat-lanserar-en-ny-potatissallad-som-tagits-fram-i-samarbete-med-svenska-kocklandslaget-203819

Sveriges Konsumenter i Samverkan har granskat Allt om Mat´s test o konstaterar att tvåa efter Kocklandslagets vinnande sallad var Eldorados med med 14 E- nr-tillsatser!
Kocklandslagets sallad godkänner dom inte; den smakar hö o innehåller för mycket E-nummer: "Kockar av klass använder inte 9 tillsatser med E-nr samt "naturligt dillextrakt"
Såhär sammanfattar dom den. Tyvärr inte till Kocklandslagets fördel:
"Den köper vi inte en gång till och tyvärr kan vi inte lita nu på Svenska Kocklandslaget, som smakgarant"
http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/marknad/potsalladtest.htm

Ju fler kockar desto sämre potatissallad ;D
 

Andreas

Ah hela innehållsförteckningen är alltså inte med i pressreleasen, ja det ser förstås bättre ut då. Releasen är för övrigt författad av samme man som svarade mig.

Men det där andra var ingen rolig länk, jag hade ju velat vara först att skriva om den där potatissalladen nu är jag bara en dålig eftersläntrare. :)

Jag tyckte varken salladen var supergod eller dålig (för att vara köpessallad). Så frågan är hur påverkade Allt om mat var över att det stod kocklandslaget på locket när de smakade på den och hur påverkade Sveriges konsumenter i samverkan var av innehållsförteckningen när de smakade på den. ;)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Dagens Handel uppmärksammade att Kocklandslaget öppnat en webshop med köksredskap med kocklandslagets logga på. "Bra köksredskap är A och O i köket. Därför känns det extra roligt att kunna erbjuda matintresserade de produkter som vi själva tycker om och använder oss av"
Gäller det potatissalladen också då?

Så var det förhandsvisningen av det hemliga 8) temat för Culinary Olympics 2008. Idag, på NK. Man tar tillfället i akt att bjuda in till en unik förhandsvisning av Showmatsbordet, även kallat det Kalla Bordet. Kocklandslagets lagledare Krister Dahl berättar om OS-satsningen och det bjuds på delikata smakprover. Potatissallad? ;D

Är jag elak?

Maskros

Hej! Tillbaka från knödelcountry med 14,45 kg mat och dryck i väskan... Kunde naturligtvis inte motstå  att shoppa loss några sista kilo i Innsbruck när jag fick en halvtimme till övers.  Men det är ju ett annat ämne.
Jag noterar att diskussionen har gått vidare, och att det blir lite för råddigt att svara på allt.

Men i allafall: Jag tar inte ställning för eller emot vad Kocklandslaget gör. Jag berättar bara hur saker fungerar.
Kocklandslaget är inte några demokratiskt valda representanter för sveriges matkultur. Deras prestationer i Erfurt om en månad går ut på att laga mat på hög internationell restaurangnivå. Det är det dom tävlar i, inte  i moralisk integritet eller i att använda ekologiska råvaror.
Jag tror att den saken behöver redas ut. Svenska kocklandslaget är inga riddare som ska rädda Sveriges mat från tillsatsträsket, även  ett flertal av medlemmarna gärna drar ut i den striden i andra fall.

Det här med matkultur är en fråga som berör oss alla väldigt mycket. Matkultur är väldigt nära kopplad till identitet, och få saker kan uppröra så mycket. Jag kanske kan upplevas som cynisk, men min synvinkel på Svenska Kocklandslaget är uppenbarligen annorlunda än dom flesta andras. Jag kan inte bli upprörd av att proffs gör det dom är betalda för att göra, för det är ju inte så att alla svenska medborgare genom skatten finansierar vårt kocklandslag.
Kocktävlingar har i alla år varit beroende av sponsorer. Polarica har en tävling om årets viltkock, Arla har alltid använt Årets kock som reklampelare, Bocuse d´Or är sponsrat av skotska nötköttsuppfödare och norska fiskproducenter.

Och den där potatissalladen, den hoppar jag nog över. Inte för E-numrens skull, utan för att jag inte tror att äpplen eller creme fracihe tillför något till en potatissallad. Sen så skulle jag väldigt gärna vilja ha allas synpunkter på hur man får en potatissallad eller liknande produkt att hålla i mer än tre dagar utan att tillföra några konsistensgivare eller konserveringsmedel, särskilt om den innehåller äpplen och mejeriprodukter.







Skilled professional since 1979

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal