Vad äter ni på/med

Startat av Patrik H, 2008-10-23 22:09

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

(Flyttade min egen fråga om varma tallrikar till Varma tallrikar i mikron?)

Webguide: Jag var ute efter nåt mer konkret, har du nåt förslag på vad man skulle kunna bygga kanter/vallar av?

Citat från: Jomael skrivet 2008-10-25 16:56
När det gäller bestick, har jag hittat drömmen. Länge har jag letat, och tillslut hittade jag den snygga och oerhört ergonomiska serien Vivianna från Georg Jensen. För smakprov se http://www.danskdesign.nu/georg-jensen-bestickset-vivianna-3st-pi-419.html?image=0&osCsid=75f9ce46e27c7040ea57e66df42bbf80.


Är du så rik? :) 250 kronor per del, det var inga billiga bestick! Men hur är det, gäller samma med bestick som med köksknivar att man kan tjäna på att beställa från utlandet?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Hmm, nja det är ju lite svårt att svara på utan att veta vad det gäller för rätt.
Ett sätt är ju att servera såsen i en liten skål, som man placerar på kakelplattan, eller att stänga in såsen mellan andra råvaror som man klistrar fast på plattan med majonnäs eller sirap, beroende på råvara.

Jomael

Citat från: Andreas skrivet 2008-10-28 07:05
Är du så rik? :) 250 kronor per del, det var inga billiga bestick! Men hur är det, gäller samma med bestick som med köksknivar att man kan tjäna på att beställa från utlandet?


Det blir billigare när man köper stora förpackningar, skönt :). När jag skulle handla ägnade jag mycket tid åt att jämföra priser, tyvärr skiljde det sig inte nämvärt mellan butiker (varken online, vanliga fysiska butiker eller utländska). Det som skiljde var priset per styck vid större förpackningar.

Jag kan verkligen varmt rekommendera dessa bestick. De sitter oerhört bra i handen och det känns att det är kvalitet. Jag gillar också att skedarna har en liten "näbb", den gör att det är ljuvligt att äta med dem. Svårt att förklara skillnaden, men det ÄR verkligen en stor skillnad. Jag rekommenderar varmt.

Måste också tillägga att jag använder dessa till vardags, när jag väl hittar något jag tycker om, vill jag använda det hela tiden. Finporslin och liknande är nog förlegat i de flesta hushåll idag? Eller vad tror ni?

agnetasch

Citat från: Jomael skrivet 2008-10-29 21:27Finporslin och liknande är nog förlegat i de flesta hushåll idag? Eller vad tror ni?
Det trodde jag med, men nu ser jag hur släktens ungdomar gör. När dom flyttar hemifrån köper dom en startbox på IKEA med porslin o glas, sedan sätter dom igång o önskar sig fina tallrikar o glas till jul o födelsedagar. Av ALLA, i EVIGHETER. Men dom använder grejerna också, dom gör inte som jag; väntar på den jättejättefina middagen (som aldrig kommer) ;D

Patrik H

Finporslin....? Om man menar serviser i hundra delar a la mormors söndagsmiddag så är det nog lite ute eller tvärsom....kanske så retro så det är på väg in igen? Jag tror trenden just nu är att äta på lite ovanligare tallrikar och gärna variera sig o byta ofta, man har ett cultural flow som följer maten på något sätt. Ikea i all ära, dom har mycket snyggt och är framme på design men är det kul? Lägga ner massor med timmar på en anrättning och kanske göra den orginell, jaga råvaror, kryddor etc för att sen hamna på en tallrik från världens största varuhus...no! En trevlig modell på tallrik just nu tycker jag är coupe tallriken, den är inte så uppseendeväckande men riktigt nice. Den kan man ha till mycket, pasta, sallader, snygga för/efterätter superpraktisk och stilren, bra om man har ont om plats i skåpen och vill ha en tallrik som funkar till mycket, bra mycket snyggare än den traditionella pastatallriken med stort bräm. Även det keramiska typ spanska formar, tallrikar, kastruller (form med handtag), grytor med lock etc är roliga att äta på/ur. Lite rustikt o brunt kanske, men inte det man äter på varje dag, kul till den typen av mat och vin ur keramik kannor får det väl vara då också. På 80-90 talet var det ju super poppis att äta direkt ur en liten gjutjärnsstekpanna som kom in på en bärare av nåt slag nu äter man på "kakelplattor"....(den idén borde du få pris för, i like!`)

Auf winersnizel som tysken sa !

agnetasch

Men vad är det coupetallriken (=halvdjup tallrik) ska ersätta; flata eller djupa tallrikar? Eller ska den ersätta båda dessa för att spara plats? Det blir lika kul att äta soppa på den tallriken som sås från en kakelplatta ;D
Se upp med den spanska keramiken så att glasyren inte innehåller bly o kadmium. Köper man från en seriös säljare i Sverige så är det väl ok,men passa dig för second-hand o arvegods(vi gamla Ibiza-hippis har mycket sånt i skåpen som vi gärna delar med oss av)
I Tyskland har portions-stekpannorna aldrig gått ur modet, där får man gärna maten serverad i små glödheta kärl :o


Patrik H

Hej igen,

Coupetallriken är i mitt tycke lite underskattad, jag bara gillar den för den är enkel och har en skön neutral form. Den ersätter väl inte allt rakt av, den kan komplettera. Den går utmärkt att servera dom flesta rätter i, man får bygga lite på höjden bara, det såsiga har ju en tendens att lägga sig i botten/mitten om man nu har så mycket sås. Dippskål bredvid...kanske kan vara lite festligare i så fall. Den är INTE någon bra sopptallrik.....det är precis som du säger! Sopptallrik är ju också ett intressant område, tallrik, skål, form?

/patrik

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal