Mörk choklad

Startat av Andreas, 2007-05-17 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Startar här en tråd om mörk choklad!

Citat från: agnetasch skrivet 2007-05-13 13:07
Andreas: Droste Barettini 72% är den mörka choklad jag gillar bäst,hittade den efter en test i någon tidning där den fick högsta poäng.

Minns du vad det var för tidning?

Någon annan som har tips på riktigt bra mörk choklad?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag gillar verkligen mörk choklad men är inte så berest i ämnet.
Jag brukar ibland köpa lite dyrare mörk choklad på Thé-hörnan här i Umeå.. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad märket heter.
Man kan även köpa små chokladbitar i en påse som innehåller flera sorters choklad av olika sorters cacaobönor. Som nybörjare så är det ett bra tips om man vill börja smaka på riktig choklad.
I annat fall så brukar jag köpa choklad från Marabous nya serie. Jag gillar speciellt den 76% chokladen med cacaobitar i.. eller cacao-nibs som det står på förpackningen.

Andreas

Det är samma här. Jag älskar mörk choklad men kan egentligen väldigt lite, choklad är ju en hel vetenskap på samma sätt som kaffe och whisky. Jag skulle vilja lära mig mer om chokladprovning. Hur gör man exempelvis för att rensa munnen och nollställa smaklökarna mellan sorterna?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Urban:Är det Marabou Premium du menar.Jag sitter precis med en(ny?) kaka i den serien,Dark Pistachio framför mig.Den var inte dum,70% om man läser det finstilta o med hackade pistagenötter i(älskar jag) :P
Andreas:Hu,det verkar nästan helgerån att nollställa smaklökarna efter en bit utsökt choklad men jag antar att det måste göras,fast jag vet inte hur.

Urban

2007-05-23 11:18 #4 Last Edit: 2007-05-23 20:08 by Urban
Ja!. Det var så den hette  :).
Jag såg den där nya pistage-varianten i förrgår när jag var på väg ut från OKQ8..
Tänkte nästan vända tillbaks till kassan för att köpa en.. Men jag orkade inte då.
Ska prova den till helgen om den finns på Ica MAXI.

Smakar den utpräglat av Pistage?

agnetasch

Jag tyckte den smakade bra,inte så där bittermandelaktigt pistagekopierat(vilka ord!) som en del grejer kan smaka, pistageglass t.ex.
En annan god chokladkaka som jag inte vågar köpa igen (den var för god,jag skulle äta ihjäl mig) är en 60%-ig chokladkaka från Madagaskar(?) Den köpte jag billigt på Lidl.
Egentligen tycker jag inte om varken mjölkchoklad eller mörk choklad utan föredrar nog mittemellan-chokladen;typ Fazers Blå o Madagaskarchokladen så vad har jag på den här tråden att göra?

Jonas

Rekomenderar Jan Hedh`s böcker om chocklad efterrätter. Han är nog landets bäste dessert kock.
Har själv jobbat lite grann med att temperera och göra egna praliner, tryfflar mm.
Det är riktigt kul och igentligen inte så svårt men tidskrävande.

Andreas

Agneta: Jovisst låter det nästan synd att nolla bort chokladsmak, men det måste finnas något bra sätt - man blir verkligen påverkad av den chokladbit man åt innan om man provar två olika saker.

Verkligen ingen som varit på riktig chokladprovning och kan berätta?

Pistagechokladen lät väldigt god!

Jonas: tack för boktipset.
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Jag har varit på chokladprovning, och vi åt ingenting mellan sorterna. Drack lite vatten bara. Jag tycker att det rensar smaklökarna bra.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Bara drack? Inget munskölj eller så?

Var det något system i provningen - från högre till lägre kakaohalt - från sötare till bittrare?

Vilka är dina favoritchoklader?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Bara drack, och jag kommer inte riktigt ihåg vad det var vi provade ärligt talat, tre-fyra sorters vahlrona tror jag. Det var ett par år sen, och fokus var inte på att testa egentligen utan det var en chokladkurs i största allmänhet där vi dessutom testade att modellera choklad. Har även varit på en pralin-och-spritprovning, *det* var kul. Inte heller där rensade man munnen.

Har inga direkta favoriter. Använder gärna Chocovic i bakning, men äter rätt sällan mörk choklad rätt upp och ner. Även om jag har en sju åtta sorter liggandes.. hm. Mörk choklad med havssalt på är riktigt gott, det rekommenderas att prova.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Pralin-och-spritprovning! Vad var det för sprit? Sprit brukar rensa rätt bra...

Havssalt? Du strör det bara helt enkelt på den mörka chokladbiten och sen äter du den?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Tja, strö havssalt kan man väl göra, varianten i skåpet är färdigsaltad. Köpte på matmässan i fjol, tror jag. (och ja, så länge kan faktiskt choklad bli liggande här..)

Det var olika sorters sprit till olika praliner. Minns bl.a. chivas regal med en limetryffel, och en riktigt fin mörk rom med hemjord marsipan. En port också, men där minns jag inte vilken pralin det var. Suveränt!
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Det var det värsta, det finns alltså färdig choklad med havssalt! Och jag som trodde det var någon tokig idé du snappat upp om att salta chokladen själv. Vad är det för fabrikat på den månne?

Det här med pralin-och-spritprovning lät jätteskoj, minns du vem som anordnade den du var på?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Jag gjorde mörk chokladtryffel med havssalt för ett tag sen.. dödligt gott. Men nu kan jag inte hitta receptet..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Anne

Åh, choklad med havssalt är det fler som har. Jag har inte förpackningen här just nu, men jag har aldrig sett dem i butik heller. (Gul pappförpackning, nån annan som vet?) Sött och salt är en superkombination - choklad och salt blir perfekt, och även smörkola med salt.. mmm.

Det andra däremot, det var Betsy Sandberg. http://www.betsychoklad.se/
De har ett s.k. njutningspussel med saker som passar bra ihop, här: http://www.betsychoklad.se/bilder/njutningspussel.pdf
Anne's Food - min matblogg

Urban

2007-05-27 22:31 #16 Last Edit: 2007-06-02 18:02 by Urban
Såg idag en annons om en ny Chokladbutik här i Umeå!. Det är en butik som heter rätt o slätt Chokladbutiken och är lokaliserad i Sagagallerian. Dom ska visst ha allt inom choklad och tryffel.
Ska göra ett besök där och se vad dom rekommenderar för choklad..
Kanske har dom choklad med havssalt också?

agnetasch

Köp mycket!Många sorter som du beskriver ingående här på forumet innan söndag morgon när vi åker på semester  :P

Urban

 :D. Ska se om jag hinner dit i helgen.

Rob

Kan varmt rekommendera Lindt "Cuba" som är en kanonkombination av (ganska) mörk choklad och en stor fruktig smak.

Andreas

Anne: Måste bestämt leta upp såndär havssaltschoklad. Betsy Sandberg-länken du postade fungerar tyvärr inte för mig...

Agneta: Hoppas du får en riktigt fin semester och att du har internet på hotellet så du kan skriva i forumet om alla spännande matupplevelser! ;)

Rob: Tack för tipset! Kan du det här med cacaobönor och vad det finns för olika sorter? Står det på förpackningen vad Lindt "Cuba" innehåller för slags bönor?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Andreas: Du kan ju alltid ringa till den nya chokladbutiken här i Umeå å kolla om dom har choklad med salt i.

Agneta: Önskar dig en riktigt skön semester med mycket god mat!. Hoppas att du minns en del av smakerna när du kommer hem, så vi får ta del av någon recetion av dig.

Andreas

Urban: Idag ska jag nog ta en sväng bland stadens chokladbutiker och se vad som bjuds!

Hittade en rolig butik på nätet med några udda kakor. http://www.pralinhuset.se/ (webbutik och 2 butiker i stockholm)

De har bland annat ett chokladpaket där fyra chokladkakor ingår:
¤ Tsáchila - gjord på vilda kakaobönor 72% mörk
¤ Hacienda Iara - Banan och Ingefära 72% mörk
¤ Hacienda Iara - Rosé Peppar och Chili 72% mörk
¤ Uba Budo - Himalaya Salt och Caramel 52% ljus
Totalt 250 gram för 290:- (!)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

2007-06-02 10:15 #23 Last Edit: 2007-06-18 23:47 by Andreas
Jag ska också ner på stan. Ska vi kanske följas dit?

[Andreas: testerna vi gjorde nu utlyfta från denna tråd till egna chokladtest-trådar.]

Andreas

Hittade två mörk-chokladtester -

http://deliverye.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,1000860,00.html
¤ 5+ Valrhona Palmira 64%
¤ 4+ Marabou mörk 44% (finns denna kvar?)
¤ 4+ Marabou mjölkchoklad 30%
¤ 2+ Michel Cluizel grand noir 85%
¤ 2+ Domori Madagascar 70%
¤ 1+ Hachez mango-chili 77% (ja denna var ingen höjdare)

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=233490
¤ 5 Lindt Excellence 70 %
¤ 4 Valrhona Guanaja 70 %
¤ 3 Poulain Depuis 1848 Noir 76 %
¤ 3 Marabou Premium Dark 70 %
¤ 3 Droste Chocolade Extra Puur 72 %
¤ 2 Prestige of Belgium Bitter chocolate 72 %
¤ 2 Amedei Porcelana 70 %
¤ X Green & Blacks Organic Dark 70 % "Smakar städskrubb. Besk. Smakar korv." <- visst blir man lite nyfiken...
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

Citat från: Andreas skrivet 2007-06-11 10:13
¤ X Green & Blacks Organic Dark 70 % "Smakar städskrubb. Besk. Smakar korv." <- visst blir man lite nyfiken...

Oj jag med vänner tycker ju denna är god  :o

Andreas

Det var intressant att höra! Var hittade du den? Jag vill gärna prova den själv.
Den som inte frågar får inga svar.

Anso

Den säljs bland annat hos Lifes hälsokostbuktiker (ca 30kr/100g) :D Men jag har hittat den på lite andra ställen (ett kafe (Byschan i Chalmers kårhus) och en frukt/blom-affär, kan kolla upp närmare adress om någon Göteborgare vill veta, nära Willys hemma/Apoteket Svalan) och då något billigare (25kr/100g).

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal