Är det stor skillnad på smör och smör?

Startat av Andreas, 2008-04-19 06:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Såg precis den här pressreleasen: Skånemejerier lanserar GourmetSmör "tillverkas av färsk skånsk ekologisk grädde... Smöret tillverkas i en gammaldags liten smörkärna, där smöret hanteras ytterst skonsamt och syras i hela två dygn. GourmetSmör tillverkas på samma sätt som det Öllingegårds eget smör, som 2007 korades till bästa ekologiska smör av den danska tidskriften Smag & Behag." http://www.newsdesk.se/pressroom/skanemejerier/pressrelease/view/saa-smakar-riktigt-smoer-gammalt-hantverk-bakom-ny-produkt-209387

Är det stor skillnad på smör och smör, är det värt att satsa extra på bättre smör?
Den som inte frågar får inga svar.

Jomael

Intressant att du skriver om smör, igår bläddrade jag i en tidning som heter Focus, och där fanns ett reportage med Anna Bergenström.

Hon undrade varför vi har så dåligt smör i Sverige, hon brukade åka till Danmark och köpa smör, jag antar då att det är stor kvalitetets- och smakskillnad. Jag blev riktigt sugen på att ta en tur till Danmark för att köpa smör och prova själv.

Någon som känner till skillnaden?

Jomael

Googlade lite snabbt, och hittade artikeln med Anna. Det verkar ju inte vara många ord om just smöret, men det var det som etsade fast i mitt huvud...

http://www.fokus.se/2008/04/anna-bergenstrom-%C2%BBsmoret-i-sverige-ar-trakigt%C2%AB/

jelvis

Stor skillnad, tycker jag.

Föredrar också danskt smör, i Danmark får man dessutom oftast just smör till brödet och inte någon tråkig kompromiss.

Någon gång har jag köpt franskt smör på Möllans Ost (Malmö) också och det var också stor skillnad.

Bra restauranger brukar hålla sig med godare smör än det svenska standardsmöret.

agnetasch

Jag tycker det danska smöret är lite svagt i smaken.Om det är de silverfärgade paketen man får på tyska frukostar?
Hur är det med det koncentrerat smör som används på restauranger,kan man ha det på bröd?

crlhrv

är fetthalten högre i det nya gourmet-smöret?

för ett tag sedan såg jag gourmet-creme fraiche i butiken, alltså inte smaksatt utan naturell, och grejen med den var just att den hade högre fetthalt än normalt. så istället för 34 % fett var det runt 40 %.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Jomael

Någon här som provat att kärna sitt eget smör? Jag har det inte, men hittade detta recept,  jag är sugen på att prova... :)  Någon som  har ett annat recept att jämföra med?

http://www.jarnriket.com/bergsman/ramdokument/21-0512_egetsmoer.htm

roffekock

Hur är det med det koncentrerat smör som används på restauranger,kan man ha det på bröd?

Är det inte creme double du menar ungfär 10% fetare än vanlig grädde, i så fall är det flytande och kan ju då inte användas till smörgås. Creme double är en produkt som sällan användes på krogen och varför vet jag inte för det är en mycket bra produkt.
Men jag minns Wedholm den gamle, när han kom till kneget på morgonen så tog han en stor kastrull och hivade i 15 liter vispgrädde som fick koka ner till hälften det var hans stome till alla fisksåser. Och ni som minns så blev han ju berömd på sina såser

Men det finns ju en annan variant och det är smörolja som innehåller 100% fett men den är mest till för industriellt bruk, denna produkt som närmast kan liknas vid indiska ghee.

Sen har man ju kommit i kontakt med sk danskt smör,  och att det är smaklöst beror på att det inte finns salt i det. Jag tror att vi nordbor är dom enda som använder salt i smöret.

/rolf
Matforum är bäst

agnetasch

Citat från: roffekock skrivet 2008-04-19 14:17att det är smaklöst beror på att det inte finns salt i det

Det kan nog stämma,det smakar inget salt alls.

Citat från: roffekock skrivet 2008-04-19 14:17Hur är det med det koncentrerat smör som används på restauranger,kan man ha det på bröd?

Det är sånt här jag menar.Är det fast eller rinnande?



roffekock

Matforum är bäst

kurt

Vi har ju lite olika tradition på hur smör skall smaka. I norden vill vi ju ha lite mera diacetyl smak, det får man genom olika mjölksyrakulturer , eller tillsats av syntetisk diacetyl. I andra länder har man ofta en tradition att äta mera färskt smö, som vi ofta inte tycker smakar något alls. Tyskt smör , som finns i Sverige, smakar t ex inte mycket.

Men eftersom man kan använda olika mjölsyrakulturer, så finns det ju utrymme för många olika smaker, om bara mejerierna vågade satsa på andra alternativ. När nu fett inte längre är lika bannlyst, så kanske det kan komma fler varianter. 

Andreas

Det var intressant Kurt, fast kan det verkligen stämma att det är tillåtet att biffa upp smör med syntetisk diacetyl, trodde det fanns regler för vad smör får innehålla..?

Jelvis: Sånt där godare smör du smakat, använder man det bara på smörgåsen eller får man ut något av det i nåt annat sammanhang?

Jomael: Tack för intressant artikel om Bergenströmsfamiljen, den matfotograferande dottern kände jag till men inte att Annas mor och mormor också var matskribenter.

Jag har aldrig provat göra eget smör, det verkar skoj men vad är det man tvättar bort när man  tvättar smöret? Och en till sak: i pressreleasen jag citerar ovan står det att smöret "syras i hela två dygn", hur gör man det själv?
Den som inte frågar får inga svar.

jelvis

Citat från: Andreas skrivet 2008-04-20 10:16
Jelvis: Sånt där godare smör du smakat, använder man det bara på smörgåsen eller får man ut något av det i nåt annat sammanhang?


Ingen aning, enda gången jag har smakat skillnad på smör och smör är just på smörgåsen. Kanske skulle det vara möjligt att märka skillnad i en bearnaise, beurre blanc eller liknande men det har jag aldrig provat. Det franska smör jag köpt själv tyckte jag var för dyrt för att använda som annat än pålägg.

En av mina bästa vänner är bondson och pratade igår lyriskt (när vi var på en fransk restaurang och åt grodlår och sniglar i vitlökssmör) om smöret som hans mormor gjorde från färsk opastöriserad mjölk och som han fick när han var liten. Han hävdar att inget annat kommer i närheten smakmässigt.

agnetasch

I småskolan gjorde vi smör; vispade grädde för hårt,saltade o bredde på kex. Ojoj vad vi var duktiga o så gott det smakade.Det kanske är dags för det igen,men då vill jag nog ha lite syra i.
Kan man vispa creme fraiche till smör? Eller är det för magert?
Calle; vad var det för 40%-ig gourmet-creme-fraiche du såg i affären?Vilket fabrikat? Den borde man kunna förvandla till ett gott smör!

crlhrv

agnetasch: såg den senast igår, tror att det är Arla. med en fetthalt på 41%!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Gilius

2008-04-22 15:32 #15 Last Edit: 2008-04-23 09:50 by Gilius
Plockade upp en burk med Arlas Koncentrerade smör på Inco i lördags, stenhårt i kylskåpskyla och med mild smörsmak. Inte riktigt den smaken man har i ghee som jag tycker är litet "härsken", men man märker vad mycket smak som sitter i mjölkproteinerna och allt annat de tagit bort.

/gilius

Anne

Jag fick testa Gourmetsmöret idag på Gastronord. Det var gott - smakade.. smör. Jag fick med ett paket hem också, funderar på att göra typ aromsmör och frysa in, det lär vara rätt kort hållbarhet eftersom det hann bli rätt varmt idag..
Anne's Food - min matblogg

agnetasch

Jag har hittat den feta creme fraichen! Det är Yoplait som gör den o kallar den Creme Fraiche Tradition. Fetthalten är 41%, så den går nog att göra smör på. Ska testa med de två burkar jag köpte.

oyvindvagen

Den som betvivlar att det är skillnad på smör och smör kan förslagsvis köpa ett paket ekologiskt smör och ett paket vanligt smör, ta bort pappret, lägga smörklimparna brevid varandra och notera hur det ekologiska är fyligt gult och det andra vitblekt (jämförelsevis). Får man tag i det, gör Järna mejeri utanför Stockholm ett fantastiskt biodynamiskt smör (finns bland annat på NK och hos Gryningens hälsokost i korsningen Folkungagatan/Östgötagatan), har ni vägarna förbi Norge står det ekologiska Rörossmöret i särklass.

roffekock

Jag suger i mej vart ända ord du skriver  oyvindvagen . Tusen tack.

/rolf
Matforum är bäst

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal